اگر برای شما هم سوال است که یک مادر خانه دار در طول روز چه کاری انجام می‌دهد و وظایف مادر خانه دار چیست و تصور می‌کنید کار او چیزی جز نشتسن در خانه و انجام کارهای روزانه نیست، بهتر است با ما در خواندن این مطلب از کودکت همراه شوید تا خود را به جای یک زن خانه‌دار گذاشته و از وظایف مادر خانه دار باخبر شوید و ببینید که او در طول روز چه کارهایی انجام می‌دهد. شغلی که هرگز آن مرخصی ندارد و در همه جای دنیا و هر شرایطی باید آن را به بهترین نحو ممکن انجام دهد و مادر خانه دار حتی از مادر شاغل هم گاهی پرکارتر است.

مقاله مرتبط: خانه دار بودن یک مادر خوب است یا بد؟

تعریف دقیق مادر خانه‌دار

وظایف مادر خانه دارمادر خانه‌دار یا به اصطلاح «SAHM» که مخفف عبارت (stay at home mom) است، به کسی گفته می‌شود که در خانه وظیفه بزرگ کردن بچه‌ها، تربیت و اداره امور خانه را به عهده دارد. او ممکن است یک یا چند بچه کوچک یا بزرگ داشته باشد.
در تعریف جدیدتری از مادران خانه‌دار آمده، یک مادر خانه‌دار کسی است که شغل خود را در خارج از خانه بنا به اجبار یا به دلخواه خودش ترک کرده تا مادری خانه‌دار شود و از کودک یا کودکانش مراقبت کند و آن‌ها را بزرگ کند. ممکن است او زنی با تحصیلات عالیه و موقعیت شغلی بسیار خوبی باشد که همه را برای مراقبت از فرزندانش رها کرده است. مادران خانه‌دار می‌توانند گاهی بنا به انتخاب خودشان بعد از بزرگ شدن بچه‌ها به سرکار قبلی خود باز گردند یا این که انتخاب کنند برای همیشه مادر خانه‌داری باشند یا شغل‌های خانگی داشته باشند.

مقاله مرتبط: مادران خانه دار چطور می توانند بر استرس غلبه کنند؟

با افزایش تعداد بچه‌هایی که در خانه تحصیلاتشان را ادامه می‌دهند، شمار مادران خانه‌دار نیز در حال افزایش است، این مادران تصمیم می‌گیرند تا خودشان در خانه به کودکشان درس بدهند و از نزدیک روند رشد و تکامل درسی او را زیر نظر داشته باشند. با رشد جامعه و تکامل هر روزه، نمی‌توان تعریف دقیقی از مادران خانه‌دار مطرح کرد ولی به طور کلی می‌توان گفت که وظیفه آن‌ها در خانه چیزی بیش از پخت و پز و بزرگ کردن بچه‌ها است و آن‌ها قلب خانه به حساب می‌آیند.

وظایف مادر خانه دار و کارهایی که در طول روز انجام می‌دهد چیست؟

وظایف مادر خانه دارمادران خانه‌دار در طول روز کارهای زیادی را انجام می‌دهند. آن‌ها یک پرستار،معلم، آشپز، همبازی، حسابدار، خدمتکار، راننده و هزاران شغل و نقش دیگر دارند که به صورت تمام وقت و بدون دریافت هیچ حقوق و پاداشی بدون مزایای جانبی در حال کار کردن هستند.
اگر تصور شما از مادر خانه‌دار، زنی است که فقط در خانه نشسته و در حال تماشای برنامه آشپزی است و یک سوپ ساده درست می‌کند و تمام روز همین تنها کار اوست، باشد؛ باید بگوییم که کاملا در اشتباه هستید. در واقع مادران خانه‌دار وقت آزاد زیادی ندارند زیرا مجبور هستند تمام روز به دنبال بچه‌ها باشند و وظایف مادر خانه دار را به نحواحسنت انجام دهند و حسابی مراقب بچه‌ها باشند، از آماده کردن تا بردن آن‌ها به مدرسه و بعد برگردندان آن‌ها گرفته تا جابه‌جایی مدام بین کلاس‌های مختلف بچه‌ها، یکی کلاس فوتبال باید برود و دیگری وقت کلاس رقص دارد و در این بین ممکن است یکی دیگر از بچه‌ها وقت دندان پزشکی داشته باشد، حالا در کنار همه اینا تصور کنید که مادر خانه‌دار باید به جلسه اولیا مربیان برود، خریدهای خانه را انجام دهد، آشپزی کند و خانه را تمیز و مرتب کند. در واقع کلمه «خانه» در پسوند عبارت مادر خانه‌دار صرفا جنبه تزئینی دارد و او اوقات زیادی بیرون از خانه و مشغول رسیدگی به امور بچه ها و خانه و انجام وظایف مادر خانه دار است.
زمانی که بعد از همه این کارها به خانه می‌رسد تازه بخش بزرگی از وظایف مادر خانه دار شروع می‌شود. او باید خانه را مرتب کند و مراقب خانه باشد، لباس‌‌ها را بشوید و همه چیز را مرتب و تمیز نگه دارد، غذای بچه‌ها و همسرش را آماده کند و مراقب خرج خانه باشد، قرارها و مهمانی‌های خانوادگی را ترتیب بدهد و همه چیز را تحت کنترل داشته باشد. در کنار این باید حواسش به احتیاجات بچه‌ها و به خصوص اگر نوزادی دارد، باشد.
اغلب مردم، خانه‌داری را یک شغل واقعی نمی‌دانند زیرا زنان خانه‌دار هیچ حقوقی به ازای ارائه خدمات ۲۴ ساعته در ۷ روز هفته دریافت نمی‌کنند. به ازای شغلی که دارند بیمه نمی‌شوند و سابقه کار ندارند. حتی در هنگام تعطیلات و بیماری هم مرخصی ندارند و هرجای دنیا که باشند بازهم باید مراقب بچه‌ها و احتیاجات آن‌ها باشند.
در حالی که برخی عقیده دارند که یک مادر خانه‌دار بودن کمکی به اقتصاد خانه نمی‌کند و گاهی از نظر اقتصادی عدم وجود درآمد زنان خانه‌دار به ضرر خانه و خانواده تمام می‌شود، باید گفت که مادران خانه‌دار هم به شدت به دنبال این هستند که به ازای کاری که در خانه انجام می‌دهند حقوق دریافت کنند. در گزارشی از حقوق سالانه که در سال ۲۰۱۶ منتشر شد، مشخص شد که اگر مادران خانه‌دار درخواست حقوق داشته باشند سالیانه به ازای کاری که در خانه انجام می‌دهند، اگر درخواست بدهند حقوقی حدود ۱۴۳ هزار دلار خواهند داشت.

وظایف مادر خانه دارامروزه تصوری که از یک مادر خانه‌دار وجود دارد بسیار متفاوت از چیزی که است که شاید در سال‌های ۱۹۶۰ روی پوسترها دیده می‌شد. در اغلب این پوسترها زنان خانه‌داری با لباس‌های پفی و بلند و گردنبند مرواریدی که با آغوش باز منتظر بازگشت بچه‌ها از مدرسه بودند. امروزه مادران خانه‌دار اغلب یا شغل‌های خانگی دارند یا بعد از پایان دبیرستان بچه‌ها به شغل‌های قبلی خود بازگشته یا سعی می‌کنند شغل خودشان را شروع کنند و در آمدی داشته باشند. تبدیل شدن به زنان خانه‌دار و انجام وظایف مادر خانه دار به خصوص برای زنانی که قبلا شاغل بودند کار بسیار سختی است و همیشه به دنبال داشتن درآمدی برای خود خواهند بود.

آیا شما هم باید یک مادر خانه‌دار شوید؟

وظایف مادر خانه داربا خواندن این مطلب با وظایف مادر خانه دار آشنا شدید و دانستید که یک مادر خانه‌دار در طول روز چه کارهایی انجام می‌دهد. ممکن است با خواندن این مطلب از این که یک مادر خانه‌دار شوید بترسید و ترجیح دهید تا جای ممکن این کار را نکنید. بهتر است با حقایق تبدیل شدن به یک زن خانه‌دار رو به رو شوید و با دانستن وظایف مادر خانه دار و بررسی شرایط خود و مشورت با همسرتان تصمیم بگیرید که بهتر است شغل خود را رها کرده و تبدیل به مادری خانه‌دار شوید یا این که پرستار بچه گرفته و شما در شغلتان بمانید. باید بررسی کنید که آیا از نظر اقتصادی می‌توانید از پس هزینه‌های زندگی خود و خانواده فقط از یک منبع درآمد، بربیاید یا باید هر دو شغل را نگه دارید و بعد تصمیم بگیرید که بهترین کار برای بچه‌ها و خانواده شما چیست.

بیشتر بخوانید: با ۱۷ عادت خوب مادران شاد و موفق آشنا شوید

بهتر است اگر می‌توانید بخشی از وظایف خانه را با همسر خود شریک شوید و اگر ممکن است باهم مسئولیت خانه را به عهده بگیرید. می‌توانید به مشاغلی فکر کنید که می‌شود از خانه آن‌ها را انجام داد تا در کنار خانه‌داری منبع درآمدی هم داشته باشید. بهتر است اگر تصمیم گرفتید مادر خانه‌داری شوید با همسر خود مشورت کنید تا روزهایی هم به عنوان تعطیلات داشته باشید و از انجام هر وظیفه‌ای معاف باشید. علاوه بر این همسرتان می‌تواند بخشی از مسئولیت‌های خارج از خانه را نیز برعهده بگیرد تا فشار کمتری از لحاظ اداره خانه و تربیت بچه‌ها و همه کارهایی که به عنوان وظایف مادر خانه دار بر عهده شما است، احساس کنید و تبدیل به مادری خسته و عصبی و دلسرد نشوید.

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید