یک خیار کوچک بیش از آنچه به‌نظر می‌رسد برای کاهش وزن و درمان برخی مشکلات در تابستان موثر خواهد بود. خیار، علاوه بر اینکه سرشار از مواد مغذی است، به تقویت باروری و بهبود وضعیت بارداری زنان کمک می‌کند و  می‌تواند قسمتی از رژیم غذایی سالم در دوران بارداری باشد. در این مقاله از کودکت، به بررسی فواید و عوارض جانبی خوردن خیار در بارداری پرداخته می‌شود.

آیا خوردن خیار در بارداری بی‌ضرر است؟

خوردن خیار ممکن است باعث ایجاد حساسیت و واکنش‌های حساسیتی در برخی زنان شود، به همین دلیل، خوردن خیار به آن‌ها توصیه نمی‌شود. به‌عنوان قاعده‌ای کلی، اگر از کولیت، مشکلات کلیه مانند نفریت مزمن، هپاتیت، پیلونفریت و ورم معده رنج می‌برید، بهتر است در دوران بارداری از مصرف خیار پرهیز کنید.

مزایای مصرف خیار برای سلامتی زنان باردار

 

اگرچه مصرف خیار در دوران بارداری ممکن است مشکلاتی به همراه داشته باشد، اما نمی‌توان از مزایای آن غافل شد. در ادامه، به برخی از مزایای مصرف خیار در دوران بارداری اشاره می‌شود؛ شاید با دانستن این موارد، به گنجاندن خیار در رژیم غذایی‌تان بیشتر تشویق شوید، به‌خصوص اگر در دوران بارداری تمایل به مصرف خیار داشته باشید.

  • کالری پایین: غیرممکن است با مصرف خیار افزایش وزن پیدا کنید. مصرف خیار از چاقی و اضافه وزن جلوگیری می‌کند و احساس سیری طولانی‌تری به شما می‌دهد. نصف فنجان خیار با پوست تنها ۸ کالری دارد.
  • ویتامین K: ویتامین K یکی از مواد مغذی ضروری برای تقویت و سلامت استخوان‌هاست. خیار همچنین برای سلامت قلب و مغز مفید است و آهن، فولیک‌اسید، منیزیم و ویتامین‌های گوناگونی دارد.
  • جلوگیری از کم‌آبی بدن: خیار مقدار زیادی آب‌ تازه در خود دارد. با مصرف خیار در دوران بارداری، نگران برهم‌خوردن تعادل الکترولیت‌های بدن به دلیل کمبود آب نباشید، چراکه با مصرف خیار این کمبود آب جبران خواهد شد.
  • تقویت قابلیت کشسانی پوست: اگر در سه‌ماهۀ اول بارداری به‌سر می‌برید، توصیه می‌شود برای جذب کلاژن و تقویت قابلیت ارتجاعی و کشسانی پوستتان یک تکه خیار استفاده کنید.
  • جلوگیری از تورم: خیار یک ادرارآور طبیعی است. خوردن آن در دوران بارداری می‌تواند باعث افزایش میزان ادرار و درنتیجه کاهش تورم شود.
  • بهبود خلق ‌و‌ خو: ویتامین B موجود در خیار به‌عنوان ویتامین منتقل‌کنندۀ «حس خوب» شناخته می‌شود. این ویتامین به تقویت کارکرد مغز و بهبود خلق‌ و‌ خوی شما کمک می‌کند.
  • جلوگیری از یبوست: خیار سرشار از فیبر است؛ یعنی، با مصرف خیار در دوران بارداری یبوست و مشکلات هموروئید شما کاهش می‌یابد.
  • افزایش ایمنی بدن: خیار سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های حیاتی است. مصرف خیار در دوران بارداری سیستم ایمنی بدن شما را تقویت می‌کند و مانع از بروز عفونت در بدن می‌شود.
  • تنظیم سطح قند خون: اگر مبتلا به دیابت بارداری شده‌اید، ممکن است یکی از راه‌های درمان شما مصرف خیار باشد. پروتئین‌ها و مواد معدنی موجود در خیار سطح فشار خون و قند خون شما را تنظیم می‌کند.

مقاله مرتبط: خوردن هندوانه در بارداری ؛ مزایا و نکات مهم در مورد مصرف هندوانه

خوردن خیار در دوران بارداری چه تاثیری بر جنین دارد؟

به طور خلاصه می توان گفت که مصرف این ماده گیاهی موجب رشد و تکامل جنین می شود. ویتامین‌های C، B1، B2، B3، فولیک‌اسید، روی، پتاسیم، منیزیم و آهن در خیار وجود دارد. همۀ این ویتامین‌ها برای رشد جنین ضروری هستند، درنتیجه مصرف خیار در دوران بارداری می‌تواند از بروز اختلال در رشد جنین جلوگیری کند.

خطرات و عوارض جانبی مصرف خیار در این دوران

با وجود مزایای بی‌شمار خیار، ممکن است مصرف آن در دوران بارداری برای شما عوارض احتمالی به دنبال داشته باشد. در ادامه به چند مورد از این عوارض جانبی اشاره شده است:

  • گاز روده: یکی از شایع‌ترین مشکلات ناشی از مصرف خیار در دوران بارداری است. همچنین ممکن است دچار سوءهاضمه شوید و آروغ‌زدن را تجربه کنید.
  • تکرر ادرار: یکی از عوارض جانبی خوردن خیار در این دوران افزایش ادرار است. این عارضه ممکن است موجب ناراحتی شما در دوران بارداری شود.
  • ایجاد حساسیت: اگر به خیار حساسیت دارید، ممکن است با مصرف آن دچار تورم و خارش شوید.
  • مسمومیت: خیار موادی مانند cucurbitacins و tetracyclic triterpenoids در خود دارد که باعث طعم تلخ آن می‌شود. اگر به مقدار زیاد خیار مصرف کنید، این سموم می‌توانند تهدیدکننده باشند.
  •  هایپرکالمیا: اگر به مقدار زیاد خیار مصرف کنید، پتاسیم بالای موجود در آن موجب گرفتگی عضلات شکم و نفخ می‌شود و بر عملکرد کلیه‌ها هم اثر منفی می‌گذارد.

توصیه‌هایی برای مصرف خیار

 

اگر پزشک شما دربارۀ خوردن خیار در دوران بارداری به شما چراغ سبز نشان داد، می‌توانید از مزایای آن لذت ببرید. در ادامه، به چند نکته دربارۀ آماده‌کردن خیار برای تهیۀ غذایی خوشمزه اشاره شده است:

  • شست‌وشوی کامل: دقت کنید مواد شیمیایی و گرد و غبار همراه خیار را به‌طور کامل از بین ببرید. پیش از خوردن آن را به‌طور کامل بشویید و تمیز کنید.
  • استفاده از خیار در سالادها و میان‌‌وعده‌ها: خیار علاوه بر زیباکردن سالادها برای سلامتی شما هم مفید است. می‌توانید آن‌ را به سالاد خود اضافه کنید یا آب آن را بنوشید. فراموش نکنید قبل از استفاده از خیار برای تهیۀ سالاد یا گرفتن آب، آن را به‌دقت ضدعفونی کنید.
  • خام‌خوری: به خیار کمی نمک بزنید و آن را به‌مدت ۳۰ دقیقه در یخچال بگذارید تا خنک شود. اگر خیار را به‌صورت خام مصرف می‌کنید، سردشدن خیار طعم بهتری به آن می‌دهد.
  • بخشی از محتوای ساندویچ: می‌توانید در ساندویچ‌های خود خیار و گوجه بگذارید. همچنین می‌توانید در کنار آتش آن را بخارپز کنید و کنار خوراکی‌ها و تنقلات دیگر از آن استفاده کنید.
  • استفاده از مخلوط‌کن: آب‌میوه‌ها و سبزیجات برای بهبود باروری مفیدند و سطح هورمون‌های بدن را متعادل می‌کنند. اگر قصد دارید آب خیار را مصرف کنید، مخلوط‌کنی تهیه کنید و خیار را با میوه‌های دیگر و سبزی‌های خوشمزه مخلوط کنید.

مقاله مرتبط: دادن خیار به کودک ؛ مزایا و نکات احتیاطی در مورد مصرف خیار برای کودکان

در پایان لازم به یادآوری است اگرچه خیار میوۀ فوق‌العاده‌ای است، اما بسته به وضعیت پزشکی و سلامت کلی شما در دوران بارداری می‌تواند برایتان مضر باشد. این مقاله شما را از مصرف خیار در بارداری نهی نمی‌کند؛ هدف از این مقاله آشنایی با مصرف درست و به‌موقع خیار و اقدامات احتیاطی قبل از مصرف آن است. قبل از مصرف خیار در دوران بارداری، با پزشک متخصص خود مشورت کنید. اگر او مصرف خیار را در دوران بارداری برایتان تجویز کرد، می‌توانید با انجام اقدامات احتیاطی لازم  با خیال آسوده خیار بخورید، در غیر این صورت، باید تا بعد زایمان از مصرف خیار اجتناب کنید.

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید