۲ ماه از زندگی کودک شما گذشته است و او در حال حاضر قادر به تشخیص بسیاری از موارد در دنیای اطرافش است. کودک شما اکنون تبدیل به توپی از لذت و سرگرمی برای همگان شده و آن‌ها از حرکات و رفتار کودکتان به وجد می‌آیند. کودک دست‌هایش را شناخته و می‌خواهد هر کاری را با آن تجربه کند.

بیشتر بخوانید: رشد هفته به هفته کودک؛ مراحل هفته هشتم رشد کودک

هفته نهم رشد کودک

نقاط عطف هفته نهم رشد

رشد قابل توجه کودک در طی هفته‌های گذشته توجه شما را به خود جلب کرده است. قدرت شنوایی او بسیار گسترش پیدا کرده است و کودک به تدریج متوجه تفاوت‌های جزیی صدا‌های مختلف می‌شود و نسبت به آنها واکنش نشان می‌دهد. اگر آهنگ مورد علاقه او را پخش کنید، او با هیجان شروع به لگد زدن می‌کند و با دقت گوش می‌دهد. در این هفته کودک قادر به درک عمق و فضای سه‌بعدی است.

نقاط عطف هفته نهم رشد کودک

کودک نه هفته‌ای شما از زمان تولد تاکنون افزایش وزنی در حدود یک تا یک و نیم کیلوگرم داشته است. کودک پس از کشف و آگاهی نسبت به دست‌ها و پا‌هایش، متوجه کارکرد‌های مختلف آن می‌شود و آرنج و زانو‌هایش را خم می‌کند. مشت‌ها و لگد‌های او پرقدرت‌تر از قبل شده است و می‌تواند آنها را به درستی هدف بگیرد. کوچولوی شما تمام این حرکات را با سر و صدا‌های عجیب و غان و غون کردن انجام می‌دهد تا توجه شما را جلب کند.

تغذیه

در این هفته تمایل به تغذیه از هر دو سینه شما بیشتر شده است. در این هفته حتی کودک تلاش زیادی به گرفتن صورت شما و چنگ زدن مو‌هایتان می‌کند. ممکن است تصور کنید که کودک شما در این سن به غذای بیشتری احتیاج دارد. اما این تصور درست نیست؛ زیرا تا زمانی که کودک از شیر شما تغذیه می‌کند و به طور مرتب وزنش اضافه می‌شود، نیاز به مواد غذایی اضافه ندارد.

بیشتر بخوانید: با مراحل غذا خوردن کودک در طول رشد آشنا شویم

خوابیدن

بهترین تصمیمی که می‌توانید بگیرید این است که کودک را هنگام خوابیدن به خوردن پستانک عادت ندهید. به طور کلی نوزادان از سن دو ماهگی به مکیدن پستانک هنگام خواب عادت می‌کنند و در صورتی که پستانک در حین خواب از دهانشان بیرون بیاید، خوابشان به هم می‌ریزد. اگر کودک از قبل به مکیدن پستانک عادت کرده، به تدریج این عادت را از او دور کنید و می‌توانید این کار را با خارج کردن پستانک از دهان کودک هنگام خواب شروع کنید.

رفتار

در این هفته از صدا‌هایی مانند غان و غون کردن و خر‌خر کردن گرفته تا خنده‌هایی با آوایی شبیه غرغر کردن از کودک می‌شنوید. در ساعاتی از روز او واکنش بیشتری نشان می‌دهد و می‌توانید از لبخند‌های ستایش‌برانگیز کودک در ارتباط با خودتان لذت ببرید. به مرور آنها قادر هستند که سر خودشان را نگاه دارند. می‌توانید آنها را برای مدت کوتاهی روی بازو‌هایشان قرار دهید.

گریه کردن

هفته نهم رشد کودک اوج گریه کردن او است. کوچکترین اختلال در خوابیدن کودک موجب ناآرامی و گریه کردن‌های بی‌وقفه او خواهد شد. ممکن است خستگی، ناراحتی و درد هم موجب گریه کردن او شود.

مراقبت‌های هفته نهم رشد کودک

زندگی با کودک نه هفته ای

  • اطمینان حاصل کنید که بر حسب تقاضای کودک یا نیاز او به مصرف شیر بیشتر، تغذیه از هر دو پستان انجام می‌شود.
  • در صورت گریه کودک او را در آغوش بگیرید و در گوشش زمزمه کنید یا لالایی و آواز آرامی بخوانید. با آرام کردن کودک، او راحت‌تر می‌خوابد
  • ممکن است کودک برای دیدن چهره شما یا بازی کردن، صدا‌هایی از خودش تولید کند. به صدا‌ها و نوع نیاز مطابق با آن توجه کنید
  • کودک را به خارج از خانه ببرید و با او وقت بگذرانید. او از دیدن مناظر جدید لذت می‌برد و به راحتی می‌خوابد.

واکسیناسیون

در صورتی که واکسن‌های هفته‌های قبل، تزریق شده باشد، در هفته نهم رشد کودک واکسنی برای تزریق وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: دل درد کودک به چه دلیلی رخ می‌ دهد و درمان آن چیست؟

بازی‌ها و فعالیت‌ها

این هفته زمان خوبی برای تقویت حس شنوایی کودک است. انواع مختلفی از اشیا که صدا‌های گوناگونی دارد، جمع‌آوری کنید. اسباب‌بازی‌های جیرجیر‌کننده و نایلون حباب‌دار می‌تواند صدا‌های متنوعی تولید کند و برای بازی با فرزندتان مناسب است. از صدا‌های وسایل الکترونیکی استفاده نکنید. یک‌مرتبه شی را به او نشان ندهید. ابتدا صدای آن را درآوردید و بعد شی را به او نشان دهید و یک بار دیگر جلوبی چشمان او این بازی را تکرار کنید.

مراجعه به پزشک

مراقب های هفته نهم رشد کودک

  • در هفته نهم رشد کودک ممکن است چشم او کمی اشک‌آلود باشد. اگر این اشک از زمان تولد وجود دارد، جای نگرانی نیست. اما در صورتی که مایعات غلیظ و چرکی از چشم کودک خارج شد و میزان اشک او بسیار زیاد بود، ممکن است کودک دچار ورم ملتحمه چشم شده باشد و نیاز به پزشک دارد. احتمالا پزشک قطره‌های چشمی تجویز می‌کند. در صورت دیدن چنین مشکلی، دست‌های خود را بشویید و لباس‌ها را ضد عفونی کنید.
  • اگر روی پوست کودک حساسیت یا بثورات پوستی مشاهده می‌کنید، بهترین راه درمان آن، استفاده از شیر مادر است.

کودکان در این سن علاوه بر اینکه بسیار دوست‌داشتنی و با‌نمک هستند، گاهی اوقات فوق‌العاده حساس می‌شوند و گریه می‌کنند. به همان اندازه که گریه می‌کنند، میزان فعالیت‌ها و واکنش‌های آنها هم بیشتر می‌شود. این روز‌های خوب را به یاد بسپارید، چون قرار است فرزندتان به زودی آنقدر بزرگ شود که این روز‌های خاطره‌ساز را هرگز فراموش نکنید. تجربه‌ها و اطلاعات خودتان را درباره هفته نهم رشد کودک از طریق بخش نظرات این مقاله یا سایر شبکه‌های اجتماعی کودکت با سایر مادر‌ها در میان بگذارید.

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید