اولین روز مهد کودک یا مدرسه، در عین حال که می‌تواند برای کودکان هیجان‌انگیز باشد، به همان نسبت برای آن‌ها و والدین با اضطراب همراه است. به همین دلیل، از بین بردن وحشت روز اول مدرسه در اولویت برنامه‌های هر پدر و مادری قرار دارد. یک برنامه‌ریزی درست و اصولی، به دنبال آشکار شدن اولین نشانه‌های اضطراب و با هدف از بین بردن هر گونه عامل استرس‌زا، می‌تواند به رفع این مشکل کمک کند. در ادامه، راهکار‌هایی برای کاهش اضطراب کودک در روز اول مدرسه پیشنهاد می‌شود.

۱. آشنایی قبلی با محیط مدرسه

اولین روز مدرسه

بیشتر بخوانید: اضطراب روز اول مهد کودک را با این روش ها کاهش دهید

از قبل به دیدن مدرسه و مهد کودکی بروید که قرار است کودک به آنجا برود. بسیاری از مهد کودک‌ها و مدارس، قبل از شروع کلاس‌ها، از والدین و دانش‌آموزان برای دیدن محیط مدرسه دعوت می‌کنند. بنابراین، والدین و کودک می‌توانند از نزدیک با مکان، امکانات، تسهیلات و فضای مدرسه آشنا شوند. این دیدار در کودک شما اطمینان بصری ایجاد می‌کند و او می‌تواند به دقت کلاس درس و سایر مکان‌هایی را بررسی کند که قرار است در آن‌ها پیشرفت آموزشی داشته باشد.

۲. آشنایی قبلی با معلم

قبل از روز اول، همراه با کودک با معلم آشنا شوید. به این ترتیب، هم شما و هم کودکتان با او احساس راحتی خواهید داشت. همچنین، این آشنایی باعث می‌شود کودکتان در اولین روز مدرسه با معلم احساس غریبی نکند.

۳. مطالعه راهنمای عملکرد مدرسه

راهنمای اصول و مقررات را از قبل تهیه کنید. از مسئولان مدرسه بخواهید نسخه‌ای از این راهنما را در اختیار شما بگذارند. اگر سؤالی درباره هزینه‌ها، مقررات یا درخواست‌های مدرسه دارید، آن را با مسئولان در میان بگذارید. لازم است درباره قوانین و مقررات با فرزندتان هم صحبت کنید تا او هم در جریان انتظاراتی قرار بگیرد که در طول تحصیل از او خواهند داشت.

۴. با هم به خرید لوازم مدرسه بروید

کاهش اضطراب روز اول مدرسه

بیشتر بخوانید: چگونه به اضطراب موقعیتی کودک خود کمک کنیم

برای خرید لوازم مدرسه، با کودکتان همراه شوید. تهیه لوازم مدرسه یکی از بخش‌های هیجان‌انگیز ورود به مدرسه است. البته سعی کنید خرید لوازم طبق فهرست مورد نظر مدرسه و در محدوده‌ای باشد که فرزندتان اجازه دارد لوازم محبوبش را خریداری کند. برخی مدارس ممکن است بیشتر لوازم را در اختیار شما قرار دهند. بنابراین، شما می‌توانید فقط وسایلی مانند کوله‌پشتی و مداد را تهیه کنید.

۵. اطلاع از برنامه‌ های کلاسی

دریافت برنامه‌های کلاسی به شما این امکان را خواهد داد تا پیش از شروع روز اول مدرسه، با کودک خود درباره این برنامه‌ها صحبت کنید. سعی کنید این برنامه‌ها را با فعالیت‌های روزانه خودتان تطبیق دهید تا کودک متوجه شود ارتباطی بین برنامه زمان‌بندی شده کار‌هایی که باید انجام شود و فعالیت‌های عادی و روزمره‌ای که همه انجام می‌دهند وجود دارد.

۶. مشارکت کودک در آماده‌ سازی لوازم مدرسه

همراه کودک، برای روز اول مدرسه برنامه‌ریزی کنید. به کمک هم، وسایل داخل کوله‌پشتی را کامل کنید و لباس‌ها را انتخاب و برای آن روز آماده کنید. می‌توانید به کمک فرزندتان، نهار مدرسه را تهیه کنید. به این ترتیب، نه تنها کودک در تهیه نهاری سالم برای خود شرکت می‌کند و آن را بسته‌بندی می‌کند، بلکه به تدریج این کار به عادتی خوب برای او تبدیل می‌شود.

۷. از تجربیات خود با کودک صحبت کنید

به کودک درباره روز اول مدرسه قوت قلب دهید. با کودک درباره تجربیات خودتان از این روز، اشتیاق به یادگیری، پیدا کردن دوستان جدید و پیشرفت‌های فردی و علمی خودتان صحبت کنید. به کودک بگویید می‌تواند تجربیات مثبت و تازه‌ای از رفتن به مدرسه کسب کند و از این طریق، اعتماد به نفس او را تقویت کنید.

۸. کودک را به خود وابسته نکنید

آماده کردن کودک برای روز اول مدرسه

بیشتر بخوانید: چگونه از انتقال اضطراب به کودک جلوگیری کنیم؟

برای رفتن به مدرسه از کودک حمایت کنید و پشتیبان او باشید، اما بیش از اندازه او را به خود وابسته نکنید. برای روز اول مدرسه، کودک را در آغوش بگیرید، اما سعی کنید در این کار افراط نکنید. اگر از قبل، در گفتگو با کودک، بر دلایل حضور او تاکید و برای قرار گرفتن در این موقعیت آماده‌اش کرده‌اید، روز اول مدرسه فرصت هیجان‌انگیز و سرگرم‌کننده‌ای برای کودکتان خواهد بود و او مایل است بیشتر در مدرسه حضور داشته باشد. حتما به او بگویید، در پایان زمان مدرسه، منتظر او هستید.

شاید شما هم از والدینی باشید که قرار است به زودی کودک خود را برای اولین روز مدرسه آماده کنید. به نظر شما، راهکار‌های ارائه شده در این مقاله تا چه حد می‌تواند به کاهش اضطراب کودک کمک کند؟ لطفا انتقادات و پیشنهادات خود را، در بخش نظرات این مقاله یا سایر شبکه‌های اجتماعی کودکت، با سایر والدین به اشتراک بگذارید.

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید