از جمله عوامل اساسی در تربیت کودک وجود یک رابطه صمیمی در خانواده است. ارتباط باز و صمیمانه در خانواده ای حاصل می‌شود که در بین آن‌ها عشق و احترام جریان دارد. علاوه بر این در چنین جو آرامش‌بخشی بهتر و راحت‌تر می‌توان تعارضات و سوء‌تفاهمات خانوادگی را مدیریت کرد. مهارت‌های پایه در حل اختلافات خانوادگی عبارت است از گوش دادن، همدلی، برقراری ارتباط حمایتی و حل مسئله مشارکتی‌.

نکاتی برای تشویق ارتباط باز و صمیمانه در خانواده

نکاتی برای تشویق ارتباط باز و صمیمانه در خانواده

بیشتر بخوانید: محبت به همراه انضباط رمز تربیت کودک کارآمد و با نشاط

گفتگو با فرزندان یک اولویت است. ارتباط باز و صمیمانه در خانواده اعتماد به نفس، عزت نفس، مشارکت و همچنین روابط سالم و گرم را توسعه می‌بخشد. وقت و تلاش خود را برای تقویت ارتباط و مهارت‌های ارتباطی با فرزندان خود را تا آنجا که می‌توانید افزایش داده و بهبود ببخشید. به یاد داشته باشید که صحبت کردن با بچه‌ها مثل یک خیابان دو طرفه است. با آن‌ها صحبت کنید و سپس به آنچه آن‌ها می‌گویند گوش دهید.

گوش دادن درست به اندازه صحبت کردن لازم و ضروری است. برای مکالمه یک به یک وقت بگذارید. این موضوع به ویژه اگر فاصله سنی بین فرزندان شما وجود داشته باشد بسیار مهم و ضروری است. گاهی اوقات  فرزندان بزرگتر نسبت به فرزندان کوچکتر بیشتر صحبت می‌کنند‌. مکالمه‌ای که بین فرزندان بزرگتر جریان می‌یابد گاهی اوقات می تواند بالاتر از سطح درک فرزندان کوچکتر باشد و گاها کوچکتر‌ها ترجیح می‌دهند که بزرگترها جریان مکالمه را به دست بگیرند. علاوه بر این فرزندان بزرگتر به مکالمات تحریک کننده در جایی که می‌توانند یاد بگیرند و در مورد آن اطلاعات بیشتری را جستجو کنند نیاز دارند. بنابراین سعی کنید تک به تک برای فرزندان خود زمان بگذارید تا بتوانید با آن‌ها در سطح خودشان صحبت کنید و از واژگان مناسب استفاده کنید. حالا ممکن است در حین راه رفتن به پارک باشد یا کتاب خواندن با هم قبل از خواب و یا … لازم نیست که زمان ساختاری داشته باشید. فقط سعی کنید از فرصت‌هایی که به وجود می‌آیند خوب استفاده کنید.

تشویق ارتباط باز و صمیمانه در خانواده

برای تقویت و بهبود ارتباط باز و صمیمانه در خانواده از سوالات باز (سوالات توضیحی) استفاده کنید. اگر می‌خواهید فرزندانتان ذهن بازتری داشته باشند و بیشتر فکر کنند از آن‌ها سوالات توضیحی بپرسید. چنین سوالاتی با پاسخ ساده “بله” یا “خیر” پاسخ داده نمی‌شود. این نوع سوالات اشخاص را به گفتگوی بیشتر و همچنین به اشتراک گذاشتن ایده‌ها و احساسات خود دعوت می‌کند. برای مثال به جای اینکه بپرسید: از مهمانی امروز لذت بردی؟ می‌توانید این سوال را بپرسید: بهترین بخش مهمانی امروز چه بود؟ به ایده‌ها و عقاید آن‌ها پاسخ دهید تا به آن‌ها نشان دهید به آنچه که می‌گویند علاقه‌مند هستید. می‌توانید عبارات زیر را برای نشان دادن علاقه و توجه به صحبت‌های آنها استفاده کنید: « واقعا؟ میفهمم! در چه موردی؟ خیلی جالبه»

نکاتی برای تشویق ارتباط باز و صمیمانه در خانواده

بیشتر بخوانید: چگونه از زمان برای ارتباط بهتر با کودکان نهایت استفاده را ببریم؟

همدلی یکی از آن خصوصیات عجیب و غریب است که تقریبا همه خواهان آن هستند اما تعداد کمی از افراد می‌دانند که چگونه واقعا می‌توانند آن را ارائه دهند یا دریافت کنند. بسیاری از مردم همدردی و همدلی را با هم اشتباه می‌گیرند اما این دو واژه دو ارزش متمایز از هم هستند .همدلی فقط توانایی درک احساسات نیست. همدلی نه تنها به معنی درک این موضوع است که یک شخض چه احساسی دارد، بلکه به معنی ارزش‌گذاری و احترام به احساسات او نیز هست. در واقع همدلی به معنی رفتار محبت آمیز با افراد دیگر با توجه به مرتبه و جایگاه و فهم آن‌ها است. در حالی که بعضی از کودکان به طور طبیعی می‌توانند با مهربانی با افراد دیگر برخورد کنند، در اغلب موارد بچه ها به همدلی که توسط بزرگسالان اطراف آن‌ها طراحی شده است نیاز دارند و این موضوع به روشی بستگی دارد که والدین در برابر فرزندان به کار می‌گیرند.  والدینی که به چیزهایی که برای فرزندانشان مهم است علاقه نشان می‌دهند و به شیوه‌ای مثبت و با دقت به احساسات آن‌ها پاسخ می‌دهند، مهارت همدلی را آموزش می‌دهند.

از نظر روانشناسی هم مهارت‌های اجتماعی کودکان در محیط باز و صمیمی بهتر رشد می‌کند و رابطه صمیمی برای ‍پرورش استعداد کودک مناسب‌تر است. اگر شما هم تجربه یا نظری در مورد ارتباط باز و صمیمانه در خانواده می‌توانید زیر همین مطلب یا در شبکه‌های اجتماعی کودکت با ما و والدین دیگر به اشتراک بگذارید.

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید