همه‌ی چیزهای خوب پایانی دارند و شیر دادن به کودک هم از این قاعده مستثنی نیست. ممکن است بخواهید در آینده‌ی نزدیک از شیر گرفتن کودک را شروع کنید و حتی درباره‌ی آن نگرانی داشته باشید. در این مقاله نکاتی درباره‌ی از شیر گرفتن کودک آورده شده اند که می‌توانند این فرایند را برای شما و کودکتان ساده‌تر کنند.

از چه زمانی می‌توان کودک را از شیر گرفت؟

درباره‌ی مناسب‌ترین زمان برای خود و کودکتان، شما تصمیم‌گیرنده هستید. ممکن است به دلایلی مثلاً برگشتن به کار یا بارداری مجدد، برخلاف میل خود مجبور باشید کودک خود را از شیر بگیرید. همچنین ممکن است به علت وجود برخی مشکلات در شیردهی مانند زخم یا برفک نوک سینه تصمیم به قطع شیردهی گرفته باشید.

بیشتر بخوانید: تغییر غذای کودک از شیر مادر به غذاهای اولیه

اگر در هنگام شیردهی احساس درد می‌کنید اما می‌خواهید به این کار ادامه دهید یا احساس می‌کنید که دیگر توان کافی برای ادامه‌ی شیر دادن به نوزاد خود را ندارید اما تمایل ندارید که شیردهی را قطع کنید، با پزشک خود صحبت کنید. او می‌تواند راه‌هایی عملی برای غلبه بر مشکلات شیردهی به شما ارائه دهد و شیر دادن را برای شما بسیار ساده‌تر کند.

بهترین زمان برای از شیر گرفتن کودک چه وقتی است؟

از شیر گرفتن کودک

هیچ زمان درست یا غلطی برای از شیر گرفتن کودک وجود ندارد. اطمینان از اینکه شما و کودکتان راحت و خوشحال هستید، احتمالا تنها نکته‌ای است که باید در زمان تصمیم‌گیری در نظر بگیرید. اما پیش از آنکه تصمیم خود را قطعی کنید، دانستن اینکه چه مدت شیردهی می‌تواند برای کودکتان مفید باشد، به شما کمک خواهد کرد.
بهترین کار این است که تا شش ماه هیچ چیز غیر از شیر مادر به کودک ندهید. بعد از آن می‌توانید در کنار شیردهی معمول، دادن غذاهای جامد را به کودک شروع کنید. در سال اول زندگی کودک، او همچنان به شیر مادر به عنوان منبع اصلی تغذیه و کالری نیاز دارد.

بیشتر بخوانید: بهترین دستورهای غذایی برای کودکان از شش ماهگی کدامند؟

تا زمانی که به شیردهی ادامه دهید، کودک از مزایای مربوط به سلامتی که از شیر شما ناشی می‌شود، مانند محافظت از عفونت و بیماری‌ها سود خواهد برد. همچنین شواهدی وجود دارند که نشان می‌دهند شیر مادر به هضم غذاهای جامد در کودک کمک می‌کند.

هر تصمیمی که در رابطه با از شیر گرفتن کودک می‌گیرید، آن را آرام آرام عملی کنید. این کار به کودک زمان می‌دهد تا با کمتر شیر خوردن تطبیق پیدا کند و به او کمک می‌کند تا به خوردن شیر خشک از شیشه یا فنجان عادت کند.

از شیر گرفتن کودک می‌تواند یک تجربه‌ی عاطفی باشد و شما ممکن است ترکیبی از احساسات مختلف را در رابطه با آن داشته باشید. ممکن است همزمان ناراحت باشید که شیردهی به اتمام رسیده است و خوشحال باشید از اینکه اختیار بدن خود را بازیافته اید. اما خبر خوب این است که از شیر گرفتن کودک، اتصال نزدیکی که بین شما و کودکتان به وجود آمده است را خراب نمی‌کند. در واقع، شیردهی فقط ابتدای یک ارتباط بسیار خاص بین شما و فرزند شماست.

بیشتر بخوانید: تغییر غذای کودک از شیر مادر به غذاهای اولیه

چطور می‌توانم به تدریج کودک را از شیر بگیرم؟

بهتر است که به جای قطع یکباره‌ی شیردهی، به تدریج تعداد دفعات شیردهی در روز را کم کنید. قطع یکباره‌ی شیر، می‌تواند کودک را آشفته کرده و برای شما ناراحت‌کننده باشد. این کار باعث پر و دردناک شدن سینه‌های شما شده و گاهی اوقات ورم و التهاب سینه (ماستیت) را ایجاد می‌کند.

بیشتر بخوانید: آب دادن به نوزاد از چند ماهگی باید شروع شود؟

برای شما و کودکتان ساده‌تر است که با قطع یک وعده شیر شروع کنید. اگر کودک شما کمتر از یک سال دارد، باید آن وعده را با یک شیشه شیر خشک جایگزین کنید. اگر کودک بیشتر از شش ماه دارد، می‌توانید از یک فنجان به جای شیشه شیر استفاده کنید. ترکیب وعده‌های شیر مادر و شیر خشک، به کودک کمک می‌کند تا ساده‌تر این مرحله از رشد را طی کند.

اگر کودک شما بزرگتر از یک سال است و غذاها و نوشیدنی‌های متنوعی را دریافت می‌کند، دیگر نیازی به جایگزینی شیر خشک به جای شیر مادر نیست. اصلاً مهم نیست که کدام وعدهقطع شیردهی را حذف می‌کنید، در اینجا فقط راحتی شما و کودکتان مطرح است. زمانی که کودک به شیر نخوردن در آن وعده عادت کرد (بعد از یک هفته یا بیشتر) می‌توانید یک وعده‌ی دیگر را حذف کنید و به همین ترتیب جلو بروید.

عوض کردن روتین روزانه و پرت کردن حواس کودک با بازی یا سرگرمی، در انجام این کار به شما کمک می‌کند. بعضی از مادران خودشان پیشنهاد شیر دادن نمی‌کنند اما در صورت درخواست کودک، امتناع نمی‌کنند و به او شیر می‌دهند.

از شیر گرفتن کودک چقدر طول می‌کشد؟

فرایند از شیر گرفتن کودک برای هر مادر و کودکی متفاوت است و بیشتر به این بستگی دارد که کودک شما چقدر خوب و چقدر سریع با شرایط جدید منطبق می‌شود. برای از شیر گرفتن کودک، کارها را در یک سرعت ثابت نگه دارید و انعطاف‌پذیر باشید. به این شکل، در صورت لزوم مثلاً در شرایطی که کودک بیمار شد، می‌توانید این فرایند را آهسته‌تر پیش ببرید. از شیر گرفتن کودک به طور کامل، ممکن است از چند هفته تا چند ماه طول بکشد.

اگر کودک من با قطع شیردهی همکاری نکرد، چه کار کنم؟

اگر کودک شما هیچ نشانه‌ای از همکاری نشان نداد، صبور باشید. او شیر خوردن از سینه‌های شما را دوست دارد چون در کنار سیر شدن، از این طریق آرامش می‌یابد. با به خاطر سپردن این نکته، می‌توانید با انجام کارهای زیر به کودک خود کمک کنید تا با شرایط جدید منطبق شود:

در هنگام از شیر گرفتن کودک به روش‌های دیگری به او آرامش بدهید

از شیر گرفتن کودک

به آهستگی، شیردهی را با روش‌های دیگر آرام و آسوده کردن کودک خود جایگزین کنید. کودک را زیاد بغل کنید یا از پدرش بخواهید تا زمان بخصوصی را با او بگذراند. همچنین می‌توانید به جای شیر دادن با هم کتاب بخوانید، برای او آواز بخوانید یا بازی کنید. شب هنگام می‌توانید در حالی که برایش لالایی می‌خوانید به آرامی پشت او را نوازش کرده یا او را تکان دهید.

تماشا کنید: اصول تغذیه کودک در سال های اولیه زندگی

وعده‌های شیر را به تأخیر بیندازید

اگر کودک شما به قدری بزرگ است که بتواند صبر کند، به تاخیر انداختن وعده‌های شیردهی به قطع تدریجی آن کمک می‌کند. زمانی که کودک درخواست شیر کرد، به او بگویید که بعدا به او شیر خواهید داد و او را با فعالیت دیگری سرگرم کنید. به این صورت، به جای شیر دادن در عصر، می‌توانید از او بخواهید که تا زمان خواب صبر کند.

زمان مناسب را دریابید

اتفاقات مهم زندگی، می‌توانند فرایند از شیر گرفتن کودک را سخت کنند. آیا کودکتان به تازگی مریض بوده است؟ بیشتر بچه‌ها در زمان بیماری بیشتر شیر می‌خورند و آن را به غذاها و نوشیدنی‌های دیگر ترجیح می‌دهند. در واقع، شیر مادر برای کودکی که به هر دلیلی ضعیف شده است، بزرگترین علاقه است. اگر فرایند از شیر گرفتن کودک به خوبی پیش نمی‌رود، می‌توانید استراحت داده و چند هفته بعد دوباره سعی کنید. دیر یا زود موفق خواهید شد این کار را انجام دهید.

 

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید