وقتی نوزاد تقریبا سه ماهه می‌شود، می‌توانید زمان مخصوصی برای خواب شبانه او در نظر بگیرید. روتینی ساده و همیشگی برای خواب به نوزاد کمک می‌کند عادات خواب سالم را بیاموزد که برای والدین و کودک، در آینده، بسیار کارآمد خواهد بود. هدف این است که زمان خواب مناسب شبانه برای نوزادان بین ساعت ۶:۳۰ تا ۸:۳۰ بعدازظهر باشد. خوابیدن پس از این ساعت ممکن است باعث خستگی بیش از حد نوزاد شود. روتین قبل از خواب بهتر است کوتاه باشد، حدود ۲۰ الی ۳۰ دقیقه، برای آماده کردن نوزاد و روتین قبل از خواب کافی است. برای آشنایی بیشتر با روتین‌ های قبل خواب شبانه، با این مقاله کودکت همراه باشید.

آیا روتین های قبل خواب به خوابیدن نوزاد کمک می کند؟

روتینی آشنا و منظم برای خواب به تنظیم ساعت بدن نوزاد و ایجاد الگوی مناسب خواب کمک می‌کند. وقتی نوزاد می‌داند در آینده نزدیک چه چیزی در انتظار اوست، آرامش بیشتری خواهد داشت و هرچه آرامش او بیشتر باشد، راحت‌تر به رختخواب می‌رود و سریع‌تر خوابش می‌برد.

روتین پیش از خواب می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • انجام یک بازی آرام و بدون هیجان،
  • حمام کردن کودک،
  • عوض کردن لباس و پوشیدن لباس خواب،
  • خواندن داستان یا قصه،
  • لالایی خواندن،
  • ماساژ ملایم،
  • بوسیدن او قبل از خواب.

اینکه تصمیم بگیرید چه کارهایی انجام دهید و چه کارهایی به این روتین اضافه کنید، به خود شما بستگی دارد. فقط دقت کنید روتین باید به آرامش نوزاد کمک کند. روتین می‌تواند از حمام یا اتاق نشیمن شروع شود، اما بسیار مهم است در اتاقی که نوزاد می‌خوابد به انتها برسد. این کار به نوزاد کمک می‌کند بین روتین پیش از خواب و خوابیدن ارتباط برقرار کند.

با خاموش کردن تلویزیون و وسایل الکترونیکی دیگر و کاهش فعالیت‌های پرهیجان، حداقل نیم ساعت قبل از زمان خواب، شرایط را برای خوابیدن نوزاد مهیا کنید. پیش از خواب، بازی‌های آرام و بدون هیجان داشته باشید. اگر فرزندان بزرگ‌تری دارید، آن‌ها را نیز به بازی‌های آرام ترغیب کنید. به این ترتیب، نوزاد ناگهان از محیط پرهیجان خارج و به اتاق آرامی برای خوابیدن برده نمی‌شود.

به رختخواب رفتن باید مراسمی خوشایند باشد، با صرف زمان، توجه و مقدار قابل توجهی نوازش و عشق. اگر کودک از اینکه او را برای خواب ترک می‌کنید ناراحت می‌شود، به او اطمینان دهید مجددا به او سر می‌زنید.

اگر نوزاد به طور طبیعی با روتین‌های پیش از خواب سازگار نیست، مضطرب و نگران نشوید، زیرا ممکن است احساس خود را به کودک انتقال دهید. نگرانی و اضطراب شما بر توانایی آرامش نوزاد تاثیر می‌گذارد.

روتین های قبل از خواب مناسب چیست؟

برای اینکه بتوانید کودک را برای خوابیدن آماده کنید می‌توانید روتین های قبل از خواب را با ساده‌ترین چیزها شروع کنید.

اجازه دهید انرژی و هیجانات کودک تخلیه شود

اجازه دهید نوزاد، قبل از اینکه برای خواب آماده شود، انرژی خود را تخلیه کند. با او بازی کنید یا اجازه دهید برقصد. اما دقت کنید این هیجانات حداقل ۳۰ دقیقه قبل از انجام روتین‌های پیش از خواب به پایان رسیده باشد. با فعالیت آرامش‌بخشی مانند حمام کردن، ماساژ دادن و قصه گفتن آن را به پایان برسانید.

زمانی برای حمام کردن و مسواک زدن داشته باشید

آب گرم و توجه تمام و کمال شما به آرامش نوزاد قبل از خواب کمک می‌کند. اگرچه همه کودکان حمام کردن را دوست ندارند. اگر نوزاد از حمام لذت نمی‌برد یا طی حمام کردن هیجان‌زده می‌شود، حمام کردن قبل از خواب را از برنامه خارج کنید. به جای آن، ماساژ دادن، نوازش کردن و قصه گفتن را امتحان کنید. می‌توانید حمام کردن را وقتی کودک بزرگ‌تر شد به او پیشنهاد کنید.

اگر در روتین پیش از خواب کودک حمام کردن نیست، شستن دست‌ها و صورتش، عوض کردن پوشک و پوشاندن لباس خواب می‌تواند به روتین پیش از خواب او اضافه شود. به محض اینکه نوزاد دندان درآورد، مسواک زدن را به او بیاموزید تا به آن عادت کند.

با یکدیگر صحبت کنید

زمان خواب فرصت مناسبی برای صحبت کردن با کودک است. اگر نمی‌دانید در ابتدا درباره چه مواردی صحبت کنید، از کارهایی که او در طول روز انجام داده است شروع کنید. صدای شما به‌تنهایی موجب آرامش او می‌شود.

به همه افراد خانواده و همه چیز شب به خیر بگویید

بسیاری از کودکان از مراسم شب به‌خیر گفتن به اعضای خانواده، حیوانات خانگی، اسباب‌بازی‌های مورد علاقه‌شان و سایر اشیاء موجود در خانه لذت می‌برند. این کار را آرام و ساده انجام دهید تا هیجانات او برانگیخته نشود. خاموش کردن چراغ‌ها به نوزاد نشان می‌دهد همه اعضای خانواده برای خواب آماده‌اند.

برای او داستان بخوانید

هیچوقت برای داستان خواندن برای کودک زود نیست. آغوش شما، حین داستان خواندن، برای او سرشار از آرامش و لذت است. همچنین، این کار به یاد گرفتن لغات جدید و تقویت مهارت زبانی او نیز کمک می‌کند.

لالایی بخوانید

لالایی خواندن روش امتحان‌شده‌ای برای کمک به خوابیدن نوزاد است. او دوست دارد صدای شما را بشنود و ملودی آرام باعث آرامشش می‌شود.

نوزاد را ماساژ دهید

برخی نوزادان از ماساژ ملایم پیش از خواب لذت می‌برند و آرام می‌شوند. در دفعات ابتدایی، شاید بهتر باشد فقط پاهایش را ماساژ دهید تا کم‌کم به آن عادت کند.

موسیقی گوش دهید

لیستی از آهنگ‌های آرام و کلاسیک، لالایی‌ها و آهنگ‌های مورد علاقه کودک آماده کنید و در روتین پیش از خواب، برایش پخش کنید. موسیقی آرام سایر صداهای خانه را در خود غرق می‌کند و باعث می‌شود این صداها اختلالی در خوابیدن نوزاد به وجود نیاورد. همچنین، ممکن است دوست داشته باشید، برای آرامش نوزاد قبل از خواب، از نویز سفید استفاده کنید. برای این کار، می‌توانید از برنامه‌های کاربردی تلفن همراه یا تلویزیون برای ایجاد نویز سفید استفاده کنید. نویز سفید (white noise) نوعی صداست که از ترکیب صداهای همه فرکانس‌ها ایجاد می‌شود.

روتین های قبل از خواب کودک را در هر شرایطی انجام دهید. این کار به شما و کودک کمک می‌کند تا وقتی در محیط ناآشنایی قرار می‌گیرد، راحت‌تر بخوابد. شما از چه روتین‌هایی برای آموزش خواب به کودک استفاده می‌کنید؟ فراموش نکنید که حتما آن‌ها را از طریق سایت یا اینستاگرام کودکت با ما به اشتراک بگذارید.

بیشتر بخوانید: اهمیت روتین ها در زندگی کودک چیست و چگونه روتین روزانه برای کودک تنظیم کنید؟

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید