در ادامه مقالات بارداری هفته به هفته به هفته دوازدهم بارداری رسیدیم. هفته دوازدهم بارداری هم مانند سایر هفته‌ها دارای نقاط شیرین و لذت‌بخش متنوعی خواهد بود. در هفته دوازدهم بارداری هم تغییرات قابل‌توجهی در جنین رخ می‌دهد. انگشت‌های دست و پایش حرکت می‌کنند و دهان نیز حرکاتی خواهد داشت. روده‌ها و کلیه‌ها شروع به رشد بیشتر خواهند کرد و ادرار به مثانه‌ منتقل خواهد شد. اوضاع در مغز هم رو به رشد است.

به این صورت که سلول‌های عصبی در حال تکثیر هستند و سیناپس‌ها هم شکل گرفته‌اند. دیگر جنین کوچک کاملا چهره‌ای شبیه انسان‌ها پیدا کرده و چشم‌ها از طرفین سر به صورت منتقل شده‌اند. گوش‌ها هم درست همان‌جایی که باید قرار گرفته‌اند. حالا جنین کوچولو به اندازه یک لیموترش است.

بیشتر بخوانید: تغذیه بارداری در طول روز و در محل کار باید چه برنامه ای داشته باشد؟

زندگی شما در هفته دوازدهم بارداری چگونه خواهد بود؟

هفته دوازدهم بارداری - جنین

در هفته دوازدهم بارداری، رحم رشد پیدا کرده و از بالای ناحیه استخوان شرمگاهی می‌توان جلو آمدن شکم را احساس کرد.از حالا به بعد باید حواس‌تان باشد که دیگر باید برای مدتی با لباس‌های قدیمی‌تان خداحافظی کنید. لباس‌های گشادتر با توجه به حجم شکم برای‌تان راحت‌تر خواهد بود. در هفته دوازدهم بارداری احتمالا دچار سوزش سر معده خواهید شد. یعنی از ناحیه قفسه سینه تا گلو حس سوزشی شما را آزار می‌دهد که به واسطه ترشح هورمون‌های دوران بارداری است.

در دوران بارداری، جفت شروع به تولید مقدار زیادی هورمون پروژسترون می‌کند و باعث ایجاد آرامش میان حدفاصل مری و معده می‌شود.  در زمانی که دراز می‌کشید، اسید گاستریک می‌تواند به لوله مری بازگردد و مشکلاتی ایجاد کند. با بزرگ شدن رحم، مشکل سوزش سر معده هم افزایش پیدا می‌کند که در افراد مختلف شدت‌های گوناگونی دارد.

بیشتر بخوانید: چه کارهایی به رفع حالت تهوع در سه ماه اول بارداری کمک می کند؟

ترشحات واژنی در هفته دوازدهم چگونه است؟

هفته دوازدهم بارداری - ترشحات واژنی

اگر در دوران بارداری، ترشحات واژنی بیشتری دارید اصلا نگران نباشید. این موضوع در این دوران بسیار شایع است. ترشحات واژنی در دوران بارداری بی‌بو و بدون رنگ هستند و لوکوریا نام دارند. احتمالا قبل از بارداری هم این قبیل ترشحات را تجربه کرده‌اید اما در دوران بارداری به خاطر افزایش جریان خون در ناحیه واژن و افزایش میزان استروژن، ترشحات نام‌برده بیشتر می‌شوند. این مواد از دهانه رحم و واژن ترشح می‌شوند و سلول‌هیا قدیمی دیواره رحم و باکتری‌های عادی واژن هستند.

بیشتر بخوانید: تغذیه بارداری در طول روز و در محل کار باید چه برنامه ای داشته باشد؟

با دیدن ترشحات باید به پزشک مراجعه کرد؟

هفته دوازدهم بارداری - ترشح

اگر میزان ترشحات در هفته دوازدهم بارداری بی‌رنگ و رقیق باشند، گاهی تشخیص اینکه ترشح مخاط هستند یا مایع آمنیوتیک، کمی دشوار می‌شود. در این مواقع بهتر است به پزشک مراجعه کنید. در صورت مشاهده علائم زیر حتما به پزشک رجوع کنید:

  • هنوز به هفته ۳۷ ام نرسیده‌اید و مقدار زیادی ترشح یا تغییر در نوع ترشح می‌بینید. در صورتی که ترشحاتی آبکی و مخاط‌مانند دارید و رگه‌هایی از خون صورتی و قهوه‌ای در آن دیده می‌شود باید موضوع را پیگیری کنید چون علائم شبیه زایمان زودرس است.
  • اگر ترشحات واژنی‌تان بی‌بو و سفید است و در هنگام ادرار یا آمیزش جنسی دچار درد می‌شوید یا اگر در ناحیه تناسلی احساس خارش، آزردگی، سوزش دارید و این ناحیه ملتهب به نظر می‌رسد، احتمال وجود قارچ برای شما گزینه‌ای است که باید بررسی شود.
  • ترشحاتی نه چندان غلیظ و خاکستری با بویی شبیه بوی ماهی بعد از آمیزش جنسی نیز می‌تواند نشانه‌ای از عفونتی موسوم به واژینوز باکتریال باشد.
  • ترشحات زرد و سبز با بویی ناخوشایند هم نوعی عفونت مهبلی موسوم به تریکومونا است که از طریق روابط جنسی منتقل می‌شود. از سایر نشانه‌های آن می‌توان به قرمز شدن ناحیه تناسلی، خارش و درد هنگام ادرار کردن و آمیزش جنسی اشاره کرد.
  • ترشحات بدبوی زرد، سبز یا خاکستری نیز نشانه‌هایی از عفونت کردن ناحیه واژن یا دچار شدن به عفونت از طریق تماس جنسی هستند. این نوع از عفونت گاهی بدون بروز هیچ‌گونه علامتی نظیر خارش، سوزش یا آزردگی در ناحیه تناسلی است.

در صورتی که احساس می‌کنید، دچار چنین علائمی هستید حتما به پزشک مراجعه کنید و از مصرف داروهای بدون نسخه‌ای که به نظرتان می‌رسد پرهیز داشته باشید. علائم این عفونت‌ها همیشه کاملا مشخص نیست و برای نتیجه‌گیری درباره نوع مشکل نیاز به معاینه پزشک وجود دارد.

بیشتر بخوانید: مضرات سیگار کشیدن در دوران بارداری

در هفته دوازدهم باداری باید کمی هم به برنامه‌ریزی‌های مالی درباره ورود نی‌نی کوچک بپردازید. با همسرتان درباره پوشاک، غذا و وسایل نوزاد بودجه‌بندی‌ها و برنامه‌ریزی‌هایی صورت بدهید تا در آستانه به دنیا آمدن نوزاد دچار مشکل نشوید.

شاید در هفته دوازدهم بارداری به سر می‌برید و از نزدیک با تغییرات و لذت‌های این دوره آشنا هستید. لطفا تجربه‌ها و پیشنهادات خود را در این مورد با بخش نظرات این مقاله یا شبکه‌های اجتماعی کودکت در میان بگذارید.

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید