نخستین دندان کودک معمولا تا سه چهار ماهگی ظاهر نمی‌شود. اگر کودکی قبل از این سن دندان درآورد، دندان‌های او زودتر از موعد و اگر دندان درآوردن او تا سیزده ماهگی طول بکشد، دندان درآوردن او دیرهنگام است. در بیشتر موارد، دیر دندان درآوردن چندان مهم و نگران‌کننده نیست. معمولا دلایل متعددی برای دیر دندان درآوردن کودک وجود دارد. هر چند بسیاری اوقات، ریشه و علت این موضوع ناشناخته باقی می‌ماند، اما باید بدانید معمولا تا سن هجده ماهگی، دیگر نخستین دندان کودکتان دیده خواهد شد. در این مقاله کودکت، به بررسی دلایل دیر دندان درآوردن کودکان پرداخته شده است.

عوامل وراثتی

دیر دندان درآوردن کودک

وراثت یکی از عوامل مهم در زمان دندان درآوردن کودک است. در بعضی خانواده‌ها، کودکان دیرتر از سایر همسالانشان نخستین دندان خود را درمی‌آورند. این عامل وراثتی هم از پدر و هم از مادر به کودک منتقل می‌شود. پس اگر والدینی در کودکی دیر دندان درآورده باشند، احتمال اینکه فرزندانشان هم دیر دندان درآورند زیاد خواهد بود.

کمبود مواد مغذی در بدن

کمبود مواد مغذی در بدن هم از جمله عوامل دندان درآوردن دیرهنگام است. کودکانی که به علت کمبود مواد مغذی دیر دندان درمی‌آورند معمولا ضعیف و لاغر هستند و وزنشان نسبت به سنشان کم است. کمبود شیر مادر یا استفاده نکردن از مکمل‌های لازم برای رشد بدن نوزاد از جمله دلایلی است که باعث کمبود مواد مغذی در بدن نوزاد و دیر دندان درآوردن او می‌شود. کودکان به ویتامین‌های D، A و C کنار مواد معدنی مانند کلسیم و فسفر نیاز دارند. کمبود این مواد، به‌ویژه ویتامین D و کلسیم، می‌تواند موجب دیر دندان درآوردن نوزاد شود.

کم کاری تیروئید

دلایل دیر دندان درآوردن کودک

از دیگر دلایل دیر دندان درآوردن کم کاری تیروئید است. کودکانی که غده تیروئید کم کار دارند با مشکلات رشدی گوناگونی مواجه می‌شوند. از نشانه‌های کم کاری غده تیروئید می‌توان به این موارد اشاره کرد: خستگی، ضعف، سردرد، درد و سفت‌شدگی مفاصل. از دیگر عوارض کم کاری تیروئید در کودکان می‌توان به دیر راه افتادن، دیر حرف زدن و چاقی اشاره کرد.

مراجعه به پزشک

اگر کودکتان به سیزده ماهگی رسیده و همچنان نخستین دندانش جوانه نزده است، لازم است به پزشک مراجعه کنید. البته اگر مطمئنید مشکل دیر دندان درآوردن ارثی نیست، باید آن را پیگیری کنید. در صورتی که دندان درآوردن به شکل ارثی در خانواده دیر اتفاق می‌افتد، چندان جای نگرانی نیست. شاید دلایل متعددی، مانند آنچه گفته شد، باعث دیر دندان درآوردن کودک شده است که پزشکان متخصص این دلایل را شناسایی می‌کنند. اگر این دلایل کشف شد و تا هجده ماهگی، مشکل همچنان ادامه داشت، باید مجددا به پزشک مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید: مشکلات رایج دهان و دندان در کودکان و راهکاری پیشگیری

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید