استرس مادران یکی از مشکلات همیشگی مادران است. مادر خانه‌دار بودن از نگاه دیگران کار آسانی است اما در واقعیت آنقدرها هم آسان نیست و با استرس همراه است. بسیاری از زنان و دختران قبل از این که وارد دوران خانه‌داری خود شوند، فکر می‌کنند خانه‌داری فقط خوش‌گذراندن با خانواده و دوستان، قدم زدن در پارک و انجام کارهای لذت‌بخش دیگر است. آنچه در واقعیت دیده می‌شود متفاوت از چیزی است که به نظر می‌رسد و در همان قدم زدن با فرزندان در پارک، شامل جیغ و گریه‌های کودک به خاطر چیزهای ساده‌ای مثل ماسه رفتن در چشم کودک یا افتادن بستنی روی زمین است، داد و فریاد ناشی از نخریدن دوباره بستنی برای کودک و در انتهای روز خستگی مفرط به خاطر فعالیت مداوم برای خانواده است.

بیشتر بخوانید: چه چیزی سلامت روحی و روانی پدران را تهدید می‌کند؟

اگر کمی هم مشکلات به این روزهای پر تنش و استرس مادران اضافه کنید تمام وقت در حال کار و تلاش خواهید بود و فقط در انتهای شب وقتی برای استراحت خواهید داشت. با این که خانه‌‌دار بودن یک موقعیت دوست داشتنی است اما در دورانی که کودک خردسالی دارید، داشتن استرس روزانه بدیهی است و حتی می‌توان گفت در مواردی سطح استرس مادارن با یک زن شاغل تفاوت زیادی ندارد.

استرس مادران خانه‌دار چگونه قابل کنترل می‌شود

آنچه در ادامه می‌خوانید چند توصیه و نکته برای مادران خانه‌دار است تا بر استرس خود غلبه کنند.

منظم و با برنامه باشید

استرس مادران

بیشتر بخوانید: چه چیزی سلامت روحی و روانی پدران را تهدید می‌کند؟

نظم و سازماندهی یک مهارت حیاتی در هر کاری است. هرچند مادر شاغل یا خانه‌دار باشید منظم و با برنامه بودن کمک بزرگی برای شما خواهد بود. برنامه شما باید شامل پیش‌بینی موقعیت‌های تنش‌زا، فهرست کردن نیازها قبل از ترک خانه و هر کار دیگری که قبل از شروع می‌توان برای آن اولویت‌بندی و نیازسنجی کرد و استرس مادران به این صودت قابل کنترل است. اگر کارهای روتین خود را بنویسید و زمانبندی کنید، دیگر کمتر گیج می‌شوید و کارها را فراموش می‌کنید. این برنامه‌ریزی و سازماندهی کار پیچیده‌ای نیست و به راحتی با موبایل هوشمند خود می‌توانید همه کارها را مدیریت کنید.

مرزبندی کنید

استرس مادران

اگر یک فرد شاغل باشید، کار شما از ساعت مشخصی شروع می‌شود و در ساعت مشخصی تمام می‌شود و در نهایت چند ساعت در روز یا روزی در هفته پاسخگوی تلفنی (on-call) خواهید بود. مادر خانه‌دار تمام روزش ساعت کاری است و تمام ساعات باید پاسخگو باشد و بدتر این که چون شاغل محسوب نمی‌شوید از شما انتظار می‌رود کارهای بیشتری قبول کنید، فداکاری کنید و همه‌چیز خانه را مدیریت کنید. اگر در زندگی خود مرزبندی نداشته باشید معادل ۲ تا ۳ نفر در روز کار خواهید کرد و به مرور زمان دچار فرسایش روحی و جسمی می‌شوید. بنابرین، استرس مادران قابل کنترل است.

بیشتر بخوانید: قرار دادن فرزندان در اولویت اول اشتباه است؛ چرا؟

منظور از مرزبندی تعیین ساعات مشخص برای کارها است و همینطور نپذیرفتن برخی کارها که فراتر از توان است. این مرزبندی فقط برای خودتان نیست بلکه دیگران هم باید آن را درک کنند و به آن احترام بگذارند.

ارتباط با خانواده و فرزندان را فراموش نکنید

استرس مادران

از مهم‌ترین دلایل تمایل خانم‌ها برای خانه‌داری، فرصت در کنار فرزندان و لذت بردن از زندگی در کنار خانواده است. همین که کارهای روزمره انجام شوند، تکالیف بچه‌ها به موقع نوشته شود، با دوستان خوشگذرانی کنند و غذاهای خوشمزه بپزند. اما در خیلی از خانواده‌ها کارهای جانبی و کارهای خانه انقدر وقت شما را می‌‌گیرند که دیگر مجالی برای ارتباط با فرزندان به معنای واقعی نمی‌ماند. به یاد داشته باشید که اگر استرس این را دارید که هر روز همه کارها را به بهترین شکل ممکن انجام دهید دچار یک چرخه دور شدن از اعضای خانواده خواهید شد. به جای این کارها بهتر است برخی وعده‌های غذایی را سادهتر کنید تا وقت کمتری بگیرد و برخی کارها را می‌توانید به روزهای بعدی موکول کنید. همین که با کودک و همسر خود بیشتر وقت بگذرانید به کاهش استرس کمک بزرگی می‌کند.

برای جلو گیری از استرس مادران بیشتر مراقب خود باشید

استرس مادران

همانطور که می‌دانید اگر از نظر روحی و جسمی در بهترین وضعیت خود نباشید، برای فرزندان خود هم نمی‌توانید بهترین مادر باشید. یک مادر خانه‌دار همانطور که به مراقبت از کودک خود حساس است، باید نسبت به خودش هم حساس باشد. برای دور شدن از استرس‌های جسمی و روحی باید خواب کامل، تغذیه مناسب و ساعاتی را برای خلوت خود داشته باشید.

برای جلو گیری از استرس مادارن کمک بخواهید

استرس مادران

بیشتر بخوانید: با ۱۷ عادت خوب مادران شاد و موفق آشنا شوید

همانطور که گفته شد بخش بزرگی از استرس مادران خانه‌دار ناشی از حجم زیاد کارهای روزانه است و بهترین چاره می‌تواند کمک خواستن از دیگر اعضای خانه باشد. همین که کمی از وقت خود را آزاد کنید، می‌توانید به کارهایی که علاقه دارید برسید یا استراحت و تفریح خود را بیشتر کنید. کودکان شما می‌توانند در درست کردن غذا، شستن ظروف، نظافت خانه و … کمک کنند تا زمان بیشتری برای خود داشته باشید و از طرف دیگر فرزندان هم مشارکت و یادگیری را از این طریق تجربه کنند. حتی اگر به دلایلی امکان کمک از خانواده وجود ندارد و در صورت امکان می‌توانید از افرادی خارج از خانه برای پرستاری از نوزاد یا نظافت خانه استفاده کنید. البته در این موارد باید فردی مناسب و قابل اعتماد پیدا کنید.

مدیریت استرس را بیاموزید و به آن عمل کنید

استرس مادران

وقتی مادر خانه دار دچار استرس و تنش باشد، کمتر می‌تواند با همسر و فرزندان خود ارتباط عاطفی مناسبی برقرار کند همین را اضافه کنید به موقعیت‌هایی که امکان دارد مشکلات یک ازدواج پیچیده، مشکلات اقتصادی و … هم وجود داشته باشد. در چنین وضعیتی مدیریت استرس مادارن بسیار ضروری است. نکات قبلی همه بر کاهش استرس از طریق مدیریت بیرونی تمرکز داشتند، اما مدیریت درونی هم باید در اولویت قرار گیرد. تکنیک‌هایی مثل تمرین نفس کشیدن برای کاهش اضطراب، تغییر زاویه دید نسبت به مسائل، مدیتیشن، خودآگاهی فعال و سایر روش‌ها، می‌توانند به حفظ سلامت ذهنی در حین داشتن استرس کمک کنند.

مادران خانه‌دار توجه داشته باشند که محیط استرس داشتن مادر فرزندان را هم دچار استرس می‌کند، پس این نکات و تکنیک‌ها نه تنها برای شما لازم است بلکه به فرزندان و خانواده شما هم کمک می‌کند زندگی شاد و دلپذیری داشته باشند.

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید