کودکان معمولا علاقه بسیاری به کشف دنیای اطرافشان دارند. شناخت رنگ‌ها و هنر نقش بسزایی در رشد آنها ایفا می‌کند. شاید دوست داشته باشید که رنگ‌های مختلف را به کودک آموزش دهید و او را با جهان جذاب رنگ‌ها آشنا کنید. البته آموزش رنگ به کودکان معمولا کمی خسته‌کننده است. باید سراغ روشی باشیم که ما را از سریع‌ترین راه ممکن به مقصد می‌رساند. در ادامه با روش‌هایی آسان و ساده برای آموزش رنگ به کودکان آشنا می‌شویم.

روش‌های ساده برای آموزش رنگ به کودکان

آموزش رنگ به کودک

آموزش از طریق بازی

کودکان زمانی که مشغول بازی هستند، رنگ‌ها را بهتر یاد می‌گیرند. به کمک بازی‌ها و فعالیت‌های سرگرم‌کننده می‌توانید توجه کودک را به رنگ‌ها جلب کنید. او به کمک بازی نام رنگ‌ها و ویژگی‌های مخصوص به آن را راحت‌تر به حافظه می‌سپارد. سعی کنید انواع بازی‌ها را برای آموزش رنگ به کودک امتحان کنید تا بهترین آن را بیابید. مثلا به کودک بگویید یک ماژیک یا مداد‌رنگی مورد علاقه‌اش را بردارد و زمانی که برای پیاده‌روی می‌روید از او بخواهید رنگ‌های مشابه آن را در طبیعت و اطراف مشخص کند. سه روبان به رنگ‌های مختلف انتخاب کنید و آن را بالای سه قاشق دسته بلند ببندید و درون یک سطل بگذارید و از کودک بخواهید که مثلا رنگ صورتی را انتخاب کند. اگر کودک رنگ مورد نظر را پیدا کرد، حتما او را تشویق کنید.

آموزش از طریق لباس پوشیدن

کودکان اغلب مایل‌اند که لباس‌هایشان را خودشان انتخاب کنند و انواع مختلف آن را با هم ترکیب کنند. می‌توانید از لباس پوشیدن به عنوان فرصت مناسبی برای آموزش رنگ به کودکان استفاده کنید. اجازه دهید کودک لباس مورد علاقه‌اش را انتخاب کند و بعد به او بگویید که این لباس بسیار زیباست. چه رنگی است؟ اگر اسم رنگ را می‌داند از او بخواهید که لباس دیگری همرنگ آن پیدا کند. سعی کنید رنگ‌ها را ساده توصیف کنید. اجازه دهید کودک تمام لباس‌هایی که می‌خواهد در آن روز بپوشد، خودش انتخاب کند. در همان حین که لباس‌ها را انتخاب می‌کند، از او رنگ لباس‌ها را بپرسید.

آموزش از طریق غذا خوردن

می‌توانید رنگ‌ها از طریق خوراکی‌ها به کودک آموزش دهید. غذا‌های رنگی را شناسایی کنید و توجه کودک را به این خوراکی‌ها جلب کنید. اکثر خوراکی‌های سالم رنگ‌های روشن و زیبایی دارند. مثلا به کودک بروکلی دهید و از او بپرسید که رنگ آن چه رنگی است. اگر گفت که رنگ آن سبز است با گفتن جملات تشویقی مانند آفرین او را تحسین کنید. از کودک بخواهید که خودش غذا‌های مورد علاقه‌اش را انتخاب کند. در همین حین از او اسم رنگ‌ها را بپرسید.

آموزش رنگ به کودکان از طریق شعر و آهنگ

سعی کنید به کمک آهنگ، اسم رنگ‌ها را به کودکان آموزش دهید. آموزش اسم رنگ‌ها به کودک در ماشین یا وان حمام به پرت کردن حواس کودک و آرامش او کمک می‌کند.

آموزش از راه نقاشی و رنگ‌آمیزی

یکی از فعالیت‌های سرگرم‌کننده و جذاب برای اکثر کودکان، نقاشی کردن است. می‌توانید رنگ‌ها را به کمک نقاشی کردن به کودک آموزش دهید. سعی کنید همراه کودکتان نقاشی و رنگ‌آمیزی کنید تا او هم لذت ببرد و هم رنگ‌ها را یاد بگیرد.

مقایسه اشیای شبیه به هم با رنگ‌های مختلف

اشیای یکسان با رنگ‌های مختلف را با یکدیگر مقایسه کنید. معرفی تفاوت‌ها، روش خوبی برای آموزش رنگ‌ها به کودک است. مثلا تعدادی توپ با رنگ‌های مختلف به کودک نشان دهید. تفاوت رنگ‌ها به کودک کمک می‌کند که به راحتی مشخصات و اسم رنگ‌ها را یاد بگیرد. از وسایل مختلفی که در خانه دارید، مانند کفش، توپ، حتی ماهی برای آموزش استفاده کنید.

روش‌های موثر آموزش رنگ به کودکان

 

آموزش رنگ به صورت تدریجی

مغز کودکان به تدریج در حال رشد است. اینکه یک جعبه مداد‌رنگی یا ماژیک را پیش چشم کودک دو یا سه ساله قرار دهید و از او انتظار داشته باشید که اسم تمام رنگ‌ها را یاد بگیرد، غیر‌منطقی و برای کودک آزار‌دهنده است. در عوض می‌توانید دو یا سه رنگ را انتخاب و در طول هفته وقت کودک را برای آموزش همین تعداد رنگ اختصاص دهید. با آموزش رنگ‌های اصلی شروع کنید. این رنگ‌ها همان رنگ‌هایی است که در دبستان به آنها آموزش داده می‌شود. ممکن است برای یک کودک نوپا یاد گرفتن سایه روشن‌های یک رنگ، مثل کم‌رنگ و پر‌رنگ سخت باشد.

نسبت دادن رنگ به یک موضوع یا شی

به جای اینکه برای آموزش رنگ به کودک بگوییم آبی، مثل این وال، بهتر است بگوییم وال، آبی است. از این طریق ذهن کودک را به جای رنگ، ابتدا روی شی مورد نظر متمرکز می‌کنیم و او راحت‌تر می‌تواند رنگ‌ها را از این طریق یاد بگیرد.

بیشتر بخوانید:  شش راهکار مفید و موثر برای آموزش رنگ به کودک نابینا

آموزش رنگ به کودکان از طریق تکرار

یکی از فرآیند‌های یادگیری، تکرار است. تکرار برای رشد مغز کودک بسیار مهم است. به کمک بازی‌ها و درس‌هایی که کودک از آنها لذت می‌برد به آنها کمک کنید تا موثر‌تر و آسان‌تر رنگ‌ها را یاد بگیرد. همچنین می‌توانید از رسانه‌های دیجیتالی برای آموزش رنگ به کودک استفاده کنید. مثلا او را برای دیدن یک فیلم بیرون ببرید و از او بخواهید که رنگ شخصیت کارتونی را بگوید.

بهبود یادگیری در خارج از خانه

آموزش نام رنگ به کودک

از هر فرصتی برای آموزش رنگ به کودک استفاده کنید. مثلا زمانی که در حال رانندگی برای انجام سفر‌های بین شهری خود هستید، پشت چراغ قرمز از کودک بپرسید که چراغ، چه رنگی را نشان می‌دهد. همچنین در فروشگاه مواد غذایی هم می‌توانید رنگ خوراکی‌های مختلف را به او آموزش دهید.

خود‌نمایی کودک

زمانی که در میهمانی یا محیط‌های خارج از خانه هستید، به کودک اجازه دهید که اطلاعاتش را درباره رنگ‌ها را به غریبه‌ها ارائه دهد تا مورد تشویق سایرین قرار بگیرد. این مسئله به او کمک می‌کند تا اطلاعاتش را راحت‌تر به ذهن بسپارد و تشویق به یادگیری رنگ‌های بیشتری شود.

پاداش دادن به کودک

همانطور که کودک رنگ‌‌های بیشتری یاد می‌گیرد برای او جایزه در نظر بگیرید. لازم نیست جایزه، چیز گران‌قیمتی باشد. می‌توانید برای او یک جعبه مداد‌رنگی یا اسباب‌بازی تهیه کنید.

آموزش رنگ به کودکان نیازمند شکیبایی و استفاده از روش‌های خلاقانه توسط والدین است. اگر در این زمینه تجربه دارید یا روش موثری برای آموزش به ذهنتان می‌رسد، لطفا آن را از طریق بخش نظرات این مقاله یا سایر شبکه‌های اجتماعی کودکت با سایر مادر‌ها در میان بگذارید.

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید