کاریسا گارابدیان (Carissa Garabedian) مادر دارای سه فرزند و بنیان‌گذار KnowDifferent.net است. کوچکترین پسر او مبتلا به اوتیسم است و به همین دلیل کاریسا تجربه زیادی در زمینه کودکان مبتلا به اوتیسم کسب کرده است. او علاقه دارد در زمان آزادش آشپزی کند، ورزش کند، کتاب بخواند و با دوستانش وقت بگذراند. متنی که در ادامه می‌خوانید تجربیات کاریسا در شناسایی ۷ ویژگی افراد مبتلا به اوتیسم است که دانستن آن برای والدین می تواند مفید باشد.

ویژگی افراد مبتلا به اوتیسم از نگاه مادر مارکی

هر وقت من به آگاهی از اوتیسم فکر می‌کنم، هم‌زمان دچار احساس شادی و ناراحتی می‌شوم. از یک طرف، خوشحال می‌شوم که افراد و امکاناتی هستند که آگاهی مردم از اوتیسم را افزایش می‌دهند اما از سوی دیگر، ناراحت می‌شوم که هنوز هم باید آگاهی‌ها را بیشتر افزایش دهیم. دعا می‌کنم و رویا می‌بافم برای روزی که هر فردی دقیقا ما را برای آنچه که هستیم بپذیرد و مهم نباشد که چقدر متفاوت به نظر می‌رسیم.

پسرم، مارکی، درس‌های زیبای زیادی را هر روز به من آموزش می‌دهد. من آن هدیه‌ها را محکم نگه داشته‌ام و برای سادگی که او با آن زندگی می‌کند بسیار سپاسگزار هستم. او به من کمک می‌کند تا به دیگران کمک کنم. او ۷ ویژگی خاص دارد که من آرزو می‌کنم آن‌ها را داشتم. ویژگی‌هایی که برای هر فردی عشق و سعادت بیشتری را به ارمغان می‌آورد. ویژگی افراد مبتلا به اوتیسم که در ادامه می‌خوانید حاصل تجربیات و مطالعات من هستند و شاید از دانستن آن‌ها تعجب کنید.

۱. حافظه استثنایی

ویژگی افراد مبتلا به اوتیسم

مارکی می‌تواند به ما بگوید که چند فیلم در طول ۹ سال گذشته دیده است. او می‌تواند تاریخ کارهایی را که ما در گذشته انجام داده‌ایم و آدرس مکانی را که فقط یکبار به آنجا رفته‌ایم به ما بگوید. توانایی او در به یاد آوردن اطلاعات متحیرکننده است. توجه به جزئیات و دقت مهارت‌هایی هستند که بسیاری از افراد در زندگی روزانه خود از آن‌ها نفع می‌برند. بسیاری از روزها، من بیاد نمی‌آورم که صبحانه چه خورده‌ام و تقریبا همیشه بدون جی‌پی‌اس گم می‌شوم.

بیشتر بخوانید: ۷ نکته تخصصی بعد از تشخیص اوتیسم در کودکان

۲. ناتوانی در دروغ گفتن

مارکی همیشه راست می‌گوید. شما ممکن است نخواهید بدانید دهان شما بو می‌دهد یا او شام خود را دور می‌ریزد ولی به شما اطلاع می‌دهد، حتی احتیاجی نیست که از او بپرسید. او نمی‌داند دروغ چیست. آیا می‌توانید زندگی‌تان را بدون دروغ گفتن تصور کنید؟

۳. او خجالتی نیست

ویژگی افراد مبتلا به اوتیسم

مارکی در یک فروشگاه شروع به رقصیدن می‌کند، اگر چیزی را نداند مثلا درباره سرگرمی که بقیه بازی می‌کنند می‌پرسد. او به این فکر نمی‌کند که قضاوت می‌شود و هرگز دیگران را قضاوت نمی‌کند. او بدون هیچ مانع یا بازدارندگی زندگی می‌کند. شرایطی وجود دارد که ممکن است این کارها خوب نباشد اما در اکثر مواقع بسیار شگفت‌انگیز هستند.

۴. توجه به جزئیات و نظم و ترتیب

او برای هر کاری که انجام دهد روال و روتینی دارد و همیشه بدون آن که از او خواسته شود انجام می‌دهد. هنگامی‌که بداند چه انتظاری از او می‌رود، می‌داند که چه کاری را باید انجام بدهد. چه مربوط به دوش گرفتن قبل از مدرسه باشد، مطالعه برای امتحان یا تمیز کردن بعد شام؛ همه کارها را انجام می‌دهد. من احتیاجی ندارم که بپرسم چیزی کجا است، او می‌داند. او از از سه فرزند من کمتر برای حاضر شدن به کمک احتیاج دارد. نظم از ویژگی افراد مبتلا به اوتیسم است.

۵. او خوشحال است

ویژگی افراد مبتلا به اوتیسم

مهربانی منش و ویژگی افراد مبتلا به اوتیسم است. مارکی تقریبا به همه چیز لبخند می‌زند و از همه چیز لذت می‌برد. مدرسه همیشه عالی است، ماجراهای جدید هیجان‌انگیز هستند و از چیزهایی که دارد بسیار خوشحال و خشنود است و به ندرت درخواست چیز بیشتری می‌کند. هر زمانی که یکی از ما غمگین یا عصبانی است، مارکی به ما می‌گوید که ابله شده‌ایم. او دوست ندارد دیگران را در اطرافش ناراحت ببیند. او احساسات دیگران را می‌شناسد اما ترجیح می‌دهد خوشحال باشد.

بیشتر بخوانید: مصرف مولتی ویتامین در دوران بارداری می تواند از ابتلای کودکان به اوتیسم محافظت کند؟

۶. او می‌تواند هر روز سوار ترن هوایی شود

چرخش، حلقه و سقوط بیشتر بهتر است. مارکی از چیزی نمی‌ترسد. از تفریحات تکراری لذت می‌برد و از کوچک‌ترین هیجان‌ها خوشحال می‌شود.

۷. او بسیار منطقی است

ویژگی افراد مبتلا به اوتیسم

همه چیز برای مارکی خوب و بد است، شما همیشه می‌دانید که کجا قرار گرفته‌اید. او براساس آنچه که می‌داند بدون فکر کردن بیشتر در مورد آن تصمیم‌گیری می‌کند. این یک ویژگی افراد مبتلا به اوتیسم که هرکسی دوست دارد داشته باشد.

زندگی برای مارکی لذتبخش است. اشتیاق و شادی او پایدار است. هرکسی که او را می‌شناسد، نمی‌تواند کمکی بکند اما وقتی اطراف او است لبخند می‌زند. هدیه‌ای که او به اشتراک می‌گذارد، درس‌هایی که می‌آموزد و عشقی که از خود بروز می‌دهد دلایل من به عنوان مادر یک اوتیستیک برای تبدیل شدن به یک انسان بهتر است.

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید