وقتی‌که معلمان به دنبال طراحی ساختار آموزشی مناسب برای یک کودک تشخیص داده شده با ناتوانی‌های یادگیری در ریاضیات پایه یا کاربردی هستند، شناسایی نقایص مهارتی خاص اولین کاری است که معلمان انجام می‌دهند. معلمان مدارس استثنایی معمولا از ارزیابی تشخیصی استاندارد، مشاهدات و تجزیه و تحلیل کار دانش‌آموز برای شناسایی نقاط ضعف استفاده می‌کنند. سپس معلمان ساختار را توسعه می‌دهند و استراتژی‌های مناسب را برای پرورش استعداد کودک انتخاب می‌کنند. آیا شما نگران هستید که فرزندتان ممکن است ناتوانی در یادگیری ریاضی داشته باشد؟ اگر او هر یک از علائم ناتوانی کودک در یادگیری ریاضی را دارا است، با معلم، مدیر یا مشاور مدرسه فرزندتان صحبت کنید.

ناتوانی کودک در یادگیری ریاضی پایه

ناتوانی کودک در یادگیری ریاضی پایه

کودکان با ناتوانی در یادگیری ریاضی ممکن است در به یاد آوردن حقایق ریاضی، مراحل حل مسئله، قوانین و فرمول‌های پیچیده مشکل داشته باشند. آن‌ها ممکن است به سختی بتوانند معنای حقایق ریاضی، عملیات‌ها و فرمول‌ها را درک کنند.

مقاله مرتبط: چطور به کودکان کمک کنیم مهارت نوشتن را یاد بگیرند؟

همچنین چنین کودکانی علاقمند هستند تا مشکلات را به سرعت و کارآمد حل کنند یا به جزئیات توجه بیشتری دارند. آن‌ها ممکن است در پاسخ دادن به محاسبات ذهنی مشکل داشته باشند و قادر به درک مفاهیم ریاضی نباشند.

ناتوانی کودک در یادگیری ریاضی کاربردی

دانش‌آموزانی که دارای ناتوانی در یادگیری ریاضی کاربردی هستند، به طور خاص ممکن است نتوانند درک کنند که چرا مراحل حل مسئله مورد نیاز است و چگونه قوانین و فرمول‌ها بر تعداد و روند حل مسئله تأثیر می‌گذارند. در نتیجه، آن‌ها ممکن است در روند حل مسئله دچار مشکل شوند و قادر به استفاده از مهارت‌های ریاضی، در شرایط جدید حل مسئله نباشند.

به یاد آوردن و دنبال کردن دستورالعمل‌های چند مرحله‌ای، ممکن است برای این کودکان چالش‌برانگیز باشد. در برخی موارد، آن‌ها ممکن است هنگام حل مسئله به علت دست خط بد خود، دچار خطا شوند. همچنین این کودکان، ممکن است قادر به ایجاد جهش‌های منطقی در حل مسئله براساس یادگیری یا تجربه قبلی در پیدا کردن اطلاعات مهم در یک کلمه مسئله نباشند. با انتخاب استراتژی مناسب برای حل مسئله، مشکل کلمات که این کودکان درگیر آن خواهند بود را حل کنید.

مقاله مرتبط: نمره تست هوش یا تست IQ کودکان چگونه تفسیر می‌شود؟

در حالی‌که همسالان آن‌ها ممکن است بتوانند خطاهای کار خود را پیدا کنند یا اشتباهاتی را که در حل مسئله انجام داده‌اند شناسایی کنند، برای کودکان با ناتوانی در یادگیری ریاضیات کاربردی این کار غیرممکن خواهد بود و یا به سختی انجام می‌دهند.

والدین و معلمان ممکن است متوجه تلاش‌های دانش‌آموز در هنگام ارزیابی کار خود شوند یا او ممکن است به طور مستقیم چنین مشکلاتی را عنوان کند.

مشکلات رفتاری

مشکلات رفتاری

برخی از دانش‌آموزان با ناتوانی در یادگیری ریاضی ممکن است فیلم بازی کنند تا تکالیف ریاضی را انجام ندهند. اگر کودکی به طور معمول به خوبی رفتار می‌کند ولی در کلاس ریاضی رفتاری هیجانی یا نمایشی دارد، ناتوانی در یادگیری ممکن است یکی از دلایل آن باشد. برخی از دانش‌آموزان که دچار ناتوانی هستند، رفتار نمایشی نخواهند داشت بلکه از کلاس ریاضی با وانمود کردن به مریضی فرار می‌کنند یا از معلم یا دانش‌آموزان کلاس دوری می‌کند.

مراحل بعدی تشخیص ناتوانی کودک در یادگیری ریاضی

وقتی‌که شما این مشکلات را در فرزند خود مشاهده کردید، این اطلاعات را با معلم‌های او به اشتراک بگذارید تا به شما کمک کنند، راهکارهای آموزشی مناسبی برای برآورده کردن نیازهای خاص فرزندتان پیدا کنید. همچنین شما می‌توانید از فرزند خود بپرسید در کدام قسمت‌ها احساس می‌کند که بیشتر با ریاضی مشکل دارد و درخواست کنید که او مورد ارزیابی قرار بگیرد.

مقاله مرتبط: ۷ تکنیک برای تربیت کودک با مهارت

اگر مشکوک هستید که فرزند شما ناتوانی در یادگیری ریاضی پایه یا کاربردی دارد، با معلم، مدیر و مشاور مدرسه مشورت کنید. به یاد داشته باشید که درمان زودهنگام بسیار مهم است. به جای نادیده گرفتن مشکل بهتر است بلافصله آن را درمان کنید تا از آسیب دیدن نمرات و اعتماد به نفس فرزندتان جلوگیری کنید.

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید