خانه پزشکی بهداشت دهان و دندان در کودکان آیا دندان‌های شیری نیاز به مراقبت ویژه دارند؟

آیا دندان‌های شیری نیاز به مراقبت ویژه دارند؟

0
آیا دندان‌های شیری نیاز به مراقبت ویژه دارند؟

به‌راستی که همه کودکان موجودات کوچک خاصی‌اند. چشمانشان سرشار از شگفتی است، مغزشان پر از تصاویر رنگارنگ است. شکمشان پر از درد به‌دلیل خوراکی‌های خوشمزه است و دهانشان حاوی کلمات کوچک خنده‌دار و دندان‌های کوچک و زیباست. به یاد دارید وقتی دو دندان جلویی کودک نمایان شد، کودکتان چقدر دوست‌داشتنی بود؟ به‌زودی، لبخندی تمام‌عیار و دلیلی برای مراقبت از این مرواریدهای سفید کوچک وجود خواهد داشت. وجود دندان های شیری سؤالی را برای اکثر والدین ایجاد کرده است: آیا آن‌ها واقعاً به مراقبت خاصی نیاز دارند؟ ازاین‌گذشته، آیا قرار نیست آن‌ها درنهایت راهی برای دندان‌های دائمی ایجاد کنند؟

بهتر است پاسخ دادن به این سؤال با این واقعیت شگفت‌انگیز و البته کمی شناخته‌شده شروع شود: سلامت دندان‌های شیری کودکتان پایه و اساس دندان‌های دائمی را قوی می‌کند. بنابراین، ضروری است که از دندان‌های شیری مراقبت‌های ویژه‌ای شود. در این مقاله همه آنچه درمورد دندان‌های کودکان باید بدانید آورده شده است.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

دندان های شیری چگونه منحصربه‌فردند؟

این مرواریدهای کوچک به شما کمک می‌کنند دندان‌های کودکتان را بهتر بشناسید و درنتیجه بهتر بتوانید از آن‌ها مراقبت کنید!

  1. حتی اگر به نظر برسد که نوزادتان بدون دندان متولد شده است، دندان‌های شیری آن‌ها در زیر پنهان شده‌ و منتظر بیرون آمدن‌اند.
  2. کودکتان دندان‌های اولیه‌اش را بین ۶ ماهگی تا ۳ سالگی درمی‌آورد و آن‌ها را بین ۶ تا ۱۲ سالگی از دست خواهد داد.
  3. ریشه دندان‌های شیری نازک‌تر و کوچک‌ترند که به آن‌ها اجازه می‌دهد وقتی دندان‌های دائمی آماده رویش‌اند به‌راحتی کنده شوند.
  4. دندان‌های شیری، در مقایسه با دندان‌های دائمی بزرگسالان، مینای نازک‌تر و نرم‌تری دارند. به همین دلیل سفیدتر و شفاف‌تر به نظر می‌رسند.
  5. به‌دلیل مینای نازک‌تر و حفره پالپ بزرگ‌تر (ناحیه‌ای از دندان که حاوی اعصاب و عروق خونی است)، حفره‌ها به‌سرعت می‌توانند در دندان‌های شیری یا دائمی گسترش یابند.
  6. کودکانی که در دندان‌های شیری حفره دارند سه برابر بیشتر در معرض ایجاد حفره در دندان‌های دائمی‌اند.
  7. دندان‌های شیری باید مرتب مسواک زده شوند. از خمیردندان‌هایی که مخصوص دندان‌های نرم بچه‌ها طراحی شده‌اند استفاده کنید، مانند Colgate Kids که براساس گروه سنی موجود است.

چرا مراقبت از دندان های شیری ضروری است؟

دلایل متعددی وجود دارد که باعث می‌شود دندان‌های شیری کودکتان نیاز به توجه و مراقبت ویژه داشته باشد. به موارد زیر نگاه کنید:

۱٫     دندان‌های سالم برای دریافت مواد مغذی ضروری‌اند

اگر دندان‌های کودک دارای حفره باشند، احساس لق شدن یا درد داشته باشند یا نامرتب باشند، خوردن و جویدن صحیح برای او دشوار و ناراحت‌کننده می‌شود. این امر می‌تواند منجر به کمبود تغذیه و سیر نشدن شود که هیچ‌کدام برای کودک در حال رشد مناسب نیست.

۲٫     دندان‌های شیری جای دندان‌های دائمی را نگه می‌دارند

یکی از مهم‌ترین کاربردهای دندان‌های شیری این است که به‌عنوان جای‌نگه‌دار دندان‌های دائمی، که در زیر آن‌ها شکل می‌گیرند، عمل می‌کنند. دندان‌های اولیه یا شیری، که به‌دلیل پوسیدگی نمی‌افتند، با دندان‌های دائمی مرتب جایگزین خواهند شد. بااین‌حال، اگر به دلیل پوسیدگی یا عفونت دندان شیری زودتر از موعد بیفتد، دندان‌های شیری کناری فضای آن را خواهند گرفت و درنتیجه راه خروج دندان دائمی را مسدود خواهند کرد. این اتفاق درنهایت منجر به نامرتبی دندان‌ها می‌شود که مشکلات خاص خود را به همراه خواهد داشت.

بهترین راه برای پیشگیری از مشکلات دهان و دندان این است که به فرزند کوچک خود کمک کنید که روزانه حداقل ۲ بار مسواک بزند. عاقلانه است که تمیز کردن را از اولین دندان و با مناسب‌ترین خمیردندان آغاز کنید. Colgate Kids 0-2 Yrs به‌گونه‌ای طراحی شده است که برای دندان‌های کودک ملایم، ایمن و عاری از هرگونه ترکیبات مصنوعی باشد. همان‌طور که مجموعه کامل دندان‌های شیری‌شان رشد می‌کند و شروع به خوردن میان‌وعده‌ها می‌کنند، شما می‌توانید خمیردندان را تغییر دهید و از خمیردندان Colgate Kids 2-5 Yrs استفاده کنید که ضمن تمیز کردن ملایم، از دندان‌ها در مقابل پوسیدگی محافظت می‌کند. این خمیردندان‌های مخصوص کودک نیازهای ویژه دندان‌های شیری حساس را تأمین می‌کنند.

۳٫     سلامت دندان های شیری برای سلامت دندان‌های دائمی مهم است

همان‌طور که دندان‌های شیری تراز و ردیف دندان‌های دائمی را تعیین می‌کنند، نشان‌دهنده رشد و سلامت آن‌ها نیز هستند. ازآنجایی‌که دندان‌های شیری نرم و ظریف‌اند، حفره‌ها و پوسیدگی می‌توانند به‌سرعت در آن‌ها ایجاد و پخش شوند. تحقیقاتی وجود دارد که نشان می‌دهد کودکانی که در دندان‌های شیری خود پوسیدگی دارند ۳ برابر بیشتر در معرض پوسیدگی دندان‌های دائمی خود قرار دارند.

۴٫     دندان‌ها تقویت‌کننده اعتمادبه‌نفس‌اند

کودکان با ساده‌ترین چیزها سرشار از لبخند، قهقهه و خنده می‌شوند. شما در جایگاه والد ممکن است دوست داشته باشید لبخند بزرگ کودکانتان را ببینید که نشان‌دهنده دندان‌های نامرتب و افتاده‌شان است. اما ممکن است دوستان و همبازی‌هایشان این‌قدر مهربان نباشند. داشتن دندان‌هایی که باعث احساس درد می‌شوند یا خوردن را دشوار می‌کنند می‌تواند منبع ناراحتی کودک باشد و باعث شود احساس ناخوشایندی نسبت به خودش داشته باشد. این امر می‌تواند منجر به اعتماد به نفس پایین شود و بر عملکرد او در مدرسه و مهارت‌های اجتماعی‌اش تأثیر بگذارد.

۵٫     دندان‌های شیری بر رشد گفتاری تأثیر می‌گذارند

این مسئله در اعتمادبه‌نفس کودک نقش دارد. دندان‌های شیری سالم و مرتب تلفظ کلمات و رشد زبان را بهبود می‌بخشند، درحالی‌که دندان‌های نامرتب و دردناک می‌توانند منجر به گفتار درهم و نوک‌زبانی صحبت کردن شوند. کودکانی که در زمان نوپایی نوک‌زبانی صحبت می‌کنند قابل‌پذیرش‌اند. اما اگر این حالت با بزرگ‌تر شدن از بین نرود، می‌تواند منجر به مشکلاتی در یادگیری، عزت‌نفس و مهارت‌های اجتماعی شود.

مراقبت از دندان‌های شیری نیازمند روال سخت و پیچیده‌ای نیست. به روتین روزانه‌ای از نخ دندان کشیدن و مسواک زدن پایبند بمانید و از محصولاتی استفاده کنید که برای مراقبت از دندان‌های حساس آن‌ها طراحی شده‌اند. خمیردندان و مسواک Colgate Kids محصولاتی متناسب با گروه‌های سنی دارند که نیازهای دندان‌های کودکان را برآورده می‌کند.

هدف این مقاله ارتقای درک و دانش درمورد سلامت دهان و دندان کودکان است. این مقاله جایگزینی برای مشاوره، تشخیص یا درمان حرفه‌ای نیست. درمورد هرگونه سؤالی که ممکن است درمورد هر بیماری یا درمان آن داشته باشید، همیشه از دندانپزشک خود یا سایر ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی واجد شرایط مشاوره بگیرید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید