اولین زمستان نوزاد دلبندتان فرارسیده است و ماندن مداوم در خانه برایتان کمی سخت است. شما هم دوست دارید که در هوای پاییز و زمستان قدم بزنید و اگر احیانا برفی در کار باشد به برف‌بازی بروید. این‌طور نیست؟ اما واقعیت این است که نوزاد کوچکی که تازه به دنیا آمده است، توانایی هماهنگ ساختن دمای بدن خود با دمای زیر صفر یا هوای سرد بیرون را ندارد. پس باید کمی دیگر صبر کنید تا بزرگ شود و سال بعدی، برف‌بازی و قدم‌زدن و… را تجربه کنید.

اگر قرار است نوزاد در هوای زیر صفر از خانه خارج شود باید حتما لباس کافی داشته باشد و خروج او نهایتا از منزل تا خودروی گرم باشد. اما در اولین زمستان نوزاد باید به چه نکاتی در پوشش و… توجه کنید؟ در ادامه درباره اولین زمستان نوزاد دلبندتان بیشتر پرداخته‌ایم با کودکت همراه باشید:

در اولین زمستان نوزاد به او چند لایه لباس بپوشانید

اولین زمستان کودک

دست و پای کودک را کاملا گرم نگه دارید و برای پوشاندن لباس به او از استراتژی لایه لایه لباس پوشیدن استفاده کنید. یعنی ابتدا سرهمی یا لباسی نازک‌تر به تن او کنید، روی آن تی‌شرتی گرم‌تر یا هر لباس دیگری که صلاح می‌دانید، بپوشانید و بعد او را در یک پتو بپوشانید. لایه لایه پوشاندن باعث می‌شود تا بتوانید متناسب با نیاز کودک و دمای بدنش، دما را مدیریت کنید. اگر گرمش بود و ناراحت شد، از لایه لباس‌ها کم می‌کنید و در صورتی که احساس کنید که هوا سرد است هم می‌توانید به لایه لباس‌ها یک لایه دیگر اضافه کنید.

بیشتر بخوانید: نکاتی برای محافظت از کودک در فصل زمستان و تفریحات زمستانی

در خودرو به نوزاد کت ضخیم نپوشانید

اولین زمستان کودک

وقتی نوزاد را در صندلی خودرو قرار می‌دهید از پوشاندن کتی ضخیم یا لباس‌های سنگین خودداری کنید زیرا اگر حادثه‌ای رخ بدهد، پوشش زیاد کت بین نوزاد و کمربند ایمنی فاصله ایجاد کرده و امنیت کودک را به خطر می‌اندازد. پس بهتر است که ابتدا نوزاد را با لباس‌های مناسب داخل صندلی ماشین بگذارید و بعد از بستن کمربند و رعایت نکات امنیتی، روی نوزاد کت یا پتویی قرار بدهید که سردش نشود و در صورتی که دمای ماشین خیلی گرم شد هم، پتو و کُت را بردارید.

وضعیت دمای بدن کودک در خروج از خانه بررسی کنید

وقتی هوا زیر صفر است و باد و باران هم وجود دارد نباید کودک را بیرون ببرید و اگر برای خروج کوتاه از خانه او را بیرون می‌برید باید مدام وضعیتش را بررسی کنید تا آزرده نشود. مثلا اگر صورتش قرمز شده و پوستش گرم است، نِق می زند و بدقلقی می‌کند یعنی زیادی لباس به او پوشانده‌اید و گرمش شده و اگر پوستش سرد است و گریه می‌کند احتمالا سردش است.

استفاده از کالسکه هم ایده بدی نیست

استفاده از کالسکه هم در سرما فکر خوبی است. به شرط اینکه یخ‌بندان شدید نباشد و کنترل وسیله روی سطح زمین کار دشواری نباشد. اگر از کالسکه استفاده می‌کنید، لباس‌ها کمتری به کودک بپوشانید تا اذیت نشود ولی در هر شرایطی باید کلاه و جوراب را به او بپوشانید تا از طریق این دو نقطه از بدن، گرما از دست ندهد. اگر از وسیله‌هایی که کودک را با آن به خودتان متصل می‌کنید، بهره می‌برید هم بهتر است حواستان به راه تنفس او باشد و به ویژه زمانی که لباس گرم و پشمی پوشیده‌اید، سر کودک را به سینه فشار ندهید تا زاحت نفس بکشد.

از اینکه روی کالسکه کودک پلاستیک و محافظ بکشید خودداری کنید. بعضی از کالسکه‌ها به پوششی برای محافظت در برابر سرما مجهز هستند ولی اگر چنین چیزی وجود نداشت نباید با پلاستیک راه تنفس کودک را مسدود کنید. برداشتن پلاستیک و در عوض زیاد لباس پوشاندن و استفاده از پتو مفیدتر است.

حواستان به دمای خانه باشد

اولین زمستان کودک

دمای هوای خانه را آن‌قدر گرم نکنید که تمام رطوبت فضا از بین برود و پوست حساس کودک آزرده شود. دمای هوا در داخل منزل را بین ۲۰ تا ۲۲ سانتی‌گراد یا ۶۸ تا ۷۲ فارنهایت نگه دارید و در عوض به کودک لباس بپوشانید و او را در  ساک‌های مخصوص خواب بخوابانید. دمای زیاد خانه علاوه بر آزرده کردن پوست نوزاد باعث بروز سندروم مرگ ناگهانی کودک هم می‌شود. اگر می‌بینید که با گرم کردن خانه، اولین زمستان کودک همراه با تجربه آزردگی و خشکی پوست است، او را در طول روز به مدت کمتر از ۱۰ دقیقه به حمام ببرید و در وان آب گرم (دقت کنید گرم نه داغ؛ یعنی دمایی که با فرو کردن آرنجتان در آب احساس می‌کنید آب گرم و مطلوب است) بدنش را مرطوب کنید. برای استفاده از کرم‌ها و مرطوب‌کننده‌ها هم حتما با پزشک مشورت داشته باشید.

بیشتر بخوانید: آشپزخانه کودکت؛ با اسموتی پرتقال به جنگ سرماخوردگی بروید!

به علائم کودک دقت کنید

اولین زمستان کودک

اگر در خارج از منزل، احساس کردید که کودک می‌لرزد و دست و پا و سایر اعضای بدنش سرد و قرمز شده، رنگش پریده  و…، سریعا باید به داخل منزل بازگردید. سعی نکنید که نقاط سرد بدن را با دست و مالش گرم کنید زیرا این کار به تخریب پوستی بیشتر می‌انجامد. در عوض از لیف و حوله گرم برای مالیدن روی پوست نوزاد استفاده کنید و لباس‌های گرم و خشک به تن او کرده و  اگر بهبودی حاصل نشد به پزشک مراجعه کنید. در صورت کبود شدن لب‌ها، بی‌حالی و پاسخ ندادن به محرک‌ها هم اقدامات فوری و مراجعه سریع به پزشک لازم است.

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید