امروزه یکی از موارد پرورش استعداد کودک آموزش زبان انگلیسی به کودک است، اما آموزش زبان انگلیسی به کودک در خانه چگونه ممکن است؟ در خانه با چه روش‌هایی می‌توان به آموزش زبان انگلیسی به کودک، کمک کرد؟ برای آشنایی با این روش‌ها، با این مقاله همراه شوید.

روش‌های آموزش زبان انگلیسی به کودک در خانه

والدین زیادی هستند که دوست دارند انگلیسی را در خانه به کودک خود یاد بدهند، اما نمی‌دانند باید از کجا شروع کنند. برای این کار، اهمیتی ندارد اگر انگلیسی خود شما خیلی خوب نیست. مهم‌ترین چیز این است که شما مشتاق باشید و فرزند خود را در این راه، بسیار تشویق و تحسین کنید. کودکتان، روی اشتیاق شما برای یک زبان جدید، حساب باز می‌کند. اگر کودک فوراً شروع به صحبت کردن به زبان انگلیسی نکرد، نگران نشوید. بچه‌ها به زمان معینی برای جذب یک زبان نیاز دارند. صبور باشید، کودک شما در زمان مناسب خودش، شروع به انگلیسی حرف زدن می‌کند.

برنامه روتین داشته باشید

برای آموزش زبان انگلیسی به کودک در خانه یک روال مشخص کنید. جلسات کوتاه و مکرر از جلسات طولانی و گاه به گاه بهتر هستند. پانزده دقیقه برای هر کودک کافی است. با بزرگ شدن کودک و افزایش گستره‌ی تمرکز او، می‌توانید به تدریج جلسات را طولانی‌تر کنید. برای اینکه بتوانید توجه کودک را حفظ کنید، فعالیت‌ها را کوتاه و متنوع انتخاب نمایید.

کودکان، زمانی که می‌دانند چه چیزی در انتظار آنها است، احساس راحتی و اطمینان بیشتری می‌کنند. برای مثال، شما می‌توانید یک بازی انگلیسی را هر روز بعد از مدرسه انجام دهید، یا یک داستان انگلیسی را قبل از خواب برای او بخوانید. اگر فضای خالی در خانه دارید، می‌توانید گوشه‌ای را انتخاب کرده و تمام چیزهایی را که به انگلیسی مرتبط هستند، مانند کتاب‌ها، بازی‌ها، دی‌وی‌دی‌ها و چیزهایی را که کودک درست کرده است، در آنجا نگهداری کنید. تکرار ضروری است- بچه‌ها، قبل از اینکه احساس کنند برای ادای کلمات و عبارات آماده هستند، معمولاً نیاز دارند که آنها را چندین بار بشنوند.

بازی کنید

آموزش زبان انگلیسی به کودک در خانه

بیشتر بخوانید: بهترین زمان برای شروع آموزش زبان دوم به کودکان چه زمانی است؟

بچه‌ها وقتی که سرگرم باشند، به صورت طبیعی یاد می‌گیرند. استفاده از فلش کارت یک روش عالی برای آموزش و مرور کلمات است و بازی‌های زیادی وجود دارند که می‌توان با فلش کارت‌ها انجام داد، مانند بازی حافظه.

می‌توانید فلش کارت‌های رایگان زیادی را با طیف گسترده‌ای از موضوعات، از اینترنت دانلود کنید. انواع گوناگون دیگری از بازی‌ها نیز هستند که برای تمرین زبان و آموزش زبان انگلیسی به کودک در خانه می‌توانید با کودک خود انجام دهید.

  • بازی‌های اکشن- برای مثال، شاه، دزد، وزیر، پانتومیم، شیر و پلنگ
  • بازی‌های تخته‌ای- مار و پله و دیگر بازی‌های سنتی
  • بازی‌های کلمه‌ای- اسم و فامیل، هوپ، دار بازی
  • بازی‌های آنلاین- می‌توانید زمان آموزش زبان انگلیسی به کودک در خانه را با یک بازی آنلاین به پایان برسانید.

از موقعیت‌های روزانه استفاده کنید

مزیت آموزش زبان انگلیسی به کودک در خانه این است که شما می‌توانید از موقعیت‌های هر روزه و چیزهای واقعی موجود در خانه برای تمرین زبان به صورت طبیعی و در متن زندگی خود استفاده کنید. برای مثال:

  • وقتی کودک در حال لباس پوشیدن است یا زمانی که در حال مرتب کردن لباس‌ها هستید، درباره‌ی لباس‌ها حرف بزنید («بریم جوراب‌های آبیتو بیاریم»، «این تی‌شرت باباست» و مانند اینها).
  • وقتی به کودک خود در مرتب کردن اتاقش کمک می‌کنید، اسم اسباب‌بازی‌ها و وسایل را تمرین کنید («بیا عروسک خرس رو روی تخت بذاریم»، «ماشین آبی کجاست؟»).
  • زمانی که آشپزی می‌کنید یا به خرید رفته اید، اسم غذاها را یاد بدهید. زمانی که به سوپر مارکت می‌روید، لیستی به کودک خود بدهید تا چیزها را پیدا کند (بسته به سن کودک از عکس‌ها یا کلمات استفاده کنید). کلمات را در زمان باز کردن خریدها در خانه، مرور کنید.

قصه بگویید

آموزش انگلیسی به کودکان با خواندن کتاب

بیشتر بخوانید: با بهترین روش های آموزش زبان خارجی به کودک آشنا شوید

بچه‌های کوچکتر، کتاب‌های با رنگ‌های روشن و تصاویر جذاب را دوست دارند. با هم به تصاویر کتاب‌ها نگاه کنید و در حالی که به تصاویر اشاره می‌کنید، اسم آنها را بگویید. بعدتر می‌توانید از کودک خود بخواهید تا به چیزهای مختلفی اشاره کند، مثلاً «گربه کجاست؟» پس از مدتی، او را با پرسیدن «این چیه؟» به گفتن کلمات تشویق کنید. گوش دادن به قصه، کودک را به آواها و ریتم زبان انگلیسی عادت می‌دهد.

داستان‌های انیمیشنی موجود در اینترنت، یک روش عالی برای ایجاد مهارت‌های گوش دادن و خواندن در کودکان می‌باشند. بچه‌های بزرگتر می‌توانند از فعالیت‌های تکمیلی برای چک کردن میزان فهم خود استفاده کنند.

موسیقی و آواز گوش کنید

آوازها، روش واقعاً مؤثری برای یادگیری کلمات جدید و بهبود تلفظ می‌باشند. آوازهای همراه با حرکت، بخصوص برای بچه‌های خیلی کوچک مناسب هستند، چرا که بچه‌ها می‌توانند با آن همراه شوند، حتی اگر نتوانند خود آواز را بخوانند. حرکات، معمولاً معنی کلمات موجود در آواز را نشان می‌دهند.

برای جذاب‌تر کردن آموزش زبان انگلیسی به کودک در خانه آوازهای انیمیشنی جالب بسیاری در اینترنت موجود هستند که می‌توانید با کودک خود به آنها گوش دهید.

گرامر آموزش بدهید

آموزش زبان انگلیسی به کودک در خانه

بیشتر بخوانید: یک کودک باهوش از چه سنی حرف می زند؟

نیازی نیست که گرامر را به‌ طور واضح  و کامل به بچه‌های کوچکتر یاد بدهید. به جای این کار، آن‌ها را به شنیدن و استفاده از ساختارهای گرامری مختلف عادت بدهید، برای مثال (have got) زمانی که از ظاهر کسی صحبت می‌کنید یا (must/mustn’t) زمانی که درباره‌ی قوانین مدرسه حرف می‌زنید. شنیدن گرامرهای موجود در متن صحبت شما از سنین پایین، به کودک کمک می‌کند که در سنین بالاتر، به صورت طبیعی و درست از آن‌ها استفاده کند.

برای بچه‌های بزرگتر، می‌توانید از بخش گرامر موجود در سایت‌های اینترنتی استفاده کنید. ویدئوها، کوئیزها و بازی‌ها به کودک کمک می‌کنند که گرامر را به آرامی و به روشی جالب بیاموزد.

آموزش به خواهر و برادر یا دیگر اعضای خانواده، می‌تواند برای کودکان بزرگتر بسیار مفید باشد.

توضیح چگونگی استفاده از یک گرامر به فردی دیگر، به شما کمک می‌کند تا آن را ملکه‌ی ذهن خود نمایید.

اول باید چه کلمات و عباراتی را آموزش بدهم؟

در زمان تصمیم‌گیری درباره‌ی موضوعات آموزش، علایق و شخصیت کودک خود را در نظر بگیرید و اجازه دهید که خود کودک انتخاب کند. هنگام آموزش زبان انگلیسی به کودک در خانه ممکن است بخواهید که با یکی از موضوعات زیر شروع کنید:

  • اعداد (۱ تا ۱۰، ۱۰ تا ۲۰، ۲۰ تا ۱۰۰).
  • رنگ‌ها
  • صفات (بزرگ، کوچک، بلند، خوشحال، ناراحت، خسته)
  • بدن انسان
  • اسباب‌بازی‌ها
  • لباس‌ها
  • حیوانات (حیوانات خانگی، حیوانات مزرعه، حیوانات جنگل)
  • غذا

بیشتر بخوانید: بهترین روش های آموزش زبان انگلیسی به کودکان پیش دبستانی کدامند؟

می‌توانید فعالیت‌های جذاب زیادی را با موضوعات بسیار گسترده در اینترنت پیدا کنید. همچنین، برای آموزش زبان انگلیسی به کودک در خانه مهم است که کودک شما به زبان (زمان انگلیسی) عادت کند، بنابراین همیشه از یک عبارت برای کودک استفاده کنید «وقت انگلیسیه! بیا بشینیم. امروز باید چه آوازی رو شروع کنیم؟»

بچه‌ها خیلی زود عباراتی مانند: ?Please – Thank You – Can I have – Where is …? – What colour is it را انتخاب می‌کنند. به یاد داشته باشید، رویکرد شما هرچه که باشد، مهمترین نکته این است که هنگام آموزش زبان انگلیسی به کودک در خانه آرام باشید، خوش بگذرانید و یادگیری انگلیسی را به یک تجربه‌ی لذت‌بخش برای خود و کودکتان تبدیل کنید.

اگر شما هم راهکار یا بازی خاصی برای آموزش زبان انگلیسی به کودک در خانه آشنایی دارید، حتما از طریق وبسایت کودکت یا شبکه‌های اجتماعی کودکت با ما در میان بگذارید.

 

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید