آموزش نقاشی کردن یکی از اولین مهارت‌هایی است که کودکان در زندگی می‌آموزند. معمولا اغلب کودکان به دنیای رنگ ها و نقاشی کردن علاقه دارند و همین امر موجب شده است بسیاری از والدین سعی کنند وسایل نقاشی کردن را برای کودک خود فراهم کنند و به آن‌ها مهرات نقاشی کردن را بیاموزند.

اگر وبسایت کودکت را دنبال کرده باشید، پیش از این در مورد نکات آموزش نقاشی به کودکان زیر ۵ سال صحبت کردیم در این مقاله قصد داریم نکات آموزش نقاشی کردن به کودکان ۵ تا ۸ سال را بیشتر توضیح دهیم، با کودکت همراه باشید.

۱. آموزش نقاشی کردن از طریق مشاهده

آموزش نقاشی

در حدود ۵ سالگی می‌توانید نقاشی کردن از طریق مشاهده را به کودک خود بیاموزید. در این روش می‌توانید به کودک آموزش دهید به جای تصور و تجسم از طریق مشاهده چیزهایی که در اطرافش وجود دارد را نقاشی کند. یکی از  نکات روش آموزش نقاشی کردن از طریق مشاهده این است که به کودک خود بیاموزید به نقاشی کردن به چشم یک تمرین نگاه کند. به آن‌ها بگویید این روش آموزش نیاز به تمرین کردن زیاد دارد و آن‌ها هر چقدر که دلشان بخواهد می‌توانند تمرین کنند.

چندین مداد و چندین صفحه کاغذ برای کودک فراهم کنید و او را تشویق کنید تا کمتر از پاک کن استفاده کند. به آن‌ها بگویید آن‌ها هر چقدر که دلشان می‌خواهد می‌توانند از نو نقاشی کرد را شروع کنند و در پایان فقط خط های اضافی را پاک کنند.

بیشتر بخوانید: تقویت مهارت یادگیری در کودک با چه استراتژی هایی ممکن است؟

هرگز کودک را مجبور به نقاشی کردن از طریق مشاهده نکنید. مجبور کردن کودک به یک سبک یا روش جدید نقاشی کردن می‌تواند اثر منفی داشته باشد و او نسبت به این کار بی علاقه شود.

همزمان با آموزش نقاشی کردن از طریق مشاهده، سبک‌های دیگر نقاشی مانند نقاشی بر اساس داستان و تخیل یا سبک‌های انتزاعی و احساسی را هم فراموش نکنید.

۲. آموزش شکل‌های مختلف اشیا گوناگون

آموزش نقاشی کردن

یکی از راه‌های آموزش نقاشی به کودک آموزش اشکال هندسی اشیا محیط اطراف است. می‌توانید کودک را روبروی سوژه‌ای که قرار است بکشد قرار دهید سپس با انگشت شکل سوژه را به او آموزش دهید به کودک کمک کنید تا لبه‌ها و خطوط سوژه را روی هوا با انگشت رسم کند. به این ترتیب می‌توانید به کودک آموزش دهید تا چگونه از طریق مشاهده اشیا مختلف روش کشیدن آن را یاد بگیرد.

۳. آموزش نقاشی کردن چیزهای جدید

آموزش نقاشی

در حدود سن ۵ تا ۶ سالگی کودکان به مراحله‌ای از رشد می‌رسند که تجربه کردن چیزهای جدید برای آن‌ها جذاب است. بنابراین به جای اینکه آن‌ها را تشویق به نقاشی کشیدن از چیزهایی که قبلا کشیده‌اند کنید آن‌ها را ترغیب کنید تا از چیزهایی نقاشی بکشند که تا به حال نکشیده‌اند. این امر نه تنها باعث فراموش کردن مهارت‌های قبلی که در آن استاد شده‌اند نخواهد شد، بلکه مانع از فرسودگی و کسالت آن‌ها از کشیدن چیزهای تکراری می‌شود.

۴. آموزش نقاشی کشیدن بدون نگاه کردن به کاغذ

آموزش نقاشی کردن به کودک

یکی از آموزش‌ها که می‌تواند در تقویت استعداد نقاشی کشیدن خیلی موثر باشد آموزش نقاشی کشیدن بدون نگاه کردن به کاغذ است. در این روش به کودک بیاموزید که وقتی از چیزی نقاشی می‌کشند چشم خود را به آن شی بدوزند. برای آموزش این کار ابتدا باید از کشیدن خطوط راست و چیزهای ساده شروع کنید و به کودک اجازه دهید هر بخش از سوژه مورد نظر را جدا نقاشی کنند.

برای آموزش نقاشی کردن بدون نگاه کردن به کاغذ می‌توانید یک تکه کاغذ روی مداد بچسبانید به این ترتیب کودک نمی‌تواند خطی که رسم می‌کند را ببیند.

بیشتر بخوانید:  نکاتی در رابطه با درست گرفتن مداد در کودک

بعد از آموزش خطوط ساده به آن‌ها اجازه دهید کل شکل را نقاشی کند. تمرین‌های قبلی از کشیدن خطوط ساده را در نزدیک خود داشته باشید تا روند یادگیری  را بهتر مشاهده کنید.

تنها اجازه دهید کودک وقتی به کاغذ نگاه کند که کل یک خط یا یک شی را رسم کرده باشد. به آن‌ها اجازه دهید تا روند نقاشی کردن خود را بررسی کنند اما آن‌ها را تشویق کنید هر چقدر که می‌توانند کمتر به کاغذ نگاه کنند.

۵. آموزش از طریق مشاهده و پرسش

آموزش نقاشی کردن

همانطور که یکی از روش‌های آموزش نقاشی به کودکان زیر ۵ سال پرسیدن سوال‌های پایان باز در مورد نقاشی‌های آن‌ها است. از نکات آموزش نقاشی کردن برای بچه‌های بزرگ‌تر از ۵ سال پرسیدن در مورد چیزهایی است که می‌بینند. برای مثال می‌توانیم از کودک خود بپرسیم. «کدام بخش از سوژه باریک‌تر است؟» یا «کجا تاریک‌تر است؟» در کدام قسمت خط خم می‌شود؟»

خطوط و زاویه‌ها را به درستی نشان دهید و آن‌ها را تشویق کنید که جزئیات بیشتری را پیدا کنند.

می‌توانید یک گل را به کودک خود نشان دهید و به او بگویید: «من یک ساقه کلفت خمیده می‌بینم که قسمتی از اون توی خاک فرو رفته. می‌بینی قسمت نازک‌تر ساقه به کجا می‌رسه؟ می‌بینی ساقه‌ها از کجا شروع می‌شه و به کجا می‌رسه؟

از نشان دادن نقاشی خود از سوژه‌ها به کودک خودداری کنید و هرگز روی کاغذ کودک از سوژه نقاشی نکشید. درست است که الگوبرداری و تقلید یکی از روش‌های یادگیری کودکان است، اما این روش برای آموزش نقاشی کردن به کودک مفید نیست.

۶. نشان دادن ابزارهای مختلف برای نقاشی

ابزار نقاشی کردن

شانس تمرین کردن با ابزارهای مختلف را به کودک خود بدهید. کودکان بین ۵ تا ۸ سال می‌توانند نقاشی کردن را با مداد شروع کنند که به آن‌ها اجازه می‌دهد روی خطوط و سایه‌ها تمرکز کنند. بعد از آن می‌توانید ابزارهای مختلف دیگر را به کودک خود معرفی کنید و به آن‌ها اجازه دهید آن‌ها را آزمایش کنند.

معمولا بهتر است نقاشی کردن با ابتدا با مداد به کودک آموزش دهید سپس ابزارهای دیگر مانند مداد شمعی و آب رنگ را به او معرفی کنید.

۷. از نقاشی‌های کودک کتاب درست کنید

آموزش نقاشی کردن

کودکان بین ۵ تا ۸ سال از ساختن داستان از نقاشی‌های خود لذت می‌برند. ممکن است برای آن‌ها جذاب باشد که به وسیله نقاشی‌های بیشتر یک داستان طولانی‌تر درست کنند. کودکان را تشویق کنید تا نقاشی بکشند و یک کتاب داستان کوتاه بنویسند. به آن‌ها کمک کنید تا صفحات نقاشی خود را به کمک گیره یا سوزن و نخ به همدیگر وصل کنند. هنگامی که کتاب را درست کردید آن‌ را در قفسه کتاب‌ها در کنار کتاب‌های دیگر قرار دهید.

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید