تقویت مهارت خواندن در کودکان مثل سلیس خوانی یا روان خوانی، یکی از مهم‌ترین مهارت‌های کودک است که در اوایل سال‌های دوران ابتدایی یاد می‌گیرد. روان خوانی به کودک کمک می‌کند تا بتواند روان‌تر بنویسد. اما هر چه دانش‌آموزان بزرگ‌تر می‌شوند، مهارت خواندن برای آن‌ها نقش مهمی ‌در فهم ریاضیات، علوم و مطالعات اجتماعی ایفا خواهد کرد.

تقویت مهارت خواندن در کودکان

پیش از این با هم مهارت نوشتن در کودکان و راه‌های تقویت این مهارت در کودکان را مورد بررسی قرار دادیم. اما اگر نگران مهارت خواندن کودک خود هستید، ادامه این مقاله را از دست ندهید تا ۱۱ راهکار برای تقویت مهارت خواندن کودک به شما ارائه دهیم.

۱. برای تقویت مهارت خواندن در کودکان با صدای بلند او را همراهی کنید

حتی اگر فرزند شما به اندازه‌ای بزرگ باشد که به تنهایی قادر به خواندن باشد، برای او مفید است تا خواندن فرد باتجربه‌ای را بشنود. این کار باعث تقویت مهارت خواندن در کودکان می‌شود، چون درک بهتری از ریتم و طرز بیان پیدا می‌کند. اگر شما کتاب‌ها را از ژانرهای متفاوت انتخاب کنید، فهم و درک او از کتاب‌های مختلف بهبود پیدا خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: ۵ راهکار برای لذت‌بخش کردن کتابخوانی برای کودکان

۲. مکانی برای مطالعه ایجاد کنید

 

تقویت مهارت خواندن

مکانی برای کودک ایجاد کنید که او بتواند در هنگام خواندن احساس راحتی کند. جایی که با کتاب‌های خودش پر شده باشد. این روش ممکن است کمکی به تقویت مهارت خواندن کودک از نظر تکنیکی نکند. اما فهم کلی در زمینه خواندن برایش ایجاد می‌شود.

۳. روی مهارت‌های آگاهی واج شناسی در کودک کار کنید

بسیاری از دانش آموزان نمی‌توانند سلیس بخوانند. آن‌ها این مشکل را در درک دارند که چگونه بخش‌هایی از کلمات دستکاری می‌شوند تا کلمات جدید ایجاد شوند.

۴. فرهنگ لغت بصری بسازید

کلمات بصری که به عنوان کلمات اصلی هم شناخته می‌شوند، پایه و اساس تقویت مهارت خواندن و نوشتن کودک را تشکیل می‌دهند. اگر او نمی‌تواند به سرعت کلمات متداول را تشخیص بدهد، در زمانی‌که سعی می‌کند هر چیزی را که می‌شنود بخواند، این احتمال بیشتر است که تپق بزند. یکی از راهکارهای تقویت مهارت خواندن در کودکان استفاده از کتاب‌های داستان مصور است.

۵. برای تقویت مهارت خواندن در کودکان با آنها همراهی کنید

با هم بخوانید

با هم خواندن ‌می‌تواند به معنای تعویض جملات در زمانی باشد که برای کودک خود کتاب می‌خوانید یا اینکه با صدای بلند دوتایی بخوانید. فقط از طریق سیگنال‌ها متوجه شوید که کودک چه زمانی می‌خواهد یک جمله را خودش به تنهایی بخواند یا روی یک کلمه گیر کرده است.

۶. با پژواک بخوانید

با پژواک خواندن یک روش فوق العاده برای کودکانی است که دارای مهارت‌های عالی در خواندن هستند اما برای آنها شعرنگاری یک مشکل است. اگر فرزند شما تلاش می‌کند تا با بیان (شور و حال) بخواند، سعی کنید بخشی را بخوانید و سپس او هم با همان طرز بیان و تاکیدی که شما استفاده ‌می‌کنید همراهتان شود.

بیشتر بخوانید: کتابخوانی برای کودکان چه تاثیری در موفقیت تحصیلی آنان دارد؟

۷. کتاب‌هایی را انتخاب کنید که کودک با آن ارتباط برقرار می‌کند

هیچ چیزی نمی‌تواند کودک را به آن اندازه به کتاب علاقه‌مند ‌کند که بداند شخصیت اصلی کتاب چالش‌ها یا نگرانی‌هایی مشابه او دارد. از لحاظ کتابشناسی، انتخاب کتاب‌هایی که ‌بتوانند به کودکان کمک کنند تا راه‌حل‌هایی برای مواجه با مشکلات موجود پیدا کنند، نه تنها ‌می‌تواند به تقویت مهارت خواندن کودک کمک ‌‌کند بلکه به مقابله با مسائلی مانند زورگویی و نرفتن به مدرسه ‌می‌پردازد.

۸. کتاب‌های صوتی بخرید

کتاب‌های صوتی یک روش فوق العاده هستند برای اینکه کودکان بتوانند خواندن شخص دیگری را دنبال کنند. کودک شما ‌می‌تواند کتاب مورد علاقه خود را بارها و بارها گوش دهد، بدون اینکه نیاز باشد برای او بارها آن کتاب را بخوانید.

۹. با کودکان بزرگ‌تر خواندن منتقدانه را تمرین کنید

تقویت مهارت خواندن کودک فقط توانایی تشخیص کلمات و خواندن با سرعت بالا نیست. بلکه در مورد درک آن چیزی است که خوانده‌اید و قادر به ارزیابی اطلاعات آن هستید. خواندن منتقدانه مهارت مهمی ‌برای دانش‌آموزان سال سوم، چهارم و پنجم است.

تقویت مهارت خواندن در کودک

۱۰. برای تقویت مهارت خواندن در جستجوی مشکلات باشید

اگرچه ممکن است شما دوست نداشته باشید آن را بپذیرید، اما گاهی اوقات کودک به دلیل ابتلا به اختلال یادگیری است که نمی‌تواند سلیس بخواند. اگر از راهبردهایی برای تقویت روان خواندن استفاده کردید ولی کارساز نبودند، در جای دیگری به دنبال حل مشکل خود باشید.

بیشتر بخوانید: ناتوانی کودک در یادگیری ریاضی چگونه قابل تشخیص است؟

۱۱. با معلم فرزندتان در تماس باشید

ارتباط والدین و معلم یک اصل کلیدی برای موفقیت دانش آموزان است، به خصوص وقتی که به خواندن روی ‌می‌آورند. معلم فرزند شما ‌می‌تواند به شما بگوید خواندن او در چه سطحی است و به چه پیشرفت‌هایی باید دست یابد. همچنین، به شما توصیه ‌می‌کند که برای تقویت مهارت خواندن کودک خود چه کتاب‌هایی را در خانه با هم بخوانید.

این مقاله توسط تیم تولید محتوای کودکت در بهمن ۹۹ بازبینی شده است.

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید