تغذیه مناسب کلید بارداری سالم است. بنابراین، اگر به‌دنبال باردار شدن هستید، ضروری است که مکمل‌های مورد نیاز را مصرف کنید تا مطمئن شوید بدنتان در بهترین شرایط قرار دارد. یکی از مواردی که به‌طورکلی به زنانی که قصد بارداری دارند توصیه می‌شود فولیک اسید است. فولیک اسید به تولید گلبول‌های قرمز خون و همچنین DNA کمک می‌کند. درحالی‌که مشخص شده است که مصرف فولیک اسید فواید زیادی برای زنان باردار دارد، اما تاثیر فولیک اسید بر باروری زنانی که در تلاش برای باردار شدن هستند و بر مردان نیز مشخص شده است.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

فولیک اسید چیست؟

فولیک اسید شکل ترکیبی ویتامین B9 یکی از ویتامین‌های محلول در آب است که به عملکرد اساسی متابولیسم سلولی کمک می‌کند. فولیک اسید یکی از ۸ ویتامین محلول در آب است و شکل طبیعی آن ویتامین B9 فولات نامیده می‌شود. آن‌ها در بسیاری از غذاهایی که معمولاً مصرف می‌شوند ازجمله اسفناج، کدو تنبل، صدف، هویج، بامیه، مارچوبه، جگر و کلم بروکلی یافت می‌شوند. همچنین در بسیاری از غذاهای دیگر نیز وجود دارند که ازجمله آن‌ها می‌توان به مرغ، برنج، لوبیا، تخم‌مرغ، آجیل، گوشت و محصولات لبنی اشاره کرد.

در صورت نیاز می‌توان فولیک اسید را به سایر غذاها اضافه کرد تا میزان ویتامین آن‌ها افزایش یابد. همچنین می‌توان آن را در مکمل‌های غذایی و در نان، ماکارونی، غلات، برنج و بسیاری دیگر از غذاهای مبتنی بر غلات یافت.

فولیک اسید چگونه به افزایش باروری کمک می‌کند؟

تاثیر فولیک اسید بر باروری عالی تشخیص داده شده است. در اینجا چندین راه وجود دارد که باعث می‌شود فولیک اسید باروری را افزایش دهد:

تاثیر فولیک اسید بر باروری آقایان

فولیک اسید در کمک به باروری مردان و افزایش احتمال بارور شدن تخمک توسط اسپرم نقش دارد. در ادامه به راه‌های دیگری هم اشاره شده که در آن‌ها نیز مفید است:

تعداد اسپرم بیشتر

فولیک اسید تعداد اسپرم‌ها را افزایش می‌دهد و همین مسئله می‌تواند به مردان کمک کند که مکمل‌های لازم را برای کمک به باردار شدن شریک زندگی‌شان دریافت کنند. درحالی‌که زنان باید به‌طورکلی چرخه خود را به‌درستی زمان‌بندی کنند و بدانند چه زمانی در حال تخمک‌گذاری‌اند، اما گاهی اوقات مشکل ممکن است ازجانب مرد باشد. وقتی تعداد اسپرم مرد کم باشد، اسپرم کافی برای حرکت و بارور کردن تخمک وجود نخواهد داشت، زیرا مسیر طولانی است.

در این مسیر اسپرم ازطریق لوله‌های فالوپ از دهانه رحم به تخمک می‌رود. اگر بارداری زمانی رخ دهد که مرد ۷۰۰ میکروگرم فولیک اسید مصرف کند، می‌توان آن را به فولیک اسید نسبت داد.

کاهش خطر ناهنجاری‌های اسپرم

وقتی مردان فولیک اسید مصرف می‌کنند، این کار نه‌تنها به تعداد اسپرم آن‌ها کمک می‌کند، بلکه درواقع بر کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصدی آن‌ها نیز تأثیر می‌گذارد. این امر خطر ناهنجاری‌های کروموزومی را که می‌تواند منجر به نقایص مادرزادی مانند سندروم داون شود کاهش می‌دهد.

درحالی‌که اعتقاد بر این بود که نوزادان به‌دلیل نقص تخمک با اختلالات کروموزومی متولد می‌شوند، اکنون مشخص شده است که ناهنجاری‌های اسپرم نیز می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی شود. مصرف منظم فولیک اسید می‌تواند به کاهش این مشکلات و بهبود باروری در مردان کمک کند.

هنگام مصرف همراه با سایر مکمل‌ها باعث تقویت باروری می‌شود

بهترین راه برای اثربخشی فولیک اسید برای مردان مصرف آن با سایر مکمل‌های باروری مردانه مانند ویتامین C و روی است. این مکمل‌ها می‌توانند به افزایش تعداد اسپرم و بهبود کیفیت آن کمک کنند. هنگامی که با فولیک اسید مخلوط می‌شوند، به افزایش حرکت کلی و مفید بودن اسپرم کمک می‌کنند. در مطالعه یک دانشگاه پزشکی در هلند، فولیک اسید باروری را در مردان تا حدود ۷۴ درصد افزایش می‌دهد.

تاثیر فولیک اسید بر باروری خانم‌ها

فولیک اسید با بهبود شرایط باروری در بدن در توانمندسازی زنان برای افزایش شانس بارداری بسیار مهم است. در اینجا به برخی از نکاتی اشاره می‌شود که نشان می‌دهد چرا فولیک اسید برای زنان مفید است:

کار با سایر ویتامین‌ها

فولیک اسید در کنار سایر ویتامین‌ها و مواد معدنی به زنان کمک می‌کند تا با بهبود شرایط لقاح اسپرم سریع‌تر باردار شوند. بسیاری از ویتامین‌های دیگری وجود دارند که به این فرایند کمک می‌کنند و غیر از فولیک اسید به آن‌ها هم نیاز است. به‌طورکلی به زنان توصیه می‌شود که همراه با ویتامین دوران بارداری، که معمولاً حدود ۴۰ میکروگرم از مواد مغذی دارد، مکمل فولیک اسید هم مصرف کنند.

مقداری فولیک اسید اضافی به همراه ویتامین C، ویتامین B6، روی، آهن و نیاسین در کنار سایر موارد برای کمک به باردار شدن توصیه می‌شود.

افزایش کیفیت تخمک‌

فولیک اسید، همان‌طور که باعث بهبود کیفیت اسپرم در مردان می‌شود، به بهبود کیفیت تخمک در زنان نیز کمک می‌کند. اگر زنان چند ماه قبل از اقدام به بارداری شروع به مصرف فولیک اسید کنند، احتمال تولد نوزادی با نقص کروموزومی به میزان زیادی کاهش می‌یابد. اسید فولیک به سالم نگه داشتن تخمک و دوری از هرگونه عوامل بیماری‌زا کمک می‌کند.

بهبود کیفیت مخاط دهانه رحم

ثبات مخاط دهانه رحم برای کمک به باردار شدن زنان بسیار مهم است. بسیاری از زنان با بررسی بافت و رنگ مخاط دهانه رحم چرخه‌های تخمک‌گذاری را ترسیم می‌کنند، اما لازم است توجه داشته باشید که زمانی که تخمک‌گذاری نزدیک است، مقدار چشمگیری از مخاط وجود دارد. این مخاط به حرکت اسپرم و ملاقات با تخمک کمک می‌کند.

جلوگیری از کم‌خونی

تخمک‌گذاری برای زنانی که حتی از کوچک‌ترین حملات کم‌خونی رنج می‌برند سخت است، زیرا کمبود آهن می‌تواند تعادل هورمون‌ها را به هم بزند. اگر حداقل ۳ ماه قبل از بارداری نزدیک به ۴۰۰ میکروگرم فولیک اسید به سایر مکمل‌های معدنی اضافه شود، می‌تواند به افزایش سطح آهن در خون کمک کند. آهن به تنظیم هورمون‌ها کمک می‌کند و به همین دلیل تخمک‌گذاری به سطح مورد انتظار بازمی‌گردد.

میزان توصیه‌شده مصرف فولیک اسید برای مردان و زنان

سطوح دریافتی فولیک اسید برای مردان و زنان را می‌توان به‌صورت زیر تفکیک کرد:

  • ۴۰۰ میکروگرم برای زنان ۱۴ سال به بالا و همچنین برای مردان،
  • ۵۰۰ میکروگرم برای زنان شیرده،
  • ۶۰۰ میکروگرم برای زنان باردار

مصرف نان و غلات غنی‌شده بهترین راه برای دریافت فولات و فولیک اسید است. بیشتر غذاها فولیک اسید اضافی دارند، بنابراین مصرف منظم آن‌ها باید سطح باروری را بهبود بخشد.

غذاهای سرشار از فولیک اسید

تاثیر فولیک اسید برباروری

در اینجا چند غذای غنی از فولیک اسید آورده شده است. شما می‌توانید آن‌ها را به‌طور منظم مصرف کنید تا برای به دست آوردن مواد مغذی مورد نیاز به بدنتان کمک کنید:

غذامقدار فولیک اسید موجود در آن
جگر گاو۲۱۵ میکروگرم
اسفناج۱۳۱ میکروگرم
مارچوبه۸۹ میکروگرم
لوبیا چشم‌بلبلی۱۰۵ میکروگرم
برنج سفید۹۰ میکروگرم
کاهو رومی۶۴ میکروگرم
کلم بروکسل۷۸ میکروگرم
آووکادو۵۹ میکروگرم
بروکلی۵۲ میکروگرم
اسفناج۵۸ میکروگرم

 

مصرف مکمل‌های فولیک اسید برای باروری در خانم‌ها

فولیک اسید یک نیاز مهم برای زنان است و با وجود افزودن آن به نان و غلات بسیاری از زنان آن‌قدر که باید از آن دریافت نمی‌کنند. برای تاثیر فولیک اسید بر باروری به زنانی که به‌دنبال باردار شدن هستند توصیه می‌شود که روزانه ۴۰۰ میکروگرم فولیک اسید دریافت کنند. در دوران بارداری، حدود ۶۰۰ میکروگرم توصیه می‌شود.

بسیاری از پزشکان ویتامین‌های دوران بارداری را برای کمک به باردار شدن زنان یا فقط به‌عنوان مولتی‌ویتامین روزانه توصیه می‌کنند. تا زمانی که مولتی ویتامین حاوی ۴۰۰ میکروگرم فولیک اسید باشد، مصرف آن خوب است. فولیک اسید نیز ویتامین محلول در آب است، بنابراین باید به‌طور روزانه مصرف شود.

خطرات مصرف مقدار زیاد فولیک اسید

مهم است که فقط مقداری از فولیک اسید را که پزشک توصیه کرده مصرف کنید، زیرا مصرف بیش از حد آن خطراتی دارد. مصرف روزانه فولیک اسید نباید بیش از ۱۰۰۰ میکروگرم باشد. مقدار زیاد آن ممکن است کمبود ویتامین B12 را پوشش دهد، اما در صورت مصرف زیاد ممکن است باعث ناباروری شود. سطوح B12 باید قبل از مصرف مکمل‌های اضافی آزمایش شوند.

دوزهای بالای فولیک اسید می‌تواند به سنتز DNA در اسپرم آسیب برساند و همچنین می‌تواند با سایر داروها تداخل داشته باشد. فولیک اسید می‌تواند اثربخشی فنی توئین را که یک داروی ضدتشنج است کاهش دهد. برخی از ترکیبات باروری همچنین شامل برخی گیاهان‌اند که با داروهای باروری تداخل دارند و باعث ایجاد مشکلاتی می‌شوند.

بنابراین، اسید فولیک می‌تواند نقش مهمی در تضمین افزایش سطح باروری زنان و مردان داشته باشد. درحالی‌که آن‌ها در بیشتر غذاهای رایج یافت می‌شوند، اما مصرف منظم دوز اضافی فولیک اسید می‌تواند به باردار شدن کمک کند. توصیه می‌شود قبل از مصرف هر دوز اضافی به پزشک مراجعه کنید، زیرا مصرف بیش از حد آن می‌تواند مشکلاتی را نیز ایجاد کند.

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید