اگر با تمرینات ورزشی مخصوص نوزادان آشنا نیستید پیشنهاد می‌کنیم با این مقاله در کودکت همراه شوید. بچه‌ها با عضلات و استخوان‌هایی ضعیف متولد می‌شوند، بنابراین بسیار مهم است که در نخستین سال‌های زندگی، با انجام تمرینات ورزشی مخصوص نوزادان و کودکان به رشد عضلانی آنها کمک شود. با توجه به گفته‌ی متخصصین کودک، ما، به عنوان پدر و مادر یک کودک، باید با ایجاد کارها و فعالیت‌های مرتبط با سن او، در ایجاد انعطاف‌پذیری، هماهنگی و استحکام با فرزند خود همراه شویم. این موضوع باعث زودتر راه افتادن فرزند شما شده و اعتماد به نفس او را بالا می‌برد.

از سوی دیگر، عضلات و استخوان‌های سالم، نشان‌دهنده‌ی سلامت کلی کودک شماست. اگر فرزند شما دارای استحکام عضلانی و استخوان‌هایی سالم باشد، شانس انجام سریع‌تر چهار دست و پا رفتن، راه رفتن و دویدن در او بیشتر می‌شود. به طور کلی توصیه می‌شود که به محض از شیر گرفتن کودک، غذاهایی تقویت‌کننده که غنی از کلسیم، ویتامین دی و پروتئین هستند را برای کودک فراهم کنید. برخی از این غذاها شامل گوشت مرغ، اسفناج، پنیر و میوه‌ها هستند.

با این حال، اتکا به یک رژیم غذایی سالم برای قوی کردن کودک شما کافی نیست، بلکه بهتر است که در کنار غذاهای مقوی، برخی تمرینات ورزشی مخصوص نوزادان و کودکان را هم آغاز کنید. بله! حتی یک نوزاد دو ماهه هم به مقداری فعالیت فیزکی برای قوی‌تر شدن نیاز دارد. با این مقاله همراه باشید تا با تمرینات ورزشی مخصوص نوزادان و کودکان که باعث تقویت استخوان‌ها و ماهیچه‌های آنها می‌شود، آشنا شوید.

چند نمونه از تمرینات ورزشی مخصوص نوزادان

تمرین‌های شکمی را برای نوزاد خود شروع کنید

قرار دادن کودک بر روی شکم

سن: از زمان تولد به بعد

این حرکت، رایج‌ترین ورزش تقویت بدن برای نوزادان در میان تمرینات ورزشی مخصوص نوزادان و کودکان است که توسط متخصصین اطفال توصیه می‌شود. برای انجام این تمرین، نوزاد خود را پس از هر بار شیر یا غذا خوردن، روی شکمش قرار دهید. این کار، عضلات هسته‌ای شکم کودک را می‌سازد. برای جذاب‌تر کردن این تمرین، تغییرات متعددی می‌توانید در آن ایجاد کنید، از جمله:

  • کودک را بر روی یک پتو قرار دهید تا بتواند اطراف خود را کشف کند.
  • کودک را میان دو زانوی خودتان روی شکمش قرار دهید. این حالت به کودک کمک می‌کند تا گازهای معده‌ی خود را دفع کند.
  • در صورت امکان، کودک را بر روی شکم پدرش قرار دهید! این حالت بسیار جالب است و یک تنوع در تمرین شکم محسوب می‌شود که می‌تواند پس از شیر دادن به کودک یا قبل از خواب شبانه‌ی او انجام گیرد. این کار همچنین اتصال احساسی میان کودک و پدر او را تقویت می‌کند.

نکته: به خاطر داشته باشید که هر زمان که کودک بر روی کمر خود نخوابیده باشد، برای بالا بردن کنترل سر و گردن خود تلاش خواهد کرد. بنابراین، زمانی که فرزند شما به سن ۲ تا ۳ ماهگی رسید، زمان دراز کشیدن او را به حداقل رسانده و مطمئن شوید که در معرض فعالیت فیزیکی کافی قرار بگیرد و تمرینات ورزشی مخصوص نوزادان و کودکان را به صورت روزانه انجام دهد.

بیشتر بخوانید: با بهترین حرکات کششی برای کودکان و تاثیر آن آشنا شوید

به کودک کمک کنید که بنشیند

کمک به نشستن کودک

سن: ۴ ماهگی (یا هر زمانی که کودک قادر بود که سر خود را نگه دارد).

یک پتو بر روی تخت یا زمین انداخته و کودک را بر روی پتو قرار دهید. سپس، پتو را از هر طرف آن کمی به طرف بالا بیاورید در حالی که کودک را در بین بازوی خود حفظ کرده اید. به آهستگی پتو را بلند کنید تا کودک به حالت نشسته دربیاید، سپس پتو را پایین ببرید. این کار، یکی از ایمن‌ترین و ساده‌ترین موارد در میان تمرینات ورزشی مخصوص نوزادان و کودکان است که بالا تنه‌ی آنها را تقویت می‌کند.

همچنین می‌توانید این تمرین را به کودک خود آموزش دهید:

  • این تمرین واقعا در زمان چهار دست و پا رفتن، ایستادن و راه رفتن به کودک کمک می‌کند.
  • کودک را بر روی کمر خوابانده و اجازه دهید خود را به سمت بالا بکشد و او را مجددا به سمت پایین ببرید.
  • هدایت این تمرین را در اختیار کودک قرار دهید.
  • پس از انجام این تمرین، کودک بهتر عمل نشستن را انجام می‌دهد.
  • انجام روزانه‌ی تمرینات ورزشی مخصوص نوزادان و کودکان خواب بهتری را برای کودک فراهم کرده و باعث می‌شوند که در طول روز شادتر باشد.

آیا ماساژ دادن در تقویت عضلات کودک موثر است؟

ماساژ دادن کودک

سن: از بدو تولد به بعد

ماساژ یک ترفند بسیار قدیمی در میان تمرینات ورزشی مخصوص نوزادان و کودکان است و هیچ گاه کنار گذاشته نمی‌شود. مزایای ماساژ با روغن، اکنون توسط پزشکان مورد قبول واقع شده و قطعا می‌تواند به قوی شدن عضلات و استخوان‌های کودک شما کمک کند.

شما می‌توانید خیلی سریع، حتی زمانی که کودک یکی دو هفته سن دارد، ماساژ دادن بدن او را شروع کنید، اما حرکت‌ها و تمرین‌هایی هستند که بهتر است به عنوان بخشی از عملیات ماساژ انجام دهید تا به ایجاد استحکام در کودک کمک شود:

  • مچ دست کودک را گرفته و او را به آرامی و فقط چند سانتی‌متر از روی تخت بلند کنید. این کار به ایجاد ستون فقرات گردنی کمک می‌کند.
  • کودک را بر روی شکمش قرار دهید در حالی که زانوهای او از هم جدا باشند اما پاهایش در کنار هم قرار بگیرند. پاهای کودک را با انگشت شست خود فشار دهید. ببینید! کودک تلاش می‌کند تا خود را به سمت جلو هل بدهد. این تمرین برای ایجاد عضلات پا بسیار کاربردی است.
  • پس از ماساژ، کف دست خود را بر روی قفسه‌ی سینه‌ی کودک قرار داده و به آهستگی فشار دهید. این کار به رفع گرفتگی ریه‌ها کمک کرده و تهویه‌ی هوا را افزایش می‌دهد. هر دوی این موارد برای تقویت کلی سیستم تنفسی خوب هستند.

نکته: به هیچ عنوان از ضربات شدید و با فشار زیاد استفاده نکنید. یک ماساژ آرام با استفاده از روغن بدن کودک، برای بهبود جریان خون در بدن و در نتیجه، تقویت بدن او موثر است.

بیشتر بخوانید: نشستن نوزاد ؛ در چند ماهگی باید منتظر نشستن نوزاد عزیزتان باشید؟

در چرخاندن سر به کودک کمک کنید

کمک به چرخاندن سر کودک

سن: ۲ تا ۳ ماهگی

از آنجا که عضلات سر کودک در نخستین ماه‌های زندگی او خیلی حساس و ظریف هستند، بسیار مهم است که با تمرینات ورزشی مخصوص نوزادان و کودکان آنها را تقویت کنید. به کودک کمک کنید تا در حالی که خوابیده است، سر خود را به اطراف بچرخاند. این کار باعث تقویت عضلات سر او می‌شود. همچنین بهتر است این دو تمرین ساده‌ی تقویت گردن را برای استحکام بخشیدن به عضلات سر کودک امتحان کنید:

  • استفاده از اسباب بازی‌ها: یک اسباب بازی جذاب و رنگارنگ مانند جغجغه را برداشته، آن را در میدان دید کودک قرار داده و سپس از چپ به راست حرکت دهید. این کار کودک را تشویق می‌کند که سر خود را حرکت داده و باعث تمرین طبیعی آن می‌شود.
  • استفاده از وسایل روزمره: اشیاء جالب را در دو طرف گهواره‌ی کودک قرار دهید تا او تشویق شود که سر خود را به هر دو جهت بچرخاند.

پاهای کودک را به حالت دوچرخه حرکت دهید

تمرین دوچرخه ای پای کودک

سن: از زمان تولد به بعد

احتمالا رشد پاهای کودکتان، یک دغدغه‌ی کلیدی شماست، بخصوص از آن جهت که عضلات پا هستند که تعیین می‌کنند کودک چقدر زود چهار دست و پا رفته و راه بیفتد. متخصصین اطفال، تمرین‌های زیر را برای تقویت پاهای کودک و ایجاد عضلات در این ناحیه توصیه می‌کنند:

کودک را بر روی کمر خود خوابانده و به آرامی مچ پای او را نگه دارید، سپس خیلی آهسته پاها را در یک حالت دایره‌ای تکان بدهید، مثل وقتی که کودک در حال دوچرخه سواری باشد. شما می‌توانید ۴ تا ۵ حرکت را در یک بار تمرین انجام دهید. پس از آن، یک استراحت کوتاه به کودک داده و سپس ادامه دهید.

آیا می‎دانستید که حرکت دوچرخه‌ای پا یکی از بهترین روش‌ها برای خارج کردن گاز معده‌ی کودک است؟

کارشناسان بیان می‌کنند که حرکت دوچرخه زدن پا، به آزاد شدن حباب‌ها از معده‌ی کودک کمک کرده و آنها را به به درون روده‌ها هدایت می‌کند. به این صورت، کودک شما می‌تواند این حباب‌ها را به صورت طبیعی خارج کرده و با درد نفخ شکم مواجه نشود.

برای استفاده از این تمرین برای از بین بردن نفخ و دل درد کودک، آن را زمانی انجام دهید که شکم او به نظر متورم و سفت می‌رسد. فرزند شما ممکن است نفخ داشته باشد و این حرکت باعث تسکینش می‌شود.

بهرحال، اگر کودک مقاومت می‌کند و نمی‌خواهد که پایش را به صورت دوچرخه‌ای حرکت دهید، او را مجبور نکنید.

بیشتر بخوانید: چرا آموزش شنا به کودکان باید قبل از ۵ سالگی آغاز شود؟

در برداشتن و بلند کردن اشیاء به کودک کمک کنید

گرفتن اشیاء توسط کودک

سن: ۴ تا ۶ ماهگی

در این سن، کودک شما احتمالا نسبت به وسایل خانه بسیار علاقه نشان می‌دهد، بخصوص وسایلی که اجازه‌ی دست زدن به آنها را ندارد! شما می‌توانید از این علاقه برای ایجاد یک تمرین تقویت‌کننده‌ی قدرتمند برای فرزند خود استفاده کنید.

پزشکان بیان می‌کنند که بلند کردن اشیاء، یک روش خوب برای ایجاد توانایی چنگ زدن و هماهنگی بین چشم و دست و همچنین تقویت عضلانی کودک است. این تمرین را به روش زیر انجام دهید:

کودک را بر روی یک صندلی بلند یا گهواره بنشانید. سپس تعدادی اسباب بازی یا وسایل بی خطر خانه را در مقابل او قرار دهید. کودک را تشویق کنید که شیء را برداشته، امتحان کرده، زمین بگذارد و دوباره آن را بلند کند. ممکن است مجبور باشید که تا چند دقیقه به او نشان دهید که چگونه باید این کارها را انجام دهد، اما بیشتر نوزادان این تمرین را خیلی زود یاد گرفته و از انجام آن بسیار لذت می‌برند.

برقصید!

رقص با کودک

سن: از بدو تولد به بعد

تعجب نکنید! این کار به معنی آموزش رقص حرفه‌ای به کودک نیست. به خاطر داشته باشید که نوزادان دوست دارند که در اطراف خانه گردش کنند و بر روی انگشتان پا قرار داده شوند. به گفته‌ی پزشکان، این حرکت انگشتان، یک مورد عالی در میان تمرینات ورزشی مخصوص نوزادان و کودکان برای رشد عضلات پا است.

برای انجام این تمرین، خیلی ساده کودک را از زیر بغل او بگیرید به طوری که انگشتان پایش با زمین تماس داشته باشد. از آنجایی که شما بیشتر وزن او را کنترل نکرده اید، اجازه دهید خود او به آرامی تعادل خود را پیدا کند. کودک شما در این حالت بیشتر لگد می‌پراند و با این کار به نظر می‌رسد که واقعا در حال رقصیدن است.

نکته: در صورتی که متوجه شدید که کودک با زحمت زیاد ایستاده است، تکیه‌ی خود را بیشتر کنید. از آنجا که نوزاد زود خسته می‌شود، انجام طولانی مدت این تمرین، سودمند نیست.

نکته نهایی که باید گفته شود این است که، درست مانند بزرگسالان، کودکان نیز در صورتی که تمرین‌های ورزشی آنها به صورت روتین هر روزه دربیاید، خسته و بی حوصله می‌شوند. بنابراین، سعی کنید که تمرینات ورزشی مخصوص نوزادان و کودکان را با هم ترکیب کرده تا به این برنامه‌ی روزانه تنوع بخشیده و با راحتی بیشتری به تقویت عضلات کودک خود کمک کنید.

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید