مقالات بارداری هفته به هفته را با ورود به هفته سیزدهم بارداری ادامه می‌دهیم، در هفته سیزدهم ۳ ماهه اول پایان می‌یابد و  کم‌کم وارد ۳ ماهه دوم بارداری می‌شوید. این دوره هم مانند سایر دوران بارداری نیاز به توجه و مراقبت دارد. خبر خوش این است که دیگر از دست حالت تهوع و عوارض ناخوشایندش خلاص می‌شوید و حالا باید با چالش‌های شیرین دیگری نزدیک بشوید که پشت سر گذاشتن آنها قدم به قدم شما را به کوچولوی نازنینتان نزدیکتر می‌کند.

رشد کودک در هفته سیزدهم بارداری چگونه است؟

هفته سیزدهم بارداری - رشد کودک

اگر تصویر کودک را در سونوگرافی ببینید، در هفته سیزدهم بارداری، شبیه یک آدم فضایی خواهد بود. اندازه سر او نصف اندازه بدنش است و ظاهرش را کمی عجیب می‌کند. اما هر چقدر رشد جنین بیشتر می‌شود، سرعت بزرگ شدن و تکمیل سر هم نسبت به سایر اعضای بدن افزایش پیدا خواهد کرد. از دیگر تغییرات بدن جنین در هفته سیزدهم بارداری می‌توان به تکمیل رشد روده‌ها و پرده‌های صوتی اشاره کرد. در هفته سیزدهم بارداری، روده‌ها بند ناف را ترک می‌کنند و در شکم جنین جای می‌گیرند. در این هفته، استخوان‌های دست و پای نوزاد هم شروع به شکل گرفتن می‌کند و جنین شروع به حرکات متناوب خواهد کرد.

حجم جنین در هفته سیزدهم چقدر است؟

هفته سیزدهم باداری - جنین

بیشتر بخوانید: کمر درد در دوران بارداری خیلی راحت درمان می‌شود

اندازه نوزاد در هفته سیزدهم بارداری از سر تا نوک انگشتان پا حدودا ۶ سانتی‌متر است و وزنی تقریبا معادل ۲۸ گرم دارد. حالا کوچولویی که در هفته دوازدهم تقریبا به اندازه یک لیمو ترش بود به اندازه حجم یک هلوی کوچک درمی‌آید. در هفته سیزدهم بارداری، جنین می‌تواند سکسکه کند، خمیازه بکشد و قدرت بلع دارد. بیشتر بانوان با ورود به هفته سیزدهم بارداری با تهوع و خستگی خداحافظی می‌کنند. حالا دیگر باید لباس‌های گشاد بپوشید چون حجم شکم‌تان بزرگتر شده است.

در برخی از افراد به ویژه کسانی که دوقلو باردار هستند، جمع شدن باد در شکم، یبوست، ناراحتی پستان‌ها و سردرد در طول دوران بارداری از بین نمی‌رود. یکی دیگر از نشانه‌های نه چندان خوشایند بارداری در هفته سیزدهم هم ترشحات واژنی سفید رنگ است. وجود این ترشحات به استمرار حضور باکتری‌های مفید در واژن کمک می‌کند و کانال تولد نوزاد را عاری از عفونت نگه می‌دارد.

علائم هفته سیزدهم بارداری چیست؟

هفته سیزدهم بارداری - علائم

برخی از علائم و نشانه‌های شایع بارداری در هفته سیزدهم به قرار زیر است:

  • بدن در این هفته‌ها به وضعیت جدید خود عادت کرده و دیگر خستگی و تهوع از آن دور شده است. حالا دیگر امکان ورزش کردن سبک برای‌تان فراهم می‌شود.
  • هنوز هم ویار یا همان میل به برخی خوراکی‌ها در مادر دیده می‌شود و مصرف اندکی هله‌هوله مشکلی ندارد.
  • احساس سوزش در ناحیه سینه هم یکی از علائمی است که در این هفته تجربه خواهید کرد. با پیشرفت حاملگی، ماهیچه بالای معده کمی در حالت استراحت به سر می‌برد و به اسید معده اجازه می‌دهد تا به سمت مری برود. به همین خاطر، احساس سوزش در ناحیه سینه تولید می‌شود. برای کاهش این حالت باید از مصرف شکلات، نعنا، غذاهای تند و پرادویه و… پرهیز شود.
  • در هفته سیزدهم میل جنسی هم تغییراتی پیدا می‌کند. ممکن است به علت افزایش گردش و جریان خون در ناحیه لگن و قسمت تناسلی میل به آمیزش جنسی بیشتر بشود و انجام آن نیز به دلیل لیز بودن واژن مطبوع‌تر بشود. برخی از افراد هم کاملا میل جنسی خود را در این دوران از دست می‌دهند.

در کل، از نشانه‌های بارز و علائم متداول بارداری در هفته سیزدهم می‌توان به یبوست و سرگیجه و مشخص شدن رگ‌های بدن در اثر افزایش جریان خون اشاره کرد. ضمن اینکه با بزرگ شدن رحم، شکم هم بزرگتر می‌شود.

سونوگرافی در هفته سیزدهم چگونه است؟

برای مشخص شدن وضعیت سلامت نوزاد باید به سراغ انجام سونوگرافی بروید. در هفته آخر ۳ماهه اول بارداری، جنین رشد و تغییراتی محسوس پیدا می‌کند و جنین صاحب مجاری ادراری و کلیه‌ها خواهد شد.از طریق سونوگرافی رشد بدن و سر و خیلی چیزهای دیگر را مشاهده خواهید کرد. حالا دیگر دست و پای جنین از وضوح بیشتری برخوردار است و اندازه سر تقریبا یک-سوم کل بدن است. ساختار بدنی نوزاد در حال پیدا کردن شکل و شمایلی طبیعی است. نوک انگشتان و جوانه دندان‌ها زیر لثه هم در حال شکوفایی هستند.

تغذیه در هفته سیزدهم باید چگونه باشد؟

هفته سیزدهم بارداری - تغذیه

بیشتر بخوانید: بارداری هفته به هفته؛ هفته دوازدهم بارداری چه ویژگی هایی خواهد داشت؟

در هفته سیزدهم باید به خوردن مواد معدنی، ویتامین‌ها و سایر مواد مغذی توجه داشته باشید. استفاده از میوه‌ها و سبزیجات و پروتئین هم ضرورت دارد. سعی کنید از لوبیا، گوشت و لبنیات کم‌چربی در رژیم غذایی‌تان بهره ببرید. فقط از لبنیات پاستوریزه استفاده کنید چون انواع محلی می‌توانند آلوده به میکروب لیستریا باشند. برای خوردن ماهی هم دقت کنید و هر نوع ماهی را مصرف نکنید. برخی از ماهی‌ها آلوده به جیوه آلی هستند. مواد خطرناکی نظیر جیوه آلی می‌تواند روی مغز و سیستم عصبی نوزاد اثرات مخربی بگذارد.

نکات مهم هفته سیزدهم:

  • مصرف فولات، روی، آهن، کلسیم و فیبر را در برنامه خود داشته باشید
  • غذاهای سالم و خانگی مصرف کنید
  • هر روز ۱۰ تا ۱۲ لیوان آب و سایر مایعات را بنوشید
  • مصرف اسیدهای چرب امگا۳ را فراموش نکنید
  • خوب بخوابید
  • تمرینات ورزشی ملایمی انجام بدهید
  • به سلامت و بهداشت غذا توجه کنید
  • از مواد حشره‌کش دوری کنید
  • در صورت داشتن سابقه سقط جنین، از آمیزش جنسی خودداری کنید.

آیا شما این دوران را تجربه کرده‌اید؟ می‌توانید از طریق وبسایت کودکت از تجربیات و خاطرات خوب و شیرین خود در سه ماهه اول بارداری برای ما و والدین جوان دیگری که این تجربه را ندارند تعریف کنید.

 

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید