راه رفتن کودک یکی از لحظات زندگی است که همه ما منتظر آن هستیم. منتظر آن هستیم که کودک اول قدم‌های خود را بردارد، شاید یک قطعه فیلم هم از آن داشته باشیم. هر کودک در زمان متفاوتی ممکن است شروع به راه رفتن بکند، اما یک سری مرحله کلی وجود دارد که در کودکت به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

نکات بنیادی راه رفتن کودک

از ۴ تا ۱۵ ماهگی، کودک شما نشستن و آرام آرام راه رفتن را یاد می‌گیرد. در این دوره، می‌توانید به کودک خود کمک کنید که اعتماد به نفس بیشتری داشته باشد. با یک سری بازی‌ها هم می‌توانید عملکرد او را بهتر کنید.

مرحله ۱: نشستن

راه رفتن کودک

کودک شما در یک مرحله از زندگی خود بدون کمک هیچ وسیله‌ای می‌تواند بنشیند. نشستن کودک نشانی از اولین مرحله راه رفتن کودک است. نشستن به کودک کمک می‌کند که عضلاتی قوی‌تر داشته باشد و این عضلات به راه رفتن او کمک خواهند کرد.

عموما نشستن بین ۴ تا ۷ ماهگی رخ می‌دهد. برای کمک به قوی‌تر شدن عضلات، می‌توانید در زمان بازی یک توپ را به کودک بدهید تا آن را حرکت دهد. همچنین بازی‌های که شامل روی هم گذاشتن اشیا می‌شود هم مناسب خواهد بود.

بیشتر بخوانید: نشستن نوزاد ؛ در چند ماهگی باید منتظر نشستن نوزاد عزیزتان باشید؟

مرحله ۲: چهار دست و پا رفتن

کودک شما در این مرحله باید یاد بگیرد که در هنگام چهار دست و پا رفتن، باید دست و پای خود را همزمان حرکت دهد. این کار به عنوان یک تمرین مناسب قلمداد می‌شود. هنگام راه رفتن، کودک نیازمند این دانایی و تمرین است.

عموما چهار دست و پا رفتن بین ۷ تا ۱۰ ماهگی اتفاق می‌افتد. می‌توانید یک سری مکان مشخص کنید که کودک از اینور خانه به سوی دیگر خانه برود. در حین حرکت او را تشویق کنید تا حس بهتری داشته باشد.

مرحله ۳: بلند شدن

راه رفتن کودک

کودکان طی مرور زمان قوی‌تر و کنجکاوتر خواهند شد. به همین خاطر کودک با کمک وسایل منزل، مادر یا پدر از جای خود بلند می‌شود. در این مرحله یک قدم به راه رفتن کودک نزدیک‌تر شده‌اید. می‌توان اینجا بر روی تعادل او کار کرد تا کودک متوجه شیوه درست ایستادن شود.

عموما در ۸ ماهگی باید منتظر این اتفاق باشید. بهتر است به کودک خود کمک کنید که بلند شود و خم کردن زانو را به او آموزش دهید. از این طریق او راحت‌تر خواهند نشست و ضربه زیادی را موقع نشستن تحمل نمی‌کند.

بیشتر بخوانید: آیا چهار دست‌ و پا رفتن برعکس نوزاد مشکلی دارد؟

مرحله ۴: راه رفتن کودک با کمک

هنگامی که کودک بلند شدن را می‌آموزد و تعادل خود را حفظ می‌کند، به او کمک کنید که چند قدم بردارد. چنین قدم‌هایی به راه رفتن کودک و افزایش اعتماد به نفس کودک کمک شگرفی خواهد کرد.

بین ۸ تا ۹ ماهگی، می‌توانید به کودک خود کمک کنید تا راه برود. تمرین فراوان بهترین توصیه است. هنگامی که کودک در این مرحله است، نیاز به کمک و تمرین دارد. هر چقدر کودک شما بیشتر بایستد و قدم‌های کوچک بردارد، آماده‌تر خواهد بود.

مرحله ۵: راه رفتن ابتدایی

راه رفتن کودک

کودک شما با کمک دیوارها و وسایل منزل، می‌تواند راه برود و چند قدم بردارد. کودک شما در این زمان بیشتر حرکت می‌کند و بهتر است در که این مدت منزل خود را امن کنید. مطمئن شوید که وسایلی وجود ندارد که به کودک آسیب برساند.

این مرحله ۸ تا ۹ ماهگی کودک را شامل می‌شود. باید کودک خود را بیشتر از پیش تشویق کنید تا همین نوع راه رفتن را ادامه دهد. فقط مطمئن شوید که کودک نقطه مناسبی برای نشستن و افتادن داشته باشد و زیر او نرم باشد.

مرحله ۶: ایستادن بدون کمک

تعادل یک بخش مهم از روند راه رفتن کودک است. اگر کودک شما بتواند بایستد و همچنین تعادل خود را حفظ می‌کند، می‌تواند سریع‌تر راه برود. حتی اگر ایستادن او چند ثانیه باشد، این حس در او ایجاد می‌شود که می‌تواند راه برود.

باید بین ۹ تا ۱۲ ماهگی منتظر این مرحله باشید. تعادل کودک را تبدیل به یک بازی کنید. با کودک خود روی زمین بنشینید و کمک کنید که بلند شود. بعد بشمارید که چند ثانیه می‌تواند سر پا باشد. بعد از هر تلاش او را تشویق کنید.

بیشتر بخوانید: ۱۲ سرگرمی برای نوزاد که برای رشد جسمی و ذهنی مفید هستند

مرحله ۷: اولین قدم‌ها

اولین قدم‌ها مرحله‌ای بسیار مهم برای کودک شما هستند. پس حتما این قدم‌ها را مهم قلمداد کنید. اعتماد به نفس یک بخش مهم از راه رفتن کودک است. پس تمامی لحظاتی که به این لحظه منتهی می‌شود باید پر از تشویق و تزریق اعتماد به نفس باشد.

در همان زمان ۹ تا ۱۲ ماهگی شاهد این مرحله هستیم. همانطور که پیش‌تر هم اشاره کردیم، تشویق کودک و راهنمایی او مهم‌ترین نکته است. هنگامی که کودک تعادل کافی را داشت، باید به او اجازه حرکت دهید.

مرحله ۸: راه رفتن کودک

راه رفتن کودک

ممکن است کودک شما چندبار زمین بخورید و چند قدم آرام بردارد تا بتواند کامل راه بیفتد. او را مجاب و تشویق کنید که راه رفتن را کشف کند. البته اگر کودک شما به سنین بالایی رسیده و هنوز هم چهار دست و پا می‌رود نگران نباشید. برخی کودکان این روش را ترجیح می‌دهند و ممکن است این روش را با راه رفتن تلفیق کنند.

بعد از یک سالگی یعنی از ۱۲ تا ۱۵ ماهگی این مرحله رخ می‌دهد. تا می‌توانید کودک را تشویق به راه رفتن کنید. به عنوان مثال، کودک را همیشه در شرایطی قرار دهید که بتواند راه برود تا اینکه بخواهد دراز بکشد یا بنشیند.

آیا از واکر استفاده کنیم؟

استفاده از واکرها و چرخ‌هایی بدین شکل، توسط بنیاد AAP منع شده است. این بنیاد بر این باور است که چنین وسایلی روند رشد و راه رفتن کودک را کند خواهد کرد و ممکن است خطرناک باشد. هزاران کودک سالانه به خاطر این وسیله‌ها راهی بیمارستان می‌شوند. حتی فروش واکر در کانادا هم ممنوع شده است.

 

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید