اهمیت تغذیه کودک در رشد جسمی و ذهنی کودک بر هیچ کسی پوشیده نیست. اکثر مادرانی که کودکانشان از شیر مادر تغذیه می‌کنند، زمانی که می‌خواهند غذا دادن به نوزاد را شروع کنند اغلب با مشکل غذا نخوردن بچه‌ها رو به رو می‌شوند. بهتر است اطلاعاتی که درباره تغییر غذای کودک از شیر مادر به غذاهای مناسب برای کودک زیر یکسال که در این مطلب از مجله کودکت برای شما آماده کرده‌ایم تا آخر بخوانید.

تغییر غذای کودک از شیر مادر به غذاهای اولیه

بعد از اینکه کودک شما وارد شش ماهگی شد باید کم کم غذا دادن به او را شروع کنید. در حالت کلی سه راه برای تغییر غذای کودک از شیر مادر به غذاهای اولیه وجود دارد:

تغییر غذای کودک

بیشتر بخوانید: بهترین دستورهای غذایی برای کودکان از شش ماهگی کدامند؟

۱. شیر دادن به کودک با قاشق:  با ورود کودک به شش ماهگی کم کم شیر را با قاشق غذاخوری به او بدهید و کمی که به این طرز از شیر خوردن عادت کرد، پوره میوه یا سبزیجات و غلات و حبوبات آبپز به او بدهید.

۲. به کودک اجازه انتخاب دهید: قطعات بزرگ سبزیجات مانند هویج یا سیب را به دستش بدهید و اجازه دهید بین میوه‌ها و سبزیجات خودش انتخاب کند و چیزی را که انتخاب می‌کند اجازه دهید به دهان ببرد و مزه آن را بفهمد و به مرور با دانستن این که چه غذایی دوست دارد به او پوره همان سبزی یا میوه را بدهید.

۳. ترکیبی از دو روش بالا: برای غذا دادن به بچه‌ها می‌توانید از ترکیب دو روش بالا استفاده کنید.

زمانی که قصد تغییر غذای کودک را دارید بهتر است اصلا عجله‌ نکنید و زمانی در روز را که هم شما و هم کودک آرام هستید برای امتحان کردن غذاهای جدید انتخاب کنید. تغییر غذای کودک از شیر مادر به غذاهای اولیه مسئله بسیار مهمی است که نباید آن را دست کم گرفت. می‌توانید در بین شیردهی به کودکتان غذاهای جدید را به او بدهید و دوباره شیردهی را از سر بگیرید. درست است که تغذیه با شیر مادر اساسی‌ترین نیاز هر کودکی است اما مواد غذایی دیگری نیز وجود دارند که بدن کودک باید آن را دریافت کند. شیر دادن به نوزاد به تقویت ماهیچه‌های صورت او نیز کمک می‌کند و باعث می‌شود عضلات لازم برای جویدن غذا در صورتش تقویت شوند. جالب است بدانید، غذایی که شما می‌خورید تاثیر مستقیم در طعم شیر شما دارد و کودک نیز همان طعم و مزه را حس می‌کند پس بهتر است به تغذیه خودتان هم اهمیت بدهید.
بسیار طبیعی است که کودکتان از خوردن غذاهای جدید خودداری کند یا غذا را برگرداند. زمانی که این اتفاق افتاد اصلا دلسرد نشوید و غذاهای جدید با طعم و مزه متفاوت برایش درست کنید و او به زودی یاد خواهد گرفت که کدام غذاها را دوست دارد و از کدام‌ها بدش می‌آید.

شیر دادن به نوزاد

بیشتر بخوانید: آب دادن به نوزاد از چند ماهگی باید شروع شود؟

لازم نیست برای تغییر غذای کودک سختگیری کنید و از شیر دادن به او امتناع کنید تا کودک مجبور به غذا خوردن شود. به طور طبیعی کودکان به خوردن شیر مادر علاقه دارند و تغییر غذا کمی برایشان سخت است اما به مرور زمان به آن عادت می‌کنند. با شروع غذا خوردن کودک هرگز او را از شیر خود محروم نکنید بلکه همچنان تا پیش از دو سالگی شیر مادر نیاز اصلی تغذیه کودک است و غذاهای دیگر نیاز جانبی او هستند.
وزارت بهداشت به مادران شیرده توصیه می‌کند که روزانه به نوزادانی که به سن شش ماهگی رسیده‌اند ویتامین‌های خوراکی بدهند و از مکمل‌های غذایی حاوی ویتامین A ،C و D در کنار شیر مادر و غذاهای مکمل استفاده کنند. اگر شما در دوران بارداری از مکمل‌های ویتامین D استفاده نکرده باشید احتمالا شیر شما هم فاقد این ویتامین است و از آن جایی که ویتامین D یک ویتامین اساسی برای رشد کودک است پس حتما باید در تغذیه کودک این مورد را لحاظ کنید.

اگر شما هم تجربه یا نظری در مورد تغییر غذای کودک از شیر مادر به غذاهای مکمل دارید حتما در قسمت نظرات وب سایت رسمی کودکت به اشتراک بگذارید. در ضمن می‌توانید ویدئو اصول تغذیه کودک در سال های اولیه زندگی را هم تماشا کنید تا اطلاعات بیشتری در این زمینه پیدا کنید.

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید