گاهی اوقات در دوران بارداری ممکن است معده شما مانند گودالی بی‌انتها باشد. بارداری یعنی دائماً گرسنه باشید، زود سیر نشوید و به خوردن عجیب‌ترین ترکیبات غذایی تمایل داشته باشید! نترسید، زیرا افزایش گرسنگی در بارداری کاملاً طبیعی است. باید دید چرا و چگونه گرسنگی در دوران بارداری افزایش می‌یابد و چگونه می‌توانید با آن مقابله کنید.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

معمولاً چه زمانی افزایش اشتها در بارداری رخ می‌دهد؟

گرسنگی در دوران بارداری معمولاً در ۳ ماهه دوم افزایش می‌یابد، اما برخی از زنان در اوایل ۳ ماهه اول آن را تجربه می‌کنند. اما به‌طور معمول، گرسنگی در ۳ ماهه دوم بارداری بیشتر می‌شود، زیرا در آن زمان حالت تهوع صبحگاهی‌تان به پایان می‌رسد و گرسنگی شروع می‌شود تا بتوانید وزنی را که در ۳ ماهه اول از دست داده اید دوباره به دست آورید.

آیا افزایش اشتها در اوایل بارداری طبیعی است؟

در ۳ ماهه اول بارداری، سطح پروژسترون در بدن شما بالا می‌رود، به همین دلیل احساس تهوع (که منجر به حالت تهوع صبحگاهی می‌شود) و افزایش گرسنگی خواهید داشت. معمولاً بعد از استفراغ، به‌دلیل خالی شدن معده، احساس گرسنگی ناگهانی به‌سراغ شما می‌آید. گذشته‌ازاین، احتمالاً در دوران بارداری احساس گرسنگی می‌کنید، زیرا بدنتان به کالری‌هایی که هنگام استفراغ از دست داده‌اید نیاز دارد و همچنین کودک داخل شکمتان برای رشد به تغذیه نیاز دارد.

در دوران بارداری، زنان سطوح خونی بالاتری دارند که برای حفظ خود نیازمند کالری‌اند و همین مسئله باعث گرسنگی شدید و افزایش اشتها می‌شود. این اتفاق معمولاً ممکن است بین هفته ۷ تا ۱۲ بارداری رخ دهد، جایی که ممکن است غذاهایی را که قبلاً دوست داشتید دیگر دوست نداشته باشید و به‌جای آن به غذاهای دیگری تمایل پیدا کنید. بسیاری از زنان هم در دوران بارداری گرسنگی اواخر شب را تجربه می‌کنند. این شرایط معمولاً در پایان ۳ ماهه دوم فروکش می‌کند و بسیار طبیعی است.

چرا در دوران بارداری همیشه احساس گرسنگی می‌کنید؟

  • علت اصلی افزایش گرسنگی در ۳ ماهه دوم بارداری رشد جنینی است که برای رشد و تکامل مناسب نیاز به تغذیه دارد.
  • علاوه‌براین، بدن شما برای حفظ سطوح بالای خون و سایر فرایندهایی که در طول دوره بارداری در حال انجام است به مصرف کالری بیشتر تمایل پیدا می‌کند.
  • گرسنگی در ۳ ماهه سوم بارداری و در پایان ۳ ماهه دوم نیز ممکن است به‌دلیل تولید شیر باشد، زیرا بدن شما برای بارداری آماده می‌شود.

حقایق مهم درمورد افزایش بیش از حد در بارداری

شما برای دو نفر غذا می‌خورید، اما نکته مهمی که باید به خاطر داشته باشید این است که مجبور نیستید همیشه وعده‌های سنگین داشته باشید یا در هر وعده مقدار زیادی غذا بخورید. جنین بسیار کوچک‌تر از شماست و اندازه وعده‌های غذایی‌تان باید مطابق با آن در نظر گرفته شود. شما باید تا زمانی که معده‌تان سیر شود غذا بخورید، همچنین مطمئناً می‌توانید سهم خود را از وعده‌های کوچک و میان‌وعده‌ها در دوران بارداری داشته باشید. اما، به بیان ساده، تسلیم هوس‌های خود نشوید و پرخوری نکنید. زیاده‌روی در خوردن مرغ سرخ‌شده، سمبوسه یا کیک تولد برای شما و کودکتان مفید نیست!

برای افزایش اشتها در بارداری چه کاری می‌توانید انجام دهید؟

در ادامه به چند نکته اشاره شده است که می‌توانید برای کنترل گرسنگی خود از آن‌ها استفاده کنید:

  • کالری مصرفی خود را بشمارید:

    در طول ۳ ماهه اول، اکثر مادران به کالری اضافی نیاز ندارند. در ۳ ماهه دوم، شما به ۳۵۰ کالری بیشتر از رژیم غذایی معمولی خود نیاز دارید که در سه ماهه سوم این مقدار به ۵۰۰ کالری افزایش می‌یابد. مطمئن شوید که به آن پایبندید و در مصرف کالری زیاده‌روی نمی‌کنید.

  • از کم‌آبی بدن جلوگیری کنید:

    گاهی اوقات ممکن است کم‌آبی بدن را با گرسنگی اشتباه بگیرید، زیرا بدنتان در طول بارداری کار اضافه می‌‌کند و به مایعات بیشتری نیاز دارد. شما باید مایعات بدنتان را دوباره پر و جایگزین کنید، بنابراین در روز ۱۲ تا ۱۳ فنجان آب بنوشید. اگر در آب‌وهوای گرم زندگی می‌کنید و زیاد عرق می‌ریزید، این میزان باید بیشتر باشد. از نوشیدنی‌های شیرین مانند نوشابه‌های گازدار بپرهیزید و از آب یا آب‌میوه تازه استفاده کنید.

  • وعده‌های غذایی سالم بخورید:

    مطمئن شوید که رژیم بارداری‌تان سالم و سرشار از مواد غذایی مفید است، نه صرفاً غذاهای سیرکننده. به‌جای غذاهای فراوری یا تصفیه‌شده، از غذاهای تازه و کامل استفاده کنید. برای داشتن انرژی، غلات کامل یا میوه را با چربی‌های سالم (لبنیات یا کره آجیل) و پروتئین همراه کنید. می‌توانید وعده‌هایی را امتحان کنید که نیاز به جویدن بیشتری دارند، زیرا کمکتان می‌کند احساس سیری کنید. یک کاسه بزرگ سالاد با مواد مغذی و فیبر بیشتر از اسپاگتی شما را سیر می‌کند.

  • تنقلات همراهتان داشته باشید:

    درصورتی‌که بیرون هستید و ناگهان دچار گرسنگی شدید، یک بسته آجیل یا مخلوطی از میوه‌های خشک همراه داشته باشید تا به‌جای اینکه سراغ غذای ناسالم بروید، از آن‌ها تغذیه کنید.

  • وعده‌های غذایی مکرر اما کوچک داشته باشید:

    به‌جای خوردن مقادیر زیاد غذا در هر وعده، وعده‌های غذایی‌تان را به وعده‌های غذایی کوچک در طول ۳ ساعت تقسیم کنید. خوردن مقدار زیادی مواد غذایی در یک وعده باعث نفخ، گاز و سوزش سر دل می‌شود، حتی بیشتر از آنچه که قبلاً تجربه می‌کردید.

  • از وسوسه بپرهیزید:

    می‌توانید هفته‌ای یک بار غذای موردعلاقه‌تان را بخورید، اما به‌طورکلی از اضافه کردن غذاهای ناسالم به سبد خرید یا کابینت آشپزخانه خودداری کنید. دور از چشم، دور از ذهن!

  • مراقب وزن بارداری‌تان باشید:

    شما به‌ناچار در دوران بارداری وزن اضافه خواهید کرد، بنابراین مطمئن شوید که عادات غذایی‌تان به‌طور عمده به این افزایش وزن کمک نمی‌کند. خوردن غذاهای ناسالم می‌تواند باعث افزایش وزن و بروز مشکلات دیگری مانند دیابت یا بیماری‌های قلبی شود، خصوصاً اگر در حال حاضر مستعد ابتلا به آن‌هایید، این بیماری‌ها می‌توانند به‌طورکلی بر بارداری‌تان تأثیر بگذارند. بنابراین، اگر متوجه شدید که دچار اضافه وزن سریع شده‌اید، با پزشکتان مشورت کنید تا علت اصلی آن را بررسی کند.

اشتهای شما به‌تدریج در ۳ ماهه سوم بارداری کاهش می‌یابد، اما تا آن زمان، نکات گفته‌شده را دنبال کنید تا بتوانید گرسنگی بارداری‌تان را کنترل کنید. به یاد داشته باشید که با افزایش میزان مصرف غذا از مواد غذایی با کیفیت بالا استفاده کنید تا مشکلات بیشتری برایتان ایجاد نشود.

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید