ترس تنها خوابیدن کودکان برای بسیاری از والدین یک معضل بزرگ است. شاید بار‌ها از زبان کودکتان هنگام خواب شنیده‌اید که مامان یک هیولا در اتاق وجود دارد. بدون هیچ دلیلی، فرزندتان از تنها خوابیدن می‌ترسد. حتما بار‌ها و بار‌ها به کودک گفته‌اید که نگران نباشد و هیچ هیولایی نمی‌تواند به اتاقش بیاید و هیچ فایده‌ای نداشته است.

حتما ترس از تنها خوابیدن کودکان هم شما و هم فرزندتان را درمانده کرده است و کودک از شما التماس می‌کند که در اتاق کنار او بمانید. ممکن است همچنان به صحبت کردن ادامه دهید تا تفکر منطقی او را تحت تاثیر قرار دهید. شاید به او بگویید که چیزی برای ترسیدن وجود ندارد و کاملا در امنیت قرار دارد. شما کاملا در اشتباه هستید، زیرا مغز بزرگسالان با منطق و مغز کودکان با احساسات کار می‌کند.

بنابراین هرچه قدر که کودک را وادار به تفکر منطقی درباره موضوعی کنید، او سعی می‌کند که به شما ثابت کند، افکار، باور و احساسش کاملا واقعی و درست است. مثلا وقتی به کودکتان می‌گویید که هیولایی در اتاق وجود ندارد، او فکر می‌کند که قطعا هیولایی هست ولی مادرم نمی‌تواند او را ببیند و صدایش را بشنود. گفت و گوی شما به یک مبارزه ختم می‌شود. هر چه قدر شما در برابر افکار و احساسات کودکتان مقاومت کنید، او عقب‌نشینی خواهد کرد.

زمانی که کودکتان از ترس هیولا می‌ترسد که در اتاقش بخوابد، سعی کنید در تجربیات او غرق شوید و احساستش را کشف کنید. وقتی ترس سراغ کودکتان می‌آید، می‌توانید با پیمودن سه مرحله بر ترس از تنها خوابیدن کودکان غلبه کنید.

راه‌های غلبه بر ترس تنها خوابیدن کودکان

۱ـ از او بپرسید در ذهنش چه می‌گذرد

ترس کودک از تاریکی

به او بگویید :

تو یک هیولا در اتاق می‌بینی و به نظر می‌رسد که وجودش تو را اذیت می‌کند. دوست داری احساس خوبی داشته باشی و برای همین از من می‌خواهی که کنارت دراز بکشم و بخوابم.

برای غلبه بر ترس از تنها خوابیدن کودکان به او احساس امنیت‌ خاطر دهید. از کودکتان پیروی کنید و احساسات او را تایید کنید و به هیچ وجه باور‌های او را غیر‌منطقی ندانید.

بیشتر بخوانید: راهکار هایی مفید برای تنها خوابیدن کودک

۲ـ از ترفند‌ها استفاده کنید

  • می‌توانید یک پتوی مخصوص باهم بسازید و آن را به زمان خواب اختصاص دهید و از آن به عنوان سپر استفاده کنید
  • کودک می‌تواند نور شب را انتخاب کند و این کار به او احساس امنیت‌خاطر می‌دهد
  • کودک می‌تواند به یک ترانه قبل از خواب گوش دهد و انجام این کار به او آرامش می‌دهد
  • یک اسپری مخصوص هیولا آماده کنید و اجازه دهید در اتاق خواب کودک بماند

همچنین می‌توانید از این ترفند هم برای مقابله با ترس کودک از تنها خوابیدن استفاده کنید. هیولا‌ها به طرف در هدایت کنید و آن‌ها را از در خارج کنید و مودبانه به هیولای فرضی بگویید که این‌جا مکان مناسبی برای خوابیدن نیست. در را ببندید و آن را روی هیولای فرضی قفل کنید. البته سعی کنید رفتارتان عادی باشد و در اجرای این بازی، شور و هیجان نداشته باشید، زیرا ممکن است به کودک احساس سرگرمی دست دهد و خواب او را به هم بریزد. در صورت نیاز از خواسته‌ها و آرزو‌ها استفاده کنید.

اگر فرزند شما می‌گوید که می‌ترسد و می‌خواهد که کنارش بخوابید از روش خواسته و آرزو‌ها استفاده کنید. به او بگویید:

واقعا می‌خواهی که من کنارت بخوابم. آرزو می‌کنم که من هر شب و تمام طول شب را در کنارت باشم و ترکت نکنم. دوست داری؟

آنوقت مرز‌ها را مشخص کنید و به او بگویید:

شما از من می‌خواهید که کنارت بخوابم. اما من در این حالت اصلا راحت نیستم. باید راه دیگری برای حفظ امنیت تو وجود داشته باشد.

۳ـ نقاط قوت را برجسته کنید

ترس کودک از تنها خوابیدن

هر بار که کودکتان موفق می‌شود در رختخواب بماند و بدون بهانه‌گیری بخوابد، این رفتار پسندیده را نام‌گذاری کنید. به کودک بگویید:

تو موفق شدی در رختخواب بمانی، هر چند خیلی دوست نداشتی.

تو بالاخره موفق شدی که بر ترست غلبه و خودت را آرام کنی.

بیشتر بخوانید: خوابیدن کودک در کنار والدین بهتر است یا جدا از والدین؟

می‌توانید از این روش‌ها برای غلبه بر ترس کودک از تنها خوابیدن و  سایر ترس‌های او استفاده کنید. همواره حرف‌های کودک و ترس‌هایش را بشنوید و خود را شریک تجربه‌های او بدانید. کودکتان هنگام خوابیدن از چه ترس‌هایی با شما صحبت می‌کند؟ شما چه از چه راهکار‌هایی برای مقابله با ترس کودک از تاریکی استفاده می‌کنید. لطفا دیدگاه‌ها و پیشنهاد‌های سازنده خود را از طریق بخش نظرات این مقاله یا سایر شبکه‌های اجتماعی کودکت با سایر مادر‌ها در میان بگذارید.

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید