آیا بخشش نوعی هنر است؟ همچون روح خلاقیت که از شعر و رنگ می‌تراود، بخشش نیز تراوش هنر وجودی یک شخص برای ارزش نهادن به اشیاء یا اشخاصی غیر از خود است. اغلب انسان‌ها بخشش را در کودکی یاد می‌گیرند. والدین، مربیان و معلمان با رفتارهای خود نه تنها به کودکان می‌آموزند چگونه در قبال جامعه خود مسئولیت‌پذیر باشند، بلکه نحوه تعامل و بخشش میان همنوعان و تاثیر مثبت این رفتارها را نیز به آن‌ها می‌آموزند. به کمک روش‌هایی که در این مقاله کودکت ارائه شده است، می‌توان کودکان را با مفهوم بخشش آشنا کرد و مفاهیمی مانند خانواده، شهروند و همنوع را در آن‌ها نهادینه کرد.

۱. مفهوم بخشش و معنابخشی به هدایا

می‌توانید با تشویق کودکان به تفکر، جان بخشیدن به افکار و اجرای آن‌ها در قالب یک نقش، مفهوم هدیه‌ دادن را برای کودکان به طور ملموس توضیح دهید. آن‌ها را درگیر پرسش‌هایی کنید که باعث درک عمیق‌تر آن‌ها از بخشش و مفاهیم مربوط به آن شود. برای مثال، می‌توانید چنین پرسش‌هایی را مطرح کنید:

  • اگر هدایا می‌تونستند حرف بزنند، به نظرت چی می‌گفتند؟
  • چه هدایایی ارزش بیشتری برات دارند؟ چرا؟
  • هدیه چیه؟
  • اگر بخوایم بگیم بخشش نوعی هنره، در ذهنت این هنر چطوره؟
  • چه هدیه‌ای رو نمی‌تونی هرگز رد کنی؟
  • ارزش یک هدیه چطور تعریف می‌شه؟

۲. تحقق ارزش های خانوادگی با بخشش

گفتگو درباره مفهوم بخشش ممکن است به شناخت و بیان ارزش‌های اخلاقی و خانوادگی منجر شود. عمل به این ارزش‌ها فرصتی برای تحقق هنر بخشش در وجود کودکان است. می‌توانید در خانواده خود، این ارزش‌ها را با خریدن هدایای مناسبتی برای دوستان و نزدیکان تحقق ببخشید.

با کودکان خود مشورت کنید و با هم تصمیم بگیرید چه هدیه‌ای برای هر شخص مناسب‌تر است. در انتخاب هدایا، به ارزش معنوی و معنی آن هدیه برای هر شخص توجه کنید. از این نترسید که هدایای شما نسبت به سال‌های گذشته متفاوت باشد و به تغییرات و شرایط اقتصادی نیز توجه داشته باشید.

۳. ارتباط بخشندگی با حفاظت از کره زمین

برای داشتن شهروندانی دلسوز و محافظ کره زمین، خانواده‌ها، مدارس و جوامع باید متحد و یک‌صدا تلاش کنند و در این مسیر کنار هم باشند. خانواده‌ها در این مسیر نقشی مهم و حیاتی ایفا می‌کنند. والدین به روش‌های مختلف می‌توانند هویت کودکان را عینیت ببخشند و هنر بخشش را به آن‌ها بیاموزند. افراد در قبال یکدیگر و جهان پیرامونشان مسئولیت‌هایی دارند.

با برداشتن قدم‌های کوچک اما ارزشمند، می‌توان به کودکان آموخت به والدین، خواهران و برادران، همسایگان، کره زمین و تمام نیازمندان جهان توجه کنند. یکی از این قدم‌ها توجه کردن و ارزش نهادن به بخشش و هدیه دادن است. والدین می‌توانند این موضوعات را در مکالمه‌های روزمره خانوادگی مطرح و درباره آن‌ها صحبت کنند. در ادامه، به چند نمونه از این مکالمه‌ها پرداخته شده است.

  • می‌دونستی کمک در انجام کارهای روزمره خونه نوعی بخشندگیه؟
  • نظرت درباره روشن کردن شمع برای یادبود عزیزان ازدست‌رفته چیه؟ به نظرت این هم نوعی بخشندگیه؟
  • فکر می‌کنی بتونیم با هدیه دادن به هم، ارزش‌های خانودگی خودمون رو حفظ کنیم؟
  • به نظرت بازیافت و محافظت از طبیعت نوعی بخشندگی در قبال کره زمینه؟ چرا باید مراقب محیط زیستمون باشیم؟

۴. تشویق کودکان به هدیه دادن و کمک به همنوعان

اغلب کودکان، در جشن‌ها، اعیاد و ماه های بخصوصی از سال منتظر دریافت هدیه هستند. اما براساس مطالعات انجام شده در زمینه توسعه بشر، هدیه دادن تاثیر بسیار والاتری بر روح و روان کودکان دارد. حتی کودکان خیلی کوچک نیز می‌توانند در هدیه دادن یا کمک به همنوعان شریک باشند. برای این فعالیت‌ها زمان بگذارید و اجازه دهید کودکان از خلاقیت خود استفاده کنند.

اجازه دهید کودکان لذت بخشش را احساس کنند. این لذت همیشگی است و همیشه همراه آن‌ها خواهد بود.

بیشتر بخوانید: بررسی مراحل رشد اخلاقی کودکان از شیرخوارگی تا نوجوانی

 

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید