آسم کودکان می‌تواند در مواردی غیر قابل کنترل یا غیر قابل تشخیص باشد. اگر والدین یک کودک مبتلا به آسم هستید، خیلی خوب با تجربه وحشتناک دیدن سرفه‌های غیرقابل‌کنترل، نفس نفس زدن برای هوا یا حتی بدتر از آن بنفش شدن صورت فرزندتان هنگامی‌که به دنبال اسپری می‌گردید، آشنا هستید.شاید بد نباشد بدانید، به عنوان والدینی که خود سابقه بیماری آسم را دارید خطر ابتلای فرزند شما به بیماری ها و مشکلات پوستی در نوزادان شما نیز بیشتر خواهد شد. حملات آسم کودکان ۴ سال و کمتر به دلیل ناتوانی قلب نیست. طبق آمار مراکز کنترل و پیشگیری بیماری، تعداد کودکان مبتلا به آسم که در سال گذشته یک حمله حاد را تجربه کرده‌اند در مقایسه با سال ۲۰۰۱ از ۶۵ درصد به ۴۵ درصد کاهش یافته است. با این حال، یک نفر از ۶ کودک هنوز به اورژانس مراجعه می‌کند.

با توجه به شرایط سلامت  موجود، آسم در کودکان همچنان رایج است. بیش از ۳۲ میلیون نفر در ایالات متحده آسم دارند که از این بین، تعداد ۲/۶  میلیون نفر کودک هستند. آسم کودکان شایع‌ترین بیماری مزمن و سومین علت بستری آن‌ها در بیمارستان است، متخصصین تخمین می‌زنند که در مجموع کودکان، ۱۲/۸ میلیون از روزهای مدرسه در هر سال را به دلیل آسم از دست می‌دهند. بیماری آسم با تنگ شدن یا انسداد راه‌های هوایی ریه‌ها  باعث می‌شود هر روز نفس کشیدن برایتان یک چالش بزرگ باشد. هنگام حمله در آسم کودکان یا بزرگسالان، راه‌های ریه ملتهب می‌شوند و سپس یک لایه از مخاط آن‌ها را پوشش می‌دهد که مانع نفس کشیدن می‌شود.

بیشتر بخوانید: آیا کودک من به اختلال بیش فعالی مبتلا است؟

در ادامه این مقاله ۹ حقیقت درباره آسم کودکان را با هم بررسی می‌کنیم.

۱. هر کسی می‌تواند به آسم مبتلا شود اما بعضی از افراد در معرض خطر بیشتری هستند

آسم کودکان

مبتلایان به آسم از تمامی اقشار مردم هستند. آسم کودکان هم بسیار رایج است و  از هر ۱۰ بچه یکی از آن‌ها به این بیماری مبتلا است. این یعنی آسم کودکان دو برابر بزرگسالان است. جالب است بدانید که دختران بیشتر از پسران و سیاه‌پوستان بیشتر از سفیدپوست‌ها به این بیماری مبتلا هستند.

دکتر نیتا اگدن از کالج آمریکایی آلرژی، آسم و ایمونولوژی عنوان می‌کند:

به نظر می‌رسد در مقوله آسم کودکان یک ارتباط خانوادگی وجود دارد. اگر شما آلرژی یا آسم دارید، احتمال مبتلا شدن فرزندتان زیاد است. زندگی در مناطق بسیار آلوده، شهرهایی با کیفیت پایین هوا یا خانه‌های پر گرد و غبار ریسک آسم کودکان را افزایش می‌دهد.

۲. بیماری آسم به سختی تشخیص داده می‌شود

تشخیص آسم کودکان تا قبل از ۵ سالگی بسیار دشوار است. در حالی‌که مطالعات متعدد نشان می‌دهد، بین ۵۰ تا ۸۰ درصد از کودکان مبتلا به آسم علائم بیماری را پیش از ۵ سالگی همراه خود دارند. اما با مراجعه به پزشک ممکن است به جای آسم، بیمارهایی مانند ذات‌الریه، عفونت دستگاه‌ تنفسی فوقانی یا برونشیت تشخیص داده شود. از طرف دیگر، خس خس و سرفه در کودکان می‌تواند به علت بیماری غیر از آسم باشد، بنابراین وجه تمایز قائل شدن بین این دو ضروری است.

۳. سرفه کردن شبانه یکی از نشانه‌های اولیه است

آسم کودکان

دکتر الیزابت ماتسوی متخصص اطفال، اپیدمیولوژی (همه‌گیرشناسی) و علوم بهداشت محیط در دانشگاه جانز هاپکینز عنوان می‌کند:

در حالی‌که هیچ  آزمایش تشخیصی برای آسم وجود ندارد، علائم مکرری مانند سرفه کردن در شب می‌تواند نشان‌دهنده آسم در کودکان باشد.

سایر علائم آسم در کودکان عبارتند از:

  • سرفه مکرر و متناوب
  • صدای خس‌خس یا سوت در هنگام بیرون دادن نفس
  • تنگی نفس
  • درد قفسه سینه، به ویژه در کودکان
  • مشکل تنفسی که ممکن است محدود به زمان بازی یا ورزش باشد
  • خستگی که می‌تواند ناشی از خواب ناکافی باشد

۴. محرک‌ها همه جا هستند

چیزی که بسیار مشخص است و همه والدین باید نسبت به آن آگاهی داشته باشند، این است که قرار گرفتن در معرض هر نوع دود، خطر ابتلا به علائم خس‌خس در کودکان را افزایش می‌دهد. انجمن ریوی آمریکا، این لیست از عوامل محرک روزمره را برای آسم کودکان ارائه داده است، از جمله:

  • عفونت‌های تنفسی و سرماخوردگی
  • گرده، کپک، موی حیوانات، پر، گرد و غبار، غذا و سوسک
  • آلاینده‌های هوای داخلی و خارجی، از جمله ازن و آلودگی ذرات
  • قرار گرفتن در معرض هوای سرد یا تغییر ناگهانی دما
  • استرس
  • ورزش

۵. دو روش برای بهبود آسم کودکان

بهبود آسم کودکان

کودکان مبتلا به آسم شدید، نیاز به یک روش درمانی دوسویه دارند. «داروهای نجات» یا آگونیست‌های بتا کوتاه مدت مانند آلبوترول، با کاهش سریع علائم در هنگام حمله آسمی، باعث شل شدن عضلات صاف برونش هوا می‌شوند. از طرف دیگر ،داروهای کنترل‌کننده نقش کاهش التهاب راه هوا را برعهده دارند. داروهای کنترل‌کننده‌ای برای آسم کودکان تجویز می‌شود که ترشحات زیاد دارند و باید روزانه مصرف شوند. مصرف این داروها چه کودک علائمی داشته باشد یا نداشته باشد باید صورت بگیرد.

بیشتر بخوانید: عادت به دهان بردن اشیا در کودکان به خاطر چیست؟

۶. ثبات، کلیدی برای درمان آسم کودکان

بر اساس مطالعات متعدد، یکی از دلایل عمده‌ مراجعه کودکان مبتلا به آسم به اورژانس، مصرف ناکافی یا نامرتب داروهایشان است. در مجله پزشک کودکان، ژانویه ۲۰۰۸، محققان دریافتند که ترکیب برنامه درمانی با چکاپ‌های منظم از راه دور توسط پزشک کودک، از طریق برنامه پرستاری مدرسه، موجب می‌شود مراجعه به اورژانس این کودکان نسبت به دیگر بچه‌هایی که تحت این درمان نبودند به نصف کاهش یابد.

۷. استروئیدها برای کودکان خوب هستند

آسم کودک

یکی از بیشترین تصورات غلط والدین این است که با دادن داروهای استروئیدی به فرزندمان آسیب می‌رسانیم. مطمئن باشید که این‌ها از نوع استروئیدهای آنابولیک نیستند. استروئیدهای آسم، معمولا به صورت اسپری تجویز می‌شوند و به عنوان یک ضدالتهاب عمل می‌کنند. این داروها باعث کاهش تورم راه هوایی کودک می‌شوند و تنفس را راحت‌تر می‌کنند. نقش والدین در اینجا مشخص می‌شود. طبق یک مطالعه درباره آسم کودکان ، والدینی که کودکان را تحت نظر دارند و به استفاده از اسپری تشویق می‌کنند، بچه‌هایشان به طور قابل توجهی علاقه بیشتری به درمان داشته‌اند و در نتیجه میزان حملات آسم آن‌ها کاهش یافته است.

۸. دوزهای بالاتر بهتر نیستند

در دو تحقیق مهم که در مجله پزشکی «New England Journal of Medicine» منتشر شده، دانشمندان بررسی کرده‌اند که آیا گلوکوکورتیکوئیدها در دوزهای بالا می‌توانند در پیشگیری از تشدید حملات بیماری آسم کودکان تأثیر داشته باشند. جواب این است:

نه، اما دوزهای بالاتری از دارو می‌توانند در رشد کودک تأثیر منفی بگذارند.

۹. شما نمی‌توانید آسم را درمان کنید اما می‌توانید خطرات را کاهش دهید

شما نمی‌توانید آن را درمان کنید اما می‌توانید خطر را کاهش دهید

در حالی‌ که دارو کمک مهمی است که کودک مبتلا به بیماری آسم شما را از حملات نجات می‌دهد، راه‌هایی هم وجود دارند که می‌توانید برای کاهش احتمال حمله انجام دهید. سیگار نکشید و به مهمانان اجازه ندهید که در خانه شما سیگار بکشند. در نهایت، حیوانات خود و ملافه‌ها را یکبار در هفته برای از بین بردن هرگونه گرد و غبار با آب گرم بشویید.

آسم کودکان شاید برای والدین لحظات سخت و دردناکی را ایجاد کند، اما با رعایت نکات درمانی و استفاده به موقع دارو و آگاهی از حقایق علمی درباره این بیماری، می‌توانید آن را کنترل کرده و درد رنج ناشی از آن را برای خود و کودکت آسان‌تر کنید.

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید