گاهی اوقات، مشکل اوتیسم و ناشنوایی در کودکان هر دو با هم وجود دارند. کودکان ناشنوایی که به اوتیسم نیز مبتلا باشند، نادر هستند، اما این حالت در برخی کودکان وجود دارد.

اوتیسم و ناشنوایی در کودکان

اوتیسم یک اختلال ساده نیست. این اختلال باعث ایجاد مشکل در تعامل با افراد دیگر شده و روی زبان صحبت کردن فرد اثر می‌گذارد. اوتیسم دارای طیف گسترده‌ای است و معمولا زمانی پدیدار می‌شود که کودک سه سال دارد. با تشخیص اوتیسم و مداخله‌ی زود هنگام برای بهبود آن، این امکان برای کودکان ناشنوای مبتلا به اوتیسم وجود دارد که عملکرد بهتری داشته باشند. پزشکان و محققان هنوز در حال مطالعه هستند تا بتوانند اوتیسم را درک کنند.

بیشتر بخوانید: تست شنوایی سنجی نوزادان چگونه انجام می شود؟

کمک به کودکان ناشنوایی که به اوتیسم مبتلا هستند

اوتیسم و ناشنوایی در کودکان

سه گروه برای کمک به این کودکان وجود دارند: گروه کودکان ناشنوای متبلا به اوتیسم، وب سایتی که از خانواده‌هایی پشتیبانی می‌کند که دارای کودکان ناشنوای دارای طیف اوتیستیک هستند و والدین ناشنوایی که کودکان اوتیستیک شنوا دارند. پروفایل خانواده‌ها روی وب سایت اوتیسم قرار دارد.

بیشتر بخوانید: آموختن زبان اشاره به کودک را شروع کنید

تحقیقات انجام شده روی ناشنوایی و اوتیسم

تحقیقات انجام شده در این زمینه بسیار محدود هستند. یک مطالعه روی پایگاه داده‌ی مرتبط با این موضوع، مقالات زیر را پیرامون اوتیسم و ناشنوایی پیدا کرده است:

  • EJ762865. Malandraki, Georgia A., and Okalidou, Areti. The Application of PECS in a Deaf Child with Autism: A Case Study. Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, volume 22, number 1, pages 23-32, Spring 2007.

این مقاله درباره‌ی اوتیسم و ناشنوایی در یک پسر ۱۰ ساله است که استفاده از سیستم ارتباطات تبادل تصویری (PECS) را آموخته است. در این مقاله همچنین چگونگی عملکرد او پس از یادگیری این سیستم گفته شده است.

مقاله مرتبط: زندگی روزانه یک کودک اوتیستیک چگونه است؟

  • مطالعاتی هم در مجلات منتشر شده اند. برای مثال، یک مطالعه که توسط کالج Albert Einstein در نیویورک روی ۴۶ کودک انجام شده است، نشان می‌دهد که تشخیص دیر هنگام و غلط اوتیسم در کودکان ناشنوا، روی نتایج تحصیلی آنها تاثیر منفی می‌گذارد. این مطالعه در مقاله‌ی « Hearing-impaired autistic children» در Developmental Medicine and Child Neurology گزارش شده است.
  • تجربیات یک خانواده نیز در مقاله‌ی « Early Intervention in Deafness and Autism: One Family’s Experiences, Reflections, and Recommendations» که توسط Katharine Beals نوشته شده و در مجله‌ی Infants and Young Children به چاپ رسیده، آورده شده است.

مقالات روزنامه‌ها درباره‌ی اوتیسم و ناشنوایی در کودکان

اوتیسم و ناشنوایی در کودکان

در مقاله‌ای که در پست وبلاگ Deaf, Autistic Young Man Succeeds in Life منتشر شده، گزارشی درباره‌ی یک مرد ناشنوا و اوتیستیک آمده است. مقاله‌ی دیگری نیز در اگوست ۲۰۰۷ در Ocala Star-Banner ، به نام Deaf, autistic child like other boys منتشر شد. این مقاله، آکادمی ملی ناشنوایان (NDA) در فلوریدا را به عنوان یک مرکز آموزشی و دارای کارشناسانی در زمینه‌ی ناشنوایی و اوتیسم معرفی کرد.

بیشتر بخوانید: آیا آموزش زبان دوم به کودک مبتلا به اوتیسم مفید است؟

NDA شامل یک تیم خدمات توسعه‌ای طیف اوتیسم می‌باشد. این تیم از کارشناسانی تشکیل شده است که در حوزه‌هایی مانند روان‌پزشکی و آموزش کار کرده اند. کودکان در این مرکز از توجه منحصر به فرد اعضایی که خود را وقف این مرکز کرده اند، بهره‌مند می‌شوند.

مقالات موجود در مجلات درباره‌ی اوتیسم و ناشنوایی در کودکان

مجله Odyssey  که توسط مرکز ملی آموزشی ناشنوایی Laurent Clerc منشر می شود، شماره بهار و تابستان خود را بر موضوع کودکان و نوجوانان ناشنوایی که مبتلا به اوتیسم هستند، متمرکز کرد. این مجله را می توانید به صورت پی دی اف و مستقیما از وبس سایت Odyssey  دانلود کنید. مقالات زیر در این شماره گنجانده شده اند:

  • Deafness and Autism – by Diane D. Morton
  • When Autism and Deafness Coexist in Children: What We Know Now – by Christen Szymanski and Patrick J. Brice
  • With Little Research Out There It’s a Matter of Learning What Works in Teaching Students with Deafness and Autism – by Lee Ann Bradley, Brandi Krakowski, and Ann Thiessen
  • Bringing Books To – and Sharing them With – Children with Autism: Janet’s Tips – by Janet S. Weinstock
  • Selah, a Previous Mosaic: A Mother’s Journey Through Autism with Her Deaf Child – by Stefanie D. Ellis-Gonzales
  • Brady, Our Firstborn Son, Has Autism – by Mei Yeh-Kennedy

اگر تجربه کار با کودکان مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم و ناشنوا را داشته‌اید یا دراین باره تخصص و دانشی دارید، می‌توانید با به اشتراک گذاشتن تجربیات خود کمک کنید تا بتوانیم بهتر نیازهای این بچه‌ها را درک کنیم و کمک کنیم در جامعه خدمات و امکانات بهتری برای این افراد فراهم شود. در کودکت همه با هم تلاش خواهیم کرد تا به به همه جوانب نیازهای یک کودک پاسخ درست بدهیم.

تماشا کنید: ویدیو: اوتیسم در کودکان – دکتر مریم کشاورز و فریبا مدرسی

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید