کودک شما از شش‌ ماهگی برای خوردن غذاهای جامد آماده می‌شود و همین موجب می‌شود تا شما هیجان زیادی برای چشاندن طعم‌های مختلف به او داشته باشید. شما ‌اکنون به ‌احتمال زیاد فهرستی از غذاهای جامد مفید برای کودکتان تهیه کرده‌اید و علاقه دارید تا با فرارسیدن فصل انار میوه‌هایی از این قبیل را نیز به آن اضافه کنید. البته ممکن است در انجام این کار شک و شبهه داشته باشید اما بهتر است این شبهات را کنار گذاشته و این میوه لذیذ را به فهرست غذایی فرزندتان اضافه کنید. انار به دلیل ترکیبات سرشار از آنتی‌اکسیدان یک غذای فوق‌العاده است و فواید زیادی برای کودکان دارد.

در ادامه چگونگی مناسب کردن انار برای کودک و خواص سلامتی این میوه آورده شده است. با کودکت همراه باشید.

آیا می‌توانید به فرزند خود انار بدهید؟

دانه انار برای نوزاد

بله، شما می‌توانید بعد از شش‌ماهه شدن کودک این میوه را به او بدهید اما باید توجه کنید که به‌طور حتم به‌جای دانه‌های انار از آب انار استفاده کنید. بعدازاین که فرزند شما اندکی بزرگ‌تر شد، می‌توانید یک حبه انار بدون دانه به او بدهید. انار به دلیل ترکیبات دارویی و مواد مغذی‌ای که دارد به میوه‌ای ایده‌آل برای تامین ویتامین A و E، پتاسیم، آهن، فیبر، فولیک اسید و مواد معدنی تبدیل شده است. برای اطمینان از مصرف مواد مغذی مناسب از سوی فرزندتان بهتر است مقادیر مناسبی از انار را در رژیم غذایی او بگنجانید.

بیشتر بخوانید: ۵ دلیل انتخاب روغن زیتون برای سلامت کودکان

مواد مغذی انار

انار قرمزرنگ درواقع میوه‌ای دانه‌دار با پوستی صاف و ابریشمی است. صدها دانه یاقوتی‌رنگی که به‌واسطه پوششی آبکی به یکدیگر متصل شده‌اند بخش‌های خوراکی این میوه هستند. این میوه به دلیل برخورداری از مقادیر بسیار زیادی از ویتامین C و E، ترکیبات آنتی‌اکسیدان قوی‌ دارد که می‌تواند بسیاری از اکسیدان های آزاد را خنثی می‌کند. انار برای کودک همچنین میزان موردنیاز پتاسیم، فیبر، آهن، فولیک اسید، مواد معدنی و ویتامین B محلول در آب را شامل شده است.

فایده‌های سلامتی انار آن را به یک غذای عالی برای کودکان تبدیل کرده است. البته مطمئن شوید که تا زمانی که کودکان به‌اندازه‌ای بزرگ نشده‌اند که بتوانند دانه‌های انار را بجوند، از آب انار استفاده کنید. کودکان به‌صورت طبیعی بعد از ۹ ماهگی آماده خوردن دانه‌های انار هستند.

فایده‌های شگفتی‌آور انار برای کودک

فواید انار

شاید تاکنون پرسش‌های زیادی در ذهن شما در رابطه با انار برای کودک نقش بسته باشد. چگونه به فرزندم انار بدهم؟ آیا می‌توانم به فرزندم آب انار بدهم؟ آیا آب انار مناسب فرزندم خواهد بود؟ خب، انار مزایای سلامتی بسیار زیادی دارد که به فرزند شما کمک می‌کند. این مزایا شامل موارد زیر هستند:

۱.مواد مغذی کافی

انار با داشتن ترکیباتی از مواد معدنی و ویتامین‌هایی نظیر C و E مولکول‌های اکسیژن نامناسب و تهاجمی را از کودک دور می‌کند. این میوه به خاطر بهره‌مندی از آهن زیاد، فیبر، پتاسیم و ویتامین B خطر ابتلا به بیماری‌ها را کاهش می‌دهد.

۲. تقویت‌کننده سیستم ایمنی و شفادهنده

آیا فرزند شما در برابر بیماری‌هایی نظیر سرماخوردگی و سرفه کردن ضعیف است؟ انار برای کودک به دلیل برخورداری از ویتامین C موجب تقویت سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با عفونت‌ها می‌شود. مصرف دائمی انار توسط کودکان موجب دوری سرماخوردگی و سرفه از آن‌ها می‌شود.

۳. ترکیبات ضدالتهابی

انار می‌تواند التهاب را به‌واسطه تخریب عفونت‌های باکتریایی کاهش بدهد. آنزیم‌های بیوشیمیایی موجود در انار موجب کاهش التهاب می‌شود.

۴. کمک به هضم غذا

آب انار در درمان استفراغی که به دلیل سیستم دفاعی تکامل نیافته اتفاق می‌افتد، مؤثر است. آب انار با باکتری‌هایی که موجب ایجاد دیسانتری و اسهال می‌شوند مبارزه می‌کند و در درمان یبوست نیز مؤثر است.

۵. از بین برنده کرم روده

کرم‌ها و انگل‌های روده در درون روده بزرگ یا کوچک جای می‌گیرند و با تغذیه از مواد مغذی موجود در این ارگان‌ها گسترش پیدا می‌کنند. آب انار به‌عنوان پادزهری متناسب برای کشتن این انگل‌ها و کرم‌ها در نظر گرفته می‌شود.

بیشتر بخوانید: حساسیت به موز در کودکان ؛ علت، علائم و درمان حساسیت

۶. تب بر

آب انار نه‌تنها تب را کنترل می‌کند بلکه بدن را به مواد مغذی‌ای تجهیز می‌کند که می‌تواند تب را کاهش دهد.

 هشدارهایی که هنگام انار دادن به کودکان باید در نظر گرفت

دانه انار برای نوزاد

در زیر هشدارهایی آورده شده است که در هنگام خوراندن انار یا آب انار به فرزند کوچکتان باید در نظر بگیرید:

  • بدون دانه؛ اطمینان حاصل کنید که دانه‌های انار را به کودکتان نمی‌خورانید.
  • پوست سفید انار را در آب انار نریزید زیرا موجب ترشی آن می‌شود.
  • بهترین زمان برای خوردن انار بعدازظهر و عصر است. خوردن انار قبل از خوابیدن ممکن است موجب ایجاد مشکلات دهان و دندان بشود.
  • مصرف آب انار را به ۴ اونس (حدود ۱۰۰ گرم) در روز محدود کنید زیرا نوشیدن بیش‌ازحد آن موجب بروز اسهال می‌شود.
  • انار را با غذای دیگری مخلوط نکنید. واکنش بدن فرزندتان به انار را بعد از مصرف آن زیر نظر بگیرید.

راهنمایی‌ برای تهیه آب انار برای کودک

راهنمایی‌هایی برای تهیه آب انار برای کودک

دستور غذایی مرتبط با خوراندن انار به کودکان بسیار کم است. بهترین روش برای این کار درآوردن دانه‌ها و مخلوط کردن دانه‌ها در دستگاه مخلوط ‌کن است. پس از انجام این کار آب انار تهیه می‌شود که به‌هیچ‌وجه نباید با شکر ترکیب شود. در هنگام صبح، بعدازظهر و عصر مقدار کمی از آب انار تهیه‌شده را به کودکتان بخورانید. مطمئن شوید که زمانی را برای بررسی واکنش بدن کودک به غذای جدیدی که به او می‌خورانده‌اید در نظر می‌گیرید.

انار برای کودک یک غذای فوق‌العاده است و تمامی مواد مغزی و معدنی ضروری را دارا است. بهتر است برای شکسته شدن روال عادی غذاهایی که به‌صورت معمول به کودکتان می‌دهید، گاهی از انار هم در رژیم غذایی او استفاده کنید.

یک دیدگاه

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید