آیا در مورد رشد و  تقویت مغز کودک خود حساس هستید؟ آیا تمایل دارید که کودک باهوش و زیرک پرورش دهید؟ اگر نسبت به این مسائل حساس هستید و تمایل دارید که فرزند شما به خوبی رشد کند و از هوش و ذکاوت لازم برخوردار باشد، با ادامه این مقاله در کودکت همراه باشید.

۳ سال اول زندگی کودک از نظر رشد مغز بسیار حیاتی است. تغذیه مناسب کودک می‌تواند به حمایت و تقویت مغز کودک کمک کند. در این دوران کودک می‌آموزد چگونه فکر کند، واکنش نشان دهد و مسائل را حل کند.

تقویت مغز کودک به کمک تغذیه سالم

فعالیت‌هایی مانند بازی کردن، گوش دادن به موسیقی به آن‌ها کمک می‌کند تا محیط اطراف خود را بهتر کاوش کنند و به این ترتیب به عملکرد سلول‌های خاکستری مغز آن‌ها کمک می‌کند. وقتی صحبت از تغذیه مغز کودک می‌شود، غذا نقش اساسی را بازی می‌کند. در ادامه به چند غذا که می‌تواند در رشد و تقویت مغز کودک شما کمک کند اشاره می‌کنیم.

سبزیجات

سبزیجات

سبزی‌های پر رنگ منابع غنی  از آنتی اکسیدان‌ها هستند. آنتی اکسیدان‌ها به سلامت سلول‌های مغزی کمک می‌کنند. برخی از بهترین سبزیجات برای تقویت مغز کودک عبارتند از: سیب زمینی شیرین، کدو حلوایی و هویج.

بیشتر بخوانید: غذای اول کودک باید از میوه ها باشد یا سبزیجات؟

سبزیجات برگ سبز مانند کلم پیچ، اسفناج و .. سرشار از اسید فولیک هستند که از زوال عقل جلوگیری می‌کنند. همچنین کلم پیچ حاوی سولفورفان (Sulforaphane ) و دی اندولیل متان (Diindolylmethane ) است که به رشد و تقویت سلول‌های مغزی کمک می‌کند.

بروکلی

بروکلی

بروکلی یکی از بهترین غذاها برای تقویت مغز کودک است. بروکلی منبع غنی از اسید داکوزاگزازنئیک (DHA) است که به ارتباط نورون‌های مغزی کمک می‌کند. همچنین بروکلی یکی از مهمترین غذاهای ضد سرطان هم محسوب می‌شود که آن را به یک غذای عالی برای کودکان تبدیل می‌کند.

آووکادو

آووکادو

آووکادو یکی دیگر از خوراکی‌های است که برای سلامت مغز مفید است. آووکادو منبع غنی از چربی‌های اشباع نشده است که جریان خون رسانی به مغز را تسهیل می‌کند. همچنین اسید اولئیک (oleic acid) هم به اندازه کافی در آووکادو وجود دارد و از میلین (Myelin) محافظت می‌کند. میلین کمک می‌کند، اطلاعات بین نورون‌های عصبی با سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت حرکت کند.

سطح بالایی از ویتامین‌های B در آووکادو وجود دارد که خطر ابتلا به کاهش فشار خون در نوزادان را کاهش می‌دهد.

ماهی

ماهی برای تقویت مغز کودک

ماهی‌های چرب مانند ماهی سالمون، ماهی تن و … شامل اسیدهای چرب امگا ۳ هستند که ساختار سطح مغز را به وجود می‌آورند.

اسیدهای چرب امگا ۳ به رشد و تقویت مغز کودک کمک می‌کنند و عملکرد مغز آن‌ها را بالا می‌برند، مصرف منظم ماهی می‌تواند به مهارت‌های ذهنی کودک شما را بهبود ببخشد.

تخم مرغ

تخم مرغ

تخم مرغ مانند یک انبار بزرگ از مواد مغذی است. تخم مرغ شامل اسیدهای چرب امگا ۳، روی، لوتئین (lutein) و کولین (choline) است که باعث افزایش تمرکز و دقت می‌شوند.

بیشتر بخوانید: از چه زمانی می توانیم دادن تخم مرغ به کودک را شروع کنیم؟

کولین به تولید استیل کولین (acetylcholine) یا همان سلول‌های بنیادی حافظه کمک می‌کند که به بهبود حافظه و تقویت مغز کودک منجر می‌شود.

غلات کامل

غلات کامل

امروزه همه متخصصان به ارزش غذایی غلات کامل اذعان دارند و خوردن آن را به همه توصیه می‌کنند. غلات کامل با فراهم کردن انرژی مغز به طور مداوم باعث افزایش دقت و تمرکز در کودکان می‌شود.

غلات کامل به آرامی گلوکز را در جریان خون آزاد می‌کنند و انرژی لازم برای طول روز را برای کودک فراهم می‌کنند. همچنین غلات کامل حاوی اسید فولیک هستند که به عملکرد مناسب مغز کمک می‌کنند.

یک مطالعه نشان می‌دهد بچه‌هایی که برای صبحانه از غلات کامل مانند جو استفاده می‌کنند از نظر حافظه عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهند. جو یک منبع غنی از ویتامین E، روی و ویتامین‌های B است و فیبر بالایی دارد به همین دلیل جریان ثابتی از انرژی را برای طول روز کودک فراهم می‌کند.

بری ها (berries)

بری

طبق تحقیقات دانشگاه تافتز (Tufts University)، بری‌ها عملکرد شناختی را افزایش می‌دهند. وجود ویتامین C به مقدار زیاد در بری‌ها باعث بهبود عملکرد حافظه در کودکان می‌شود، همچنین مانع از استرس اکسیداتیو (oxidative stress) در مغز می‌شود.

استرس اکسیداتیو در واقع همان فرآیند اکسیداسیون است، هنگامی که دچار استرس شویم‌، فرآیند اکسیداسیون هم افزایش می باید ولی تا زمانیکه به اندازه کافی آنتی اکسیدان مصرف کنیم‌، تعادل دقیق اکسیداسیون حفظ و از بروز آسیب پیشگیری می شود. بری‌ها یکی از بهترین خوراکی‌ها برای جلوگیری از استرس اکسیداتیو است.

آجیل

آجیل

آجیل‌ها مانند مغز گردو، بادام و بادام زمینی از سطح بالایی از ویتامین E برخوردار هستند که باعث جلوگیری از انقباض شناختی می‌شود. آجیل‌ها همچنین حاوی روی هستند که موجب بهبود حافظه و تقویت مغز کودک می‌شوند.

ماست یونانی

ماست یونانی

ماست یونانی یکی دیگر از غذاهای عالی برای بهوبد و تقویت مغز کودک است. ماست یونانی غشای سلول‌های مغزی را انعطاف‌پذیر می‌کند و به دریافت و ارسال اطلاعات در مغر کمک می‌کند. ویتامین‌های B موجود در ماست یونانی برای رشد بافت‌های مغز و انتقال دهنده‌های عصبی ضروری است.

حالا که با این غذاهای عالی برای رشد و تقویت مغز کودک خود آشنا شدید توصیه می‌کنیم حتما از آن‌ها در برنامه غذایی کودک خود استفاده کنید تا شاهد کودکانی باهوش و کنجکاو باشید.

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید