اولین خوردنی که بسیاری از والدین به‌ عنوان اولین غذا به کودک خود می‌دهند موز است. کودکان عاشق طعم شیرین آن هستند و علاوه بر این‌ها، ویتامین‌ها و مواد مغذی بسیار زیادی در موز وجود دارد که برای کودک مفید است. با این‌ وجود، تمامی کودکان نمی‌توانند موز بخورند و برخی از آن‌ها ممکن است به این میوه حساسیت نشان بدهند. در ادامه بیشتر با حساسیت به موز در کودک و نحوه سروکار داشتن با آن آشنا خواهید شد.

حساسیت به موز چیست؟

حساسیت به موز چیست

حساسیت به موز درواقع حساسیت به برخی از پروتئین‌های موجود در موز است. اگر سیستم ایمنی بدن فرزند شما نسبت به پروتئین ویژه موجود در موز بیش‌ازحد حساس باشد این آلرژی در او ایجاد می‌شود. حساسیت به موز در کودک به معنای آن است که به‌محض خوردن موز، بدن کودک با ارسال گلبول‌های سفید برای محافظت از سیستم گوارش به این غذا حمله می‌کند و موجب برانگیخته شدن واکنش حساسیت‌زا در بدن کودک شما می‌شود.

علائم این حساسیت شامل راش، اسهال، استفراغ یا در موارد شدید آنافلاکسیس است. بسیاری از والدین سوال می‌کنند که آیا حساسیت به موز در کودک شایع است یا خیر؟ جواب این سوال این است که حساسیت یادشده به سیستم ایمنی بدن کودک مرتبط است. بااین‌حال، حساسیت غذایی در کودکان بسیار شایع است.

بیشتر بخوانید: والدین در رابطه با حساسیت غذایی در کودکان باید چه کارهایی کنند؟

دلایل حساسیت به موز در نوزادان

اگر اندکی پس از خوردن موز متوجه وجود راش قرمز یا استفراغ در کودک خود شدید، ممکن است حساسیت به موز اتفاق افتاده باشد. ممکن است به دلایل زیر اتفاق بیفتد:

۱. عدم تحمل پروتئین

پروتئین ویژه‌ای در موز وجود دارد که با نام «کیتیناز» خوانده می‌شود. سیستم ایمنی بدن کودک شما ممکن است نتواند این پروتئین را تحمل کند و درنتیجه با بیش ‌ازحد حساس شدن موجب ایجاد حساسیت به موز در کودک شود.

۲. آمین‌های وازواکتیو

موز حاوی موادی به نام آمین‌های وازواکتیو هستند. آمین‌های وازواکتیو به هیستامین‌ها شباهت دارند و به‌صورت طبیعی وجود دارند. اگر سیستم متابولیک بدن فرزند شما نتواند آنزیم‌ها را اکسیده کند، آمین اکتیوها در چنین شرایطی مکن است موجب بروز حساسیت به موز در کودک شوند.

علائم حساسیت به موز در کودک

علائم حساسیت به موز در کودک

زمانی که برای اولین بار به فرزندتان موز له‌شده می‌دهید، مراقب علائمی که در ادامه ذکر می‌شود باشید. این علائم ممکن است به‌سرعت یا در طی چند ساعت بعد از مصرف این میوه بروز کنند.

۱. علائم گوارشی

حساسیت به موز به دلیل همراه بودن با علائم و مشکلات گوارشی موجب استفراغ کودک می‌شود. دیگر نشانه‌های این دسته از علائم شامل موارد زیر هستند:

  • اسهال
  • حالت تهوع
  • دفع گاز
  • دفع شل
  • درد شکم

۲. علائم تنفسی

حساسیت به موز ممکن است موجب بروز مشکلاتی در تنفس بشود که خود را در قالب موارد زیر نشان می‌دهد:

  • بینی پر شده
  • سرفه
  • خستگی
  • تنبلی
  • آبریزش بینی
  • غش
  • تنگی قفسه سینه

۳. علائم پوستی

نشانه‌های اصلی و رایج حساسیت به موز، بروز نشانه‌های زیر بر روی پوست هستند:

  • احساس خارش
  • التهاب زبان
  • تورم صورت
  • برآمدگی‌های قرمز
  • کهیر
  • التهاب دهان

حساسیت به موز ممکن است به راش‌ها و اگزمای پوستی نیز منجر شود.

چگونگی مقابله با حساسیت به موز در کودک

چگونگی مقابله با حساسیت به موز در کودک

به‌طورقطع شما به‌عنوان والدین فرزندتان از بابت بروز حساسیت‌های غذایی نگران خواهید شد اما نیازی نیست که بترسید. در اینجا راهکارهایی برای مقابله با این حساسیت آورده شده است:

۱. از قانون سه روز صبر پیروی کنید

زمانی که به فرزند خود برای اولین بار موز می‌دهید، به مدت سه روز صبر کرده و ببینید که آیا واکنشی آلرژیک در او مشاهده خواهید کرد یا خیر. این کار به شما اجازه می‌دهد تا بفهمید که چه غذاهایی برای فرزندتان ایمن هستند و از خوراندن چه غذاهای دیگری به او باید اجتناب کنید. شما همچنین می‌توانید پزشک کودکتان را در جریان غذایی بگذارید که قصد خوراندنش را به فرزندتان دارید و به‌این‌ترتیب خواهید توانست با آزمون‌های کمتر و به نحو مؤثرتری واکنش‌های آلرژیک را در کودکتان بشناسید.

۲. راهنمایی‌های دیگر برای مقابله با حساسیت به موز در کودک

اگر فرزند شما به موز حساسیت دارد، در زیر راهنمایی‌هایی برای مقابله با این شرایط آورده شده است.

اگر فرزندتان میزان اندکی حساسیت به موز را تجربه کرده است، پزشک به شما پیشنهاد خواهد کرد که هر دفعه مقدار کمتری از این میوه را به او بدهید.

به‌جای موز می‌توانید غذاهایی نظیر هویج بخارپز شده را نیز به او بدهید زیرا هویج به‌عنوان غذایی ایمن برای کودکان شناخته می‌شود.

موز پخته‌شده بسیار ایمن‌تر از موز خام است پس می‌توانید به فرزندتان مقادیر اندکی از موز پخته‌شده دهید.

اگر فرزندتان به موز حساسیت شدید دارد، اطمینان حاصل کنید که هر چیزی که می‌خرید به‌هیچ‌عنوان حاوی موز نباشد زیرا این نوع از آلرژی موجب بروز مشکلات قلبی عروقی یا تورم بیش‌ ازحد صورت شود.

بیشتر بخوانید: حساسیت غذایی کودکان به چه شکل بروز می‌یابد و برای رفع آن چه باید کرد؟

چه زمانی با پزشک تماس بگیرید

اگر متوجه وجود علائم خفیف نظیر کهیر یا راش بر روی صورت فرزند خود شدید، خوراندن موز به او را متوقف کنید و با پزشکتان تماس بگیرید. اگر متوجه بروز علائم جدی نظیر اسهال شدید، استفراغ، مشکلات تنفسی، خستگی شدید یا تورم صورت و لب‌ها شدید به‌سرعت با آمبولانس و سپس پزشکتان تماس بگیرید. نباید با واکنش‌های حساسیتی به مصرف موز در کودک به‌صورت سبک‌سرانه برخورد شود.

در برخی از موارد، اگر والدین به موز حساسیت داشته باشند، یک نوزاد شیرخوار نیز ممکن است به این میوه حساسیت پیدا کند. بنابراین بهتر است تا واکنش‌های آلرژیک خود را به خاطر بسپارید تا به‌ این ‌ترتیب تشخیص حساسیت به غذای کودکتان را برای پزشک آسان‌تر کنید.

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید