روز اول مهر و بازگشایی مدارس در عین حال که می‌تواند برای کودکان هیجان‌انگیز باشد، به همان نسبت برای آن‌ها با اضطراب همراه است، به خصوص برای کودکان پیش دبستانی که پیش از این تجربه حضور در مدرسه را نداشتند. اضطراب روز اول مدرسه به دلایل زیادی می‌تواند اتفاق بیفتد. تصور کنید کودک باید به طور ناگهانی محیط آشنا و خودمانی خانه را ترک کند و به محیط متفاوت و جدیدی برود. کودک ممکن است در این موقعیت دچار اضطراب جدایی شود یا نگران باشد نتواند دوست جدیدی پیدا کند. بهترین واکنشی که به عنوان پدر یا مادر می‌توانیم در این موقعیت از خودمان نشان دهیم چیست؟

اولین قدم در این موقعیت این است که باید احساس کودک را درک کنیم و از دید کودک به قضیه نگاه کنیم. وقتی نگرانی کودک را درک کنیم می‌توانیم به او آموزش دهیم تا چگونه این نگرانی را برطرف کند. یک کار ساده برای برطرف کردن این اضطراب و نگرانی، کمک کردن به کودک برای دوستیابی و پذیرش در گروه است.

در این قسمت از چالش دوشنبه‌ها با کودکت که روزهای دوشنبه در اینستاگرام کودکت منتشر می‌شود از شما خواستیم موقعیت زیر را تجسم کنید.

اضطراب روز اول مهر

در پاسخ به این چالش در پادکست دوشنبه ها با کودکت، سرکار خانم معصومه سجادی کارشناس ارشد روانشناسی و آموزش دیده تخصصی حوزه کودک و نوجوان در مورد روز اول مهر و کمک به کودک برای غلبه بر استرس و نگرانی این روز صحبت می‌کند. به این پادکست خوب گوش کنید.

لینک دانلود پادکست

موقعیت بالا رو خوب تجسم کنید و چند دقیقه بهش فکر کنید. اگر در همچین موقعیتی قرار بگیرید بهترین کاری که به عنوان مادر یا پدر می‌تونید انجام بدید چیه؟ به پادکست گوش کنید. فرصت دارید باز هم بیشتر بهش فکر کنید. به نظر شما آیا کار بهتری هست که بتونید در چنین موقعیتی انجام بدید؟ حتما نظرات و راهکارهای خودتون رو از طریق سایت کودکت با ما در میون بذارید.

 

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید