در ادامه رشد جنین در هفته هشتم بارداری، کودک شما در هفته نهم بارداری به اندازه یک اینچ و در حد یک حبه انگور است. کودک شما کم کم در حال رشد و تبدیل به نوزاد کامل است. بخش‌های حیاتی بدن او در حال شکلگیری است و به مرور کامل‌تر خواهد شد.

قلب کودک به چهار قسمت تقسیم و دریچه‌های قلب در حال شکلگیری است. دنبالچه جنین کاملا از بین رفته است. اندام‌های بدن، عضلات و اعصاب کودک در حال کامل شدن است. اندام‌های جنسی خارجی نمایان است؛ اما جنسیت کودک تا چند هفته دیگر مشخص خواهد شد. چشم‌های او کاملا شکل گرفته است، اما پلک‌های او همچنان بسته است و تا هفته بیست و یکم باز نمی‌‌شود. جفت در هفته نهم بارداری به اندازه‌ای رشد پیدا کرده تا وظیفه تولید هورمون‌های ضروری را بر عهده بگیرد. اکنون فیزیولوژیک اساسی بدن کودک شکل گرفته و وزن کودک رو به افزایش است.

تغییرات جسمی و روحی هفته نهم بارداری

تغییرات هفته نهم بارداری

بیشتر بخوانید: آموزش مسئولیت پذیری به کودکان از چه طریقی ممکن است؟

ممکن است هنوز آنقدر‌ها هم از نظر دیگران، حامله به نظر نرسید، اما ضخامت دور کمر شما بیشتر شده است. در این هفته ممکن است با حالت تهوع صبحگاهی هم رو به رو شوید و با نوسانات روحی و عاطفی رو به رو خواهید شد، هر چند که این نوسان‌ها در دوران حاملگی کاملا عادی است. این نوسان‌های روحی در طول هفته شش تا هفته نهم بارداری افزایش پیدا می‌کند، اما در سه ماه دوم بارداری کاهش می‌یابد.

بارداری در محیط کار

محیط کار و بارداری

برخی از خانم‌ها از همان ابتدا موضوع حاملگی را در محل کارشان مطرح می‌کنند. بعضی از خانم‌ها هم صبر می‌کنند و در سه ماه دوم بارداری این موضوع را افشا می‌کنند. در واقع بهترین زمان برای صحبت درباره بارداری در محل کار چه زمانی است؟

باید بسیاری از موارد را در نظر گرفت. اگر در این دوره با عوارض بارداری دست و پنجه نرم می‌کنید یا ناراحتی خاصی از نظر عاطفی و روانی دارید، شاید بهتر است موضوع حاملگی را با همکاران خود در میان بگذارید. بررسی کنید که وضعیت تهوع شما در این دوره چگونه است. اگر بیشتر از اندازه حالت تهوع و استفراغ دارید، بهتر است این مسئله را با مدیر خود در میان بگذارید. باید به این نکته توجه کنید که شغلتان تا چه اندازه برای سلامت خودتان و کودکتان خطرناک و استرس‌زا است.

شما احتمالا با این نوع کار بسیار خسته خواهید و نیاز به استراحت خواهید داشت. با مدیران خود صحبت کنید تا در صورت امکان ساعت‌های کاری شما را تغییر دهند. اینکه همکاران شما در این مدت با شما همکاری خواهند داشت کاملا بستگی به وضعیت و نوع روابط کاری شما با سایر کارمندان، با رئیس و نوع واکنشی که محیط کار به طور کلی نسبت به بارداری زنان نشان می‌دهند. اگر از این مسئله اطمینان دارید که کارفرما تمام اخبار مربوط به وضعیت کارمندانش را دنبال می‌کند، حتما از بارداری خود او را مطلع کنید. ممکن است عده‌ای از کارفرما‌ها تا به حال توجهی به امر بارداری کارمندان زن خود نشان ندهند. اگر از واکنش مدیر خود مطمئن نیستید، سعی کنید احتیاط کنید و تمام جوانب را در نظر بگیرید و در فرصتی مناسب آن را در میان بگذارید.

بیشتر بخوانید: تغذیه بارداری در طول روز و در محل کار باید چه برنامه ای داشته باشد؟

با کودک ارتباط برقرار کنید

اکنون زمان برقراری ارتباط موثر با کودک است. سعی کنید از هر زمانی برای پیوند بیشتر با کودکی که در راه است، استفاده کنی. پیش از خواب یا بعد از بیدار شدن از خواب به آرامی بنشینید و دست‌هایتان را روی شکمتان قرار دهید. روی نفس‌هایتان تمرکز کنید و به امید‌ها، آرزو‌ها و رویا‌های خود در رابطه با کودک و وظایف والدینی خود فکر کنید.

اگر در هفته نهم بارداری هستید و با وجود این در محل کار حاضر می‌شوید یا خاطره‌ای از نوع برخورد و واکنش همکاران دارید، سایر مادر‌ها را از طریق بخش نظرات همین مقاله یا شبکه‌های اجتماعی کودکت در جریان بگذارید.

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید