آیا فرزند شما سرگرمی مناسبی دارد. اگر سرگرمی مفید و جذابی ندارد، بهتر است از همین الان به فکر اوقات فراغت کودک خود باشید. چون سرگرمی برای کودکان مزایای خوبی برای آنها دارد. در ادامه قصد داریم به انواع سرگرمی برای کودکان و نقش آن در تربیت کودک و بهبود روابط فردی و اجتماعی آنها بپردازیم.

بیشتر بخوانید: ۱۲ سرگرمی برای نوزاد که برای رشد جسمی و ذهنی مفید هستند

تعدادی از فواید سرگرمی برای کودکان

  • کاهش استرس
  • بالا بردن عزت نفس
  • افزایش مهارت و صلاحیت
  • برقراری پیوند عمیقتر بین خانواده و فرزندان
  • یادگیری خود انضباطی
  • یادگیری شکیبایی
  • فعالیت بدنی
  • آموزش تعیین هدف و اجرایی کردن آن
  • تقویت مهارت‌های حرکتی ظریف و هماهنگی دو طرفه
  • توسعه مهارت‌های تفکر انتقادی
  • رشد خلاقیت

کودکان معمولا بدون هیچ دردسر و زحمتی سرگرمی مورد علاقه خودشان را انتخاب می‌کنند. خود کودکان بهتر می‌دانند که به چه چیزی علاقه‌مند هستند و واقعا تمایل به انجام چه نوع بازی را دارند؛ اما بعضی از کودکان در پیدا کردن سرگرمی مورد علاقه خود سردرگم هستند. اگر فرزندتان در انتخاب سرگرمی دچار سردرگمی شده، می‌توانید به کمک این روش‌ها او را راهنمایی کنید.

۱. ابتدا فهرستی از سرگرمی مورد علاقه کودکتان تهیه کنید.

۲. از او بخواهید بازی‌هایی را که دوست دارد یا از آنها خوشش نمی‌آید، به شما معرفی کند.

۳. برای انتخاب سرگرمی برای کودکان، می‌توانید ورزش‌های آبی را امتحان کنید. سعی کنید اردو‌های تابستانی کودک، سرگرمی‌هایی داشته باشد که به آنها علاقه‌مند است.

۴. بگذارید کودک رویای خودش را دنبال کند. ممکن است دوست داشته باشید که کودک یک بازیکن حرفه‌ای فوتسال شود. اما خودش نوازندگی ویولون را ترجیح دهد. او تنها به دنبال کسب لذت است و می‌خواهد اوقات شاد و فرح‌بخشی داشته باشد.

۵. به آنها کمک کنید که از سرگرمی خود نهایت لذت را ببرند. اگر کودکتان به نقاشی علاقه دارد به او در تهیه وسایل نقاشی کمک کنید. البته ممکن است وسایل اولیه بعضی از سرگرمی‌ها خیلی گران و هزینه‌بر باشد، اما اگر فکر می‌کنید ارزشش را دارد، آن را برای کودک فراهم کنید.

بیشتر بخوانید: ۵ راه برای درک و تقویت توانایی‌ های کودک

انواع سرگرمی برای کودکان

سرگرمی برای کودکان

سرگرمی‌های ورزشی

سرگرمی‌های ورزشی مزایایی مانند یادگیری کار گروهی، استقامت، تمرین و انعطاف‌پذیری را دارد. هر چند این سرگرمی‌ها موجب سلامتی و احیای انرژی کودک هم خواهد شد. این سرگرمی‌ها انرژی زیادی از کودک می‌گیرد. فراهم کردن تجهیزات و لباس‌های مخصوص رشته‌های ورزشی ممکن است هزینه‌بر باشد. اما تا جایی که امکان دارد سعی کنید شرایط لذت بردن و ورزش کردن کودک را فراهم کنید، چون باعث تقویت اعتماد به نفس او می‌شود.

هنر‌های نمایشی

این سرگرمی برای کودکان راه خوبی برای ارتقای میزان خلاقیت، یادگیری تعامل و ارتباط و خود انضباطی، ایجاد مهارت‌های بین فردی است. این هنر‌ها شامل بازیگری، آواز خواندن، نوازندگی انواع ساز‌های موسیقی و رقص است.

هنر‌های تجسمی

سرگرمی برای کودکان

نقش هنر و تاثیر آن در آموزش به کودکان بسیار مشهود است. توسعه زبان، رشد مهارت‌های حرکتی، نوآوری، بیان خلاق و درک زیبایی‌ها همه از مزایای هنر‌های تجسمی است. کودک شما ممکن است علاقه‌مند به سفالگری، نقاشی، مجسمه‌سازی، چاپ، عکاسی و فیلمسازی باشد.

بیشتر بخوانید: آشپزی با کودک فکر خوبی است که باعث حذف عادت بد غذایی می شود

کلکسیون

جمع‌آوری مجموعه‌ای از سنگ‌های متنوع و فسیل‌ها یک سرگرمی جذاب برای کودکان است. جمع‌آوری اشیا، مهارت مشاهده و تفکر سازماندهی را رشد می‌دهد. همچنین این قبیل سرگرمی‌ها ارتباطات اجتماعی هم افزایش خواهد داد. کودکان می‌توانند اشیای زیادی را تبدیل به کلکسیون کنند. جمع‌آوری اشیایی مثل تمبر، سکه، صدف، کتاب‌های کمیک، سنگ‌های قیمتی ممکن است برای بچه‌ها جذاب باشد.

سرگرمی در فضای باز

سرگرمی برای کودکان

تفریح و بازی در فضای آزاد باعث کاهش اضطراب کودکان خواهد شد. همچنین فرصت مناسبی را برای دور هم بودن خانواده و بچه‌ها کنار هم و زمینه‌ای برای انجام فعالیت‌های سالم فراهم می‌کند. پیاده‌روی، ماهیگیری، زمین‌شناسی، صخره‌نوردی و نجوم فقط برخی از سرگرمی‌هایی است که کودکتان می‌تواند آن را تجربه کند.

با خواندن این مقاله و با توجه به نوع علاقه کودکتان چه نوع سرگرمی را برای آنها در نظر گرفته‌اید. اگر ایده یا پیشنهادی درباره سرگرمی‌ها دارید، لطفا آن را از طریق بخش نظرات همین مقاله یا شبکه‌های اجتماعی کودکت در میان بگذارید.

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید