همان‌طور که پاییز فصل شروع مدارس است و کودکان در معرض سرما و حضور در میان جمعیت مدرسه قرار می‌گیرند، از طرف دیگر در معرض ابتلا به بیماری تکراری سرماخوردگی و آنفولانزا قرار می‌گیرند که هر بار ابتلای به آن بیش از این که برای کودک سختی داشته باشد برای والدین دردسر و مشقت دارد. در این مطلب از کودکت به چند روش برای پیشگیری از سرماخوردگی و آنفلوآنزا اشاره می‌کنیم.

۱. شستشوی دست‌ها

شستشوی دستها

بیشتر بخوانید: چگونه تشخیص دهیم تب کودک خطرناک است؟

پیش از این که بخواهید مشغول خوردن شوید با شستن دستان خود میکروب‌های ناقل سرماخوردگی و آنفلوآنزا را از بین ببرید. بعد از بازی، تمیز کردن بینی، عطسه و دور انداختن دستمال کاغذی مصرف شده دستان خود را بشویید. همانطور که انجام هر عملی قوانین خاص خودش را دارد شستشوی دستان نیز باید به نحو مطلوب انجام پذیرد، به این منظور دستان خود را به مدت ۲۰ ثانیه با آب ولرم و صابون بشویید، این مدت برابر با مدت زمانی است که صرف می‌کنید تا دو بار آهنگ تولدت مبارک را بخوانید.

۲. واکسن آنفلوآنزا

واکسن آنفلوآنزا - پیشگیری از سرماخوردگی

یک واکسن آنفلوآنزا (این واکسن هم می‌تواند به بازو تزریق شود هم می‌توان آن را به صورت قطره در بینی چکاند) به مراتب موثرتر از هزاران بار مراقبت است. داروهایی که جهت درمان آنفلوآنزا مورد استفاده قرار می‌گیرند باعث می‌شوند که دوره بروز بیماری بسیار کوتاه‌تر و تنها به مدت تقریبا یک روز شود. هر ساله تعداد بسیاری از کودکان و بزرگسالان که در سلامت کامل به سر می‌بردند تنها به دلیل ایمن نبودن در مقابل  ویروس آنفلوانزا جان خود را از دست می‌دهند.

بیشتر بخوانید: ۹ حقیقت که همه والدین باید درباره آسم کودکان بدانند

متاسفانه واکسنی جهت پیشگیری از ویروس‌های متداول عامل سرماخوردگی در اختیار نداریم اما جای خوشحالی است که اکثرا سرماخوردگی‌ها تنها باعث ناراحتی شما می‌شوند و آسیبی به شما نمی‌رسانند.

۳. پرهیز از استفاده از ظرف مشترک هنگام سرو غذا

پیشگیری از سرماخوردگی

جهت پیشگیری از سرماخوردگی و آنفلوآنزا حتی از استفاده مشترک فنجان با افراد خانواده خود نیز بپرهیزید. قطعا کودک پیش دبستانی شما زمانی که از لیوان کودک دوازده ساله شما استفاده می‌کند هنوز علائم بیماری در کودک دوازده ساله شما ظاهر نشده است و هیچ آثاری از گلو درد در او دیده نمی‌شود. هنگام صرف غذا از این که به آنها در یک ظرف غذا بدهید جدا خودداری کنید. به طور مثال پاپ کورن را در یک کاسه بزرگ نریزید تا همگی با دستان خود از آن کاسه پاپ کورن بردارند؛ راه درست این است که به هر کدام در ظرف جداگانه پاپ کورن دهید تا احتمال شیوع بیماری میکروبی را کاهش دهید.

۴. برای پیشگیری از سرماخوردگی بین بیماری و کودک سد بسازید

پیشگیری از سرماخوردگی

بیشتر بخوانید: عادت به دهان بردن اشیا در کودکان برای چیست؟

به این منظور نیازی نیست که به طور فیزیکی از دیگران فاصله بگیرید، کافی است که به غذای روزانه خود سیر اضافه کنید با این کار نه تنها موجب خوش طعم‌تر شدن غذای خود می‌شوید بلکه شیر شما نیز افزایش پیدا می‌کند. از دیرباز مادرانی که به کودکان خود شیر می‌دادند با مصرف سیر موجب افزایش شیر خود می‌شدند و در دنیای مدرن امروز برای مادرانی که علاقه‌ای به مصرف سیر ندارند قرص‌های تجاری سیر به راحتی در دسترس است و چنین گفته می‌شود که با مصرف این قرص‌ها نیازی نیست پس از مصرف نگران بوی بد آن باشید.

۵. هنگام سرفه جلوی دهان خود را بگیرید

هنگام سرفه جلوی دهان خود را بگیرید

به کودکان خود آموزش دهید در صورت نداشتن دستمال کاغذی به جای سرفه یا عطسه بر دستان خود، بخش داخلی آرنج خود را جلوی دهان یا بینی خود بگیرند و این یکی از روش‌هایی پیشگیری از سرماخوردگی و آنفلوآنزا است.

۶. اجتناب از حضور در اماکن شلوغ

پیشگیری از سرماخوردگی

مخصوصا از حضور در اماکنی که احتمال لمس، وجود بزاق دهان و مخاط بینی در آن بسیار است مانند زمین‌های بازی بسته، استخر توپ بچه‌ها و قلعه‌های بادی بازی جدا خودداری کنید و چنانچه مجبور هستید به این اماکن بروید حتما پس از مراجعت دستان خود و کودک خود را به خوبی بشویید.

بیشتر بخوانید: پاسخ به ۹ سوال رایج در مورد مراقبت از دندان کودک

۷. ورزش

ورزش

ورزش ایمنی بدن را افزایش می‌دهد وبهتوبهتر است که این کار را در فضای آزاد انجام دهید، این هوای سرد نیست که موجب سرماخوردگی می‌شود بلکه میکروب‌های سرماخوردگی موجب این امر می‌شوند.

۸. پرهیز از استفاده از حوله مشترک

پرهیز از استفاده از حوله مشترک

استفاده از دستمال کاغذی در صورت امکان در هر شرایطی به استفاده از حوله آویخته شده در سرویس بهداشتی ارجحیت دارد.

۹. اهمیت به خواب و خوراک خود

پیشگیری از سرماخوردگی

اطمینان حاصل کنید که خواب شما و کودکتان به اندازه کافی است، همچنین از خوردن غذاهای مغذی غافل نشوید. بهره‌مند شدن از خواب کافی و غذای مناسب باعث می‌شود تا اطمینان حاصل کنید سیستم ایمنی بدن شما به قدر کافی قوی است.

۱۰.  حذف مکمل‌ها

پیشگیری از سرماخوردگی

بیشتر بخوانید:  ۱۰ نوع از شایع ترین بیماری های کودکان را بشناسید و آماده باشید

بر خلاف باورعموم هیچ دلیل علمی وجود ندارد که تائید کنند که مصرف مکمل‌های غذایی مانند مصرف بیش از اندازه ویتامین ث، زینک و گیاهان خاص موجب تقویت سیستم ایمنی و در نتیجه پیشگیری از سرماخوردگی و آنفلوآنزا  در کودکان و حتی در بزرگسالان می‌شوند. شواهدی که بیانگر این امر است که مصرف این مکمل‌ها باعث کاهش ابتلا به سرماخوردگی و آنفلوآنزا می‌شوند از اعتبار کافی برخوردار نیستند.

توصیه ما این است که به جای هزینه کردن برای این مکمل‌ها پول خود را صرف خرید صابون، دستمال کاغذی و دستمال‌های مرطوب آنتی باکتریال کنید.

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید