یکی از نصیحت‌هایی که معمولا والدین در پارک، مهد کودک، مدرسه، کوچه و خیابان به کودک خود گوشزد می‌کنند این است که: «بچه‌ها را کتک نزن! اما اگر آن‌ها تو را زدند تو هم بزن!» والدین شما هم این توصیه را به شما داشتند؟ واقعا بهترین روش برای دفاع کردن از کودک در مقابله با آزار فیزیکی و قلدری چیست؟ آیا باید در هر موقعیتی از کودک خود دفاع کنیم یا اجازه دهیم خودش از عهده مشکلات خودش بر بیاید؟

برای پاسخ به این سوال قبل از هرچیز باید بدانیم که درگیری و برخورد در موقعیت‌های مختلف ممکن است بین کودکان رخ دهد ولی نکته اینجاست که آیا ما مهارت‌های جسارت و جرئت‌ورزی و مهارت‌های اجتماعی لازم برای برقراری ارتباط و حل مسئله را به کودک خود آموخته‌ایم؟

در این قسمت از چالش دوشنبه‌ها با کودکت که هر دوشنبه از اینستاگرام کودکت مطرح می‌شود از شما خواستیم موقعیت زیر را تجسم کنید. کمی به این موقعیت فکر کنید. توصیه شما به کودک‌تان در مقابله با آزار فیزیکی چیست؟ آیا باید همیشه در این موارد مداخله کنیم و جلوتر از کودک سعی کنیم از او در مقابل قلدری یا آزار دیگران دفاع کنیم؟

دفاع کردن از کودک

سرکار خانم مائده بازرگان روانشناس کودک و نوجوان و مدرس دانشگاه، در این قسمت از پادکست دوشنبه ها با کودکت این چالش را برای ما توضیح می‌دهد و راهنمایی‌های لازم برای دفاع کردن از کودک در برابر آزار فیزیکی را به ما ارائه می‌کند. با هم به این پادکست گوش می‌دهیم.

لینک دانلود پادکست

اگر شما در همچین موقعیتی قرار بگیرید بهترین واکنشی که به عنوان مادر یا پدر می‌تونید داشته باشید چیه؟ کمی به اون فکر کنید و به پادکست خوب گوش کنید. به خودتون فرصت بدید و به مواردی که در پادکست مطرح شد خوب فکر کنید. که آیا کار بهتری هست که بتونید در چنین موقعیتی انجام بدید؟

می‌تونید نظرات و سوالاتتون رو در قسمت نظرات زیر همین پست در وبسایت کودکت با ما در میون بگذارید.

یک دیدگاه

  1. سلام خانم دکتر من که واقعا متوجه نشدم که باید چی یاد بچم بدم . مثلا پسرم ۱۰ سالشه در راه کلاس فوتبال مورد مسخره و اذیت همراهانش قرار گرفت ازشون می خواسته که اذیتش نکنن ولی ادانه میدادند که من که پیگیر شدم باعث شد بچه ها بیشتر مسخره اش کنن که بچه ننه و … و پسرم دیگه اون باشگاه نرفت

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید