به عنوان والدین کودک نوپا یا پیش‌دبستانی، اگر فکر می‌کنید او برای آموزش ارزش‌های اخلاقی هنوز خیلی کوچک است، باید بدانید افراد بسیاری مانند شما فکر می‌کنند، اما ریشه رفتار درست از سن خیلی پایین شکل می‌گیرد. امروزه جامعه به‌سرعت و پیوسته در حال تغییر است و اغلب والدین ممکن است دچار سردرگمی شوند که چه ارزش‌های اخلاقی را باید به فرزندانشان آموزش دهند.

کودکان ارزشمندترین دارایی‌ والدین‌اند و به همین علت، همه پدر و مادرها آرزو می‌کنند کودکشان به شهروندی مسئولیت‌پذیر و شایسته در جامعه و کشور تبدیل شود. برای برآوردن این خواسته، علاوه بر تحصیلات علمی، آموزش ارزش‌های اخلاقی هم ضروری است. در این مقاله کودکت، درباره ارزش‌های اخلاقی صحبت خواهد شد که باید از سن کم به کودکان آموزش داده شود.

ارزش های اخلاقی چگونه بر کودکان تاثیر می گذارد؟

آموزش ارزش های اخلاقی

آموزش ارزش‌های اخلاقی به کودکان کمک می‌کند تا شخصیت قوی و تاثیرگذاری پیدا کنند که احتمال گمراه شدن آن‌ها را کاهش می‌دهد. کودکانی که ارزش‌های اخلاقی را از سن پایین یاد می‌گیرند، وقتی به ۵ یا ۶ سالگی می‌رسند، تفاوت درست و نادرست را تشخیص می‌دهند. به همین دلیل، این دوران زمان مناسبی برای جلوگیری از شکل گیری برخی از عادت ها و رفتاری بد در کودکان است.

مقاله مرتبط: برای تربیت کودک با ادب و خوش رفتار چگونه باید عمل کنید؟

بهترین روش برای آموزش ارزش های اخلاقی به کودکان چیست؟

بسیاری از افراد ممکن است عقیده داشته باشند آموزش صداقت و مهربانی به کودکان کم سن و سال غیرممکن است. با وجود این، اگر تاثیر اخلاق خوب در سن پایین و اوایل زندگی به کودکان آموزش داده شود، به یادگیری زودتر و راحت‌تر آن‌ها کمک می‌کند.

والدین در واقع اولین الگوهای زندگی کودکان‌اند و بچه‌ها اولین درس‌های زندگی خود را از آن‌ها می‌آموزند. علاوه بر این، کودکان عاشق تقلید کردن از والدین و بزرگترها هستند. بنابراین، وجود الگویی خوب در خانه، که به ارزش‌های اخلاقی پایبند باشد، بهترین راه برای آموزش کودکان است. البته والدین نه‌تنها برای آموزش ارزش‌های اخلاقی، بلکه در همه زمینه‌ها اولین الگوی کودک‌اند. بنابراین، برای آموزش رفتار درست و اخلاقیات به کودک، قبل از هر چیز، شما به عنوان والدین باید رفتار درستی نشان دهید.

روش های ساده برای آموزش ارزش های اخلاقی به کودکان چیست؟

ارزش های اخلاقی

تعریف کردن داستان‌های اخلاقی، آموزنده و مذهبی برای کودکان از سن پایین و همچنین، سؤال کردن از آن‌ها درباره نکات آموزنده داستان‌ها یکی از بهترین راه‌های آموزش ارزش‌های اخلاقی به کودکان است.

از آنجا که کودکان در تمام طول روز به والدین توجه می‌کنند، لازم است هنگام برخورد با دیگران محترمانه، مؤدب و درست برخورد کنید. به این ترتیب، کودکان یاد می‌گیرند به دیگران احترام بگذارند و زیبایی روابط اجتماعی را نیز درک کنند.

در دنیای امروز نمی‌توان تاثیر رسانه‌ها بر کودکان را نادیده گرفت. درباره موضوعات مختلفی که در تلویزیون می‌بینید، با آن‌ها صحبت کنید و برایشان توضیح دهید کدام موارد اخلاقی و کدام‌یک غیراخلاقی است. اطمینان حاصل کنید که نسبت به جهان اطرافشان حساسیت دارند، اما نباید آن‌ها را از خشونت‌های جامعه بترسانید.

با کمک کردن به افراد نیازمند، می‌توانید حس شفقت و انسان‌دوستی را به کودکان آموزش دهید. فرصت‌هایی ایجاد کنید تا کودکان بتوانند به دیگران کمک کنند. به این منظور می‌توانید در انجمن‌های خیریه شرکت کنید، درباره آن‌ها به کودک توضیح دهید و کودکان را تشویق کنید در این انجمن‌های خیریه فعالیت کنند.

با کودکان درباره الگوهای زندگی‌تان صحبت کنید و بگویید آن‌ها چه خصوصیات خوبی داشتند که به الگوی زندگی شما تبدیل شدند. این امر، به طور ناخودآگاه، به ایجاد ارزش‌های اخلاقی در کودک کمک می‌کند. به طور واضح و ساده درباره رفتار مهربانانه با کودک صحبت کنید و به او توضیح دهید چرا اهمیت دادن و مراقبت از دیگران صفت اخلاقی پسندیده‌ای محسوب می‌شود.

مقاله مرتبط: عادت های صحیح کودکان که باید به آن ها بیاموزیم و تقویت کنیم

زمان‌های باکیفیتی را با کودک سپری کنید؛ این موضوع تاثیر زیادی در مراحل رشد کودک دارد. به این ترتیب، کودک متوجه خواهد شد شما به او اهمیت می‌دهید؛ این موضوع باعث اهمیت متقابل آن‌ها به شما و دیگران خواهد شد.

به نظرات و ادراکات کودک از دنیای اطراف و اتفاقاتی که پیرامون او رخ می‌دهد به‌خوبی گوش دهید و اگر دریافت آن‌ها از اتفاقی اشتباه است، به او توضیح دهید و او را اصلاح کنید. گوش دادن به حرف‌های کودکان و اهمیت دادن به نظرات آن‌ها، ضمن آموزش ارزش‌های اخلاقی، باعث تقویت اعتماد به نفس در آن‌ها خواهد شد.

کودکان مشاهده‌کنندگان دقیقی‌اند، آن‌ها می‌بینند و یاد می‌گیرند. اگر الگوی مناسبی برای آن‌ها باشید، می‌توانید گنجینه ارزشمند ارزش‌های اخلاقی را به آن‌ها منتقل کنید و همین‌طور، آن‌ها هم به نسل بعد منتقل کنند. به این ترتیب، در آینده، جامعه‌ای خواهید داشت که همه اعضای آن به ارزش‌های اخلاقی پایبندند و در سختی‌ها به یکدیگر کمک می‌کنند.

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید