در ادامه مقالات بارداری هفته به هفته به هفته دهم بارداری رسیدیم. در ادامه رشد کودک در هفته نهم بارداری، در هفته دهم بارداری اندازه جنین کمی فقط کمی بزرگ‌‌تر می‌شود. در هفته دهم بارداری کودک شما اندازه میوه کامکوات است. اندازه او از سر تا پا کمی بیشتر از یک اینچ است. وزن او کمتر از یک چهارم اونس است. جنین در هفته دهم بارداری بخش مهم و عمده‌ای از رشد را پشت سر گذاشته است. از هفته دهم مرحله‌ای با عنوان دوره جنینی آغاز شده است. اندام‌ها و ارگان‌های بدن او به سرعت رشد کرده‌اند. اندام‌های حیاتی او مانند کبد، کلیه، مغز، ریه و روده‌ها با قرار گرفتن در محل اصلی خود فعالیت و رشد خود را آغاز کرده‌اند. کبد جنین در حال ساختن گلبول‌های قرمز است و دیگر به کیسه زرده که قبلا این سلول‌ها را تامین می‌کرد، نیازی نیست.

بیشتر بخوانید: هفته هشتم بارداری و تمام چیزهایی که لازم است در این دوران بدانید

اگر می‌توانستید دقیق‌تر جنین را مشاهده کنید، جزئیات بیشتری از آن را مانند ناخن‌های دست و پا را خواهید دید. مچ دستان او را می‌بینید که خم شده و روی قلب او قرار گرفته‌اند و پاهای او آنقدر بلند شده‌اند که جلوی بدن او قرار گرفته‌اند. ستون فقرات او از زیر پوستش کاملا نمایان است. پیشانی کودک به طور موقت جلوتر از سر او قرار گرفته و مغز در حال رشد کودک را در بر گرفته است و نیمی از طول بدن او را تشکیل می‌دهد. در هفته‌های آینده اندازه کودک شما دو برابر خواهد شد.

تغییرات بدنی در هفته دهم بارداری

هفته دهم بارداری

می‌توانید در هفته دهم بارداری ضربان پر تپش قلب کودک خود را به کمک گوشی پزشکی بشنوید. مادران می‌گویند صدای قلب کودکان آنها شبیه اسب‌هایی است که چهار نعل می‌تازند و شنیدن آن برای اولین بار بسیار هیجان‌انگیز است. قبل از بارداری رحم شما اندازه گلابی کوچک بود. وزن شما در طول این هفته نسبت به هفته‌های اولیه بارداری افزایش پیدا کرده است. با نفخ‌های شکمی مواجه خواهید شد. بسته به میزان آمادگی جسمانی خود می‌توانید برای دوران بارداری فعالیت‌هایی را برای خودتان در نظر بگیرید. ورزش در این دوره باعث تقویت و استحکام عضلات شما خواهد شد. این سه ویژگی می‌تواند به شما در تحمل وزن زیاد ناشی از بارداری کمک کند. شنا و پیاده‌روی گزینه‌های عالی برای نه ماه بارداری شما است.

عفونت‌های دوران بارداری

عفونت باکتریایی بارداری در هفته دهم بارداری

عفونت‌های دستگاه ادراری یکی از شایع‌ترین مشکلات زنان در بارداری است که ممکن است در هفته دهم بارداری با آن مواجه شوید. در این دوران میزان هورمون پروژسترون به بالاترین حد خود می‌رسد و با شل شدن مجاری ادراری باعث کند شدن جریان ادرار می‌شود و رشد باکتری‌ها را افزایش می‌دهد. علت عفونت اداراری حرکت باکتری‌های منتقله از روده بزرگ  و موجود در مقعد به سمت مجاری ادراری است. گاهی این باکتری‌ها عفونت مثانه یا سیستیت را ایجاد می‌کنند. علائم عفونت مثانه عبارتند از: درد، سوزش و ناراحتی هنگام ادرار کردن، تکرر ادرار، درد‌های لگنی یا زیر شکمی. ادرار شما ممکن است کدر و همراه با بوی نامطبوع باشد. اگر متوجه عفونت مثانه شده‌اید، سریع‌تر برای درمان اقدام کنید. چون ممکن است این عفونت به کلیه‌ها هم برسد و موجب زایمان زودرس شود. اگر به عفونت مثانه مبتلا هستید، حتما به پزشک مراجعه کنید تا با تجویز آنتی‌بیوتیک دوره درمان را کامل کنید. سعی کنید که آنتی‌بیوتیک‌ها را تا آخر مصرف کنید. همچنین باکتری‌ها می‌توانند در دستگاه ادراری شما بدون هیچ نشانه‌ای تکثیر شوند. واژینوس باکتریایی یک نوع بیماری است که به علت رشد بیش از حد باکتری‌هایی که تعداد آنها در واژن کم است، اتفاق می‌افتد. علائم این بیماری معمولا با ترشحات رقیق، خاکستری و با بوی بسیار بد همراه است. حتی ممکن است خارش یا سوزش را در اطراف واژن خود احساس کنید. حداقل نیمی از خانم‌ها به واژینوس باکتریایی (بدون علائم) مبتلا هستند. واژینوس باکتریایی خطر زایمان زودرس و پارگی‌های کیسه آب را در پی دارد. حتما برای درمان این مشکل به پزشک مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید: تغذیه بارداری در طول روز و در محل کار باید چه برنامه ای داشته باشد؟

عفونت‌های مخمری دوران بارداری

عفونت‌های مخمری عفونت‌های معمولی واژینال هستند که توسط قارچ‌های میکروسکوپی از خانواده کاندیدا ایجاد می‌شوند. افزایش سطح استروژن باعث میشود که واژن با تولید گلیکوژن بیشتری تولید کند و مخمر رشد کند. عفونت‌‌های مخمری آسیبی به کودک در حال رش شما وارد نمی‌کند. این عفونت‌های مخمری ممکن است باعث برفک (Thrush) در اطراف دهان کودک شود. البته این بیماری جدی نیست و خطر عمده‌ای نوزاد تازه به دنا آمده شما را تهدید نمی‌کند.

بیشتر بخوانید: چه کارهایی به رفع حالت تهوع در سه ماه اول بارداری کمک می کند؟

شاید در هفته دهم بارداری به سر می‌برید و از نزدیک با تغییرات و لذت‌های این دوره آشنا هستید. لطفا تجربه‌ها و پیشنهادات خود را در این مورد با بخش نظرات این مقاله یا شبکه‌های اجتماعی کودکت در میان بگذارید.

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید