آخر هفته‌ها را به همراه خانواده چگونه سپری می‌کنید؟ آیا مشغول انجام دادن کار‌های عادی و روزمره همیشگی هستید؟ شاید دور و برتان را با انوع کار‌های مربوط به مدرسه بچه‌ها مانند شستن و خشک کردن لباس‌های مدرسه، تکالیف مدرسه و تهیه وعده‌های غذایی شلوغ کرده‌اید. اما راه‌هایی هم وجود دارد که به کمک آن می‌توانید از وقت برای ارتباط بهتر با کودکان بیشترین بهره را ببرید. صرف زمان کافی باعث محکم‌تر شدن ارتباط شما می‌شود و تاثیر خوبی روی افزایش صمیمیت و ارتباط بهتر با کودک دارد. این اقدام مانند سرمایه‌گذاری است؛ بنابراین از هر جهت ارزش صرف وقت را دارد.

در روزهای ابتدایی مادر و پدر شدن، ممکن است با شیوه های فرزند پروری آشنا نباشید و ندانید که دقیقا باید چه کاری انجام دهید و برخورد و رفتار با نوزاد، کاملا به شما بستگی دارد. کار با بچه‌ها و نوزادان می‌تواند بسیار سرگرم کننده باشد، بستگی به شما دارد که این کار را تبدیل به یک تفریح کنید یا آنقدر در آن غرق شوید که خودتان را هم فراموش کنید.

بیشتر بخوانید: برای افزایش صمیمیت و ارتباط بهتر با کودک چکار کنیم؟

وقت طلا است؛ استفاده بهینه از زمان برای ارتباط بهتر با کودکان

ارتباط بهتر با کودکان

اگر به دنبال راهی برای ارتباط بهتر با کودکان و استفاده از فرصت‌ها هستید، به این توصیه‌ها عمل کنید:

  • برای آخر هفته‌ها، یک برنامه منظم و همیشگی داشته باشید. زمان خاصی را برای انجام کار‌های مربوط به آخر هفته تعیین کنید. مثلا شب جمعه یا صبح روز شنبه. از این طریق می‌توانید از فرصت آخر هفته برای با هم بودن و سرگرم شدن استفاده کنید.
  • سعی کنید مجموعه‌ای از کار‌ها را مانند رفتن به بانک، دارو‌خانه و فروشگاه را به یک زمان موکول کنید. از این طریق هم در وقت و هم در مصرف بنزین صرفه‌جویی می‌شود.
  • یک سیستم منظم برای حجم زیاد کار‌ها داشته باشید. به عنوان مثال شست و شوی لباس چرک‌های جمع‌آوری شده در طول هفته را به یک روز موکول نکنید. در این حالت کل روز شما از بین خواهد رفت. سعی کنید در طول هفته حداقل یک بار شست و شو را انجام دهید. می‌توانید قبل از آماده کردن شام، لباس‌ها را داخل ماشین بیندازید و بعد از شام آنها را به خشک‌کن انتقال دهید و در حین مسواک زدن بچه‌ها قبل از خواب، لباس‌های خشک‌شده را مرتب کنید. اگر قرار است لباس‌ها را به رختشویخانه ببرید، زمانی را انتخاب کنید که خیلی شلوغ نباشد و چند بار شست و شو را در یک زمان انجام دهید.
  •  گاهی اوقات می‌توانید، برای ارتباط بهتر با کودکان در انجام کار‌های روزمره از دیگران تقاضای کمک کنید. همچنین در صورتی که هزینه تحویل مواد غذایی از فروشگاه تا منزل، کم است، برای صرفه‌جویی در وقت می‌توانید سفارش‌ها را از این طریق دریافت کنید. همچنین استفاده از خدمات بسیاری از رختشویخانه‌ها و خشکشویی‌ها مقرون به صرفه است.
  • از میانبر‌ها استفاده کنید. ممکن است استخدام فردی برای کمک به شما برای انجام کار‌های خانه، با بودجه شما همخوانی نداشته باشد. این میانبر‌ها کمک‌های بی‌نظیری برای شما هستند. استفاده از دستمال مرطوب و پد‌های تمیز کننده کاسه توالت‌ها و غیره خیلی به کمک شما می‌آید.
  • کار‌های بزرگ و وقت‌گیر را به چند قسمت تقسیم کنید. مثلا به جای اینکه همه اتاق‌ها را یکبار در هفته تمیز کنید، هر روز هفته را به مدت ۱۵ دقیقه به تمیز کردن آنها اختصاص دهید. مثلا دوشنبه‌ها را برای پاک کردن کف اتاق‌ها، سه‌شنبه‌ها مخصوص گردگیری کردن، چهارشنبه‌ها برای کشیدن جاروبرقی، پنج شنبه‌ها ویژه شستن حمام و جمعه‌ها را مخصوص تعویض ملافه قرار دهید.
  • باید تمرین کنید که برای ارتباط بهتر با کودکان، انجام کار‌های غیر ضروری و بی‌اهمیت را کنار بگذارید. باید تمام تلاش‌تان را انجام دهید تا هنر نادیده گرفتن موارد بی‌اهمیت بیاموزید و از فرصت‌ها برای لذت بردن بیشتر در کنار خانواده و بچه‌ها استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: نشانه های رشد عاطفی در کودکان ۵ ساله را بشناسید

با همکاری یکدیگر برای ارتباط بهتر با کودکان در زمان، صرفه‌جویی کنید

مشارکت کودکان در کارهای خانه

با همکاری یکدیگر می‌توانید علاوه بر صرفه‌جویی در زمان به ارتباط بهتر با کودکان کمک کنید و مهارت‌های سازنده‌ای به کودک آموزش دهید.

  • به کمک هم، با یک تیر دو نشان بزنید و از کودکان تقاضا کنید که کار‌های روزمره‌ای را انجام دهند که رسیدن به دو هدف را مد نظر قرار داده است. این کار به صرفه‌جویی در وقت و ارتباط بهتر با کودکان کمک می‌کند. همچنین این مهارت را به کودکان یاد می‌دهد که وجودشان مانند یک فرد بزرگسال مورد نیاز است. هر گونه احساس گناه در مورد درخواست کمک از بچه‌ها را کنار بگذارید و این تدابیر را در پیش بگیرید
  • برای هر کدام از بچه‌ها نقشی را در نظر بگیرید. مثلا به کودک چهار ساله خود بسپارید که با گردگیر دستی اتاق‌ها را تمیز کند و از کودک هشت ساله خود بخواهید که با مخلوط آب و سرکه سطوح و آینه را پاک کند. خودتان هم مشغول کشیدن جارو برقی شوید.
  • کار‌های روزمره را روی کارت‌ها بنویسید و از بچه‌ها بخواهید که دو عدد از کارت‌ها حاوی دو کار را انتخاب کنند. این روش نه تنها به سریع پیش رفتن کار‌های خانه کمک می‌کند، بلکه به بچه‌ها احساس قدرت و مهم بودن می‌دهد
  • علاوه بر اینکه کار‌های خانه را به بچه‌ها می‌سپارید، سایر مسئولیت‌ها هم بر عهده آنها قرار دهید. مسئولیت‌های مهم به آنها بدهید، مثلا از آنها بخواهید زمانی که در فروشگاه مشغول خرید مواد غذایی هستید، قیمت کالا‌ها یا اطلاعات مربوط به آنها را مقایسه کند و به شما بگوید. به آنها بگویید که مثلا ۲۰ هزار تومان برای میان‌وعده در این هفته کنار گذاشته‌اید و او باید اندازه این مبلغ خوراکی‌ها را انتخاب کند و شما باید با موارد انتخابی موافقت کنید

استفاده از هر فرصتی برای ارتباط بهتر با کودکان

ارتباط بهتر با کودکان

گاهی ممکن است زمان زیادی برای گذراندن آخر هفته و لذت بردن در کنار بچه‌ها داشته باشید، اما دقیقا ندانید که چه فعالیت‌هایی می‌توانید انجام دهید. در ادامه پیشنهاد می‌کنیم این فعالیت‌ها در کنار خانواده انجام دهید.

  • فعالیت‌های تک نفره: گاهی خوب است برای ارتباط بهتر با کودک به او نقش ریاست دهید و از بقیه کودکان بخواهید که به او در این زمینه کمک کنند. این اقدام شما به کودک احساس ارزشمندی و مهم بودن خواهد داد. از او بخواهید زمانی را برای یک نهار خانوادگی تعیین کند یا کتابخوانی با صدای بلند را با سایرین به اشتراک بگذارد.
  • فعالیت‌های ورزشی: بسیاری از کودکان به اندازه کافی فعالیت‌های جسمی ندارد؛ انجمن آمریکایی اطفال می‌گوید که کودکان باید هر روز حدود ۴۵ تا ۶۰ دقیقه فعالیت جسمی داشته باشند و در طی زمان، میزان آن را در صورت امکان بیشتر کنند. ورزش‌هایی مانند دوچرخه‌سواری، پیاده‌روی یا یک ورزش دسته‌جمعی برای آنها مناسب است
  • فعالیت‌های رایگان و ارزان: خوب است بچه‌ها یاد بگیرند که با صرف کمترین هزینه می‌توانند از زمانشان بهترین استفاده را ببرند. رویداد‌های اجتماعی، تماشای رایگان فیلم یا بازی‌های دسته‌جمعی را می‌توانید به آنها پیشنهاد کنید
  • فعالیت‌های آرام‌بخش: کودکان هم مانند ما احساسات مختلفی را تجربه می‌کنند. آنها استرس، سرخوردگی و خشم را تجربه می‌کنند. زمانی که کودکان در معرض این احساسات ناخوشایند قرار دارند، به آنها انجام فعالیت‌های آرام‌بخش را توصیه کنید. تماشای یک فیلم، نقاشی کردن ناخن‌های یکدیگر و یا ساختن کاردستی به کمک لگو‌ها
  • فعالیت مخصوص روز‌های بارانی: به کودکان یاد دهید که روز‌های کسالت‌بار را با کمی خلاقیت، تنوع ببخشند. مثلا یک پازل بزرگ یا یک کار‌‌دستی بسازند
  • فعالیت‌های روزانه: زمانی را برای انجام فعالیت‌های روزانه قرار دهید و از بچه‌ها بخواهید که همراه شما وارد میدان شوند و همکاری کنند. می‌توانید به آنها نشان دهید که کار کردن در کنار خانواده لذت زیادی دارد

علاوه بر این روش‌‌های گفته شده، در طول زمان بر اساس تجربیاتی که کسب می‌کنید، می‌توانید از راهکار‌های خلاقانه‌تری برای ارتباط بهتر با کودکان استفاده کنید. با ما نتیجه تجربه‌های خودتان را در رابطه با کودکت در میان بگذارید.

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید