سوالی که شاید بسیاری از والدین از خودشان می‌پرسند این است که آیا کودکشان نابغه است؟ پاسخ به این سوال گاهی چندان کار ساده‌ای نیست زیرا نشانه های کودک نابغه ، بسیار متفاوت است و هر کودکی رفتاری منحصر به فردی از خودش نشان می‌دهد. کودکان نابغه و با استعداد معمولا ویژگی‌های خاص رفتاری دارند که آن‌ها را از سایر کودکان عادی متمایز می‌کند. در مطلب امروز با کودکت همراه شوید تا با ویژگی مشترک این نابغه‌های کوچک آشنا شوید.
نشانه‌های کودک نابغه بسیار متنوع هستند. مواردی مانند سرعت یادگیری و توانایی جهشی خواندن کلاس‌های درس در مدرسه، همه از نشانه های کودک نابغه است. در صورتی که کودک شما تعداد زیادی یا همه نشانه‌ها را داشته باشد، باید توجه داشته باشید که آموزش و تربیت کودکان نابغه متفاوت از سایر بچه‌ها خواهد بود و بهتر است کمک حرفه‌ای بگیرید. توجه کنید که والدین یک کودک نابغه بودن کمی سخت‌تر از سایرین است و شما مسولیت بالایی نسبت به کودک نابغه خود دارد.

نشانه های کودک نابغه

نشانه های کودک نابغه

مقاله مرتبط: کودک باهوش باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

گاهی اوقات، والدین یک کودک نابغه، صفات و خصوصیاتی در کودک خود می‌بینند که ممکن است از نشانه های کودک نابغه باشد. رفتارهایی، مانند شروع به خواندن از سنینی بسیار پایین، حافظه و قدرت یادگیری بسیار بالا یا ارتباط بسیار قوی و خوب با افراد بزرگ تر از خودشان که نشان دهنده هوش و نبوغ او است. ممکن است با مشاهده این رفتارها و خصوصیات در کودک، متوجه استعداد و نبوغ او شوید، می‌توانید در این مرحله از مشاوره حرفه‌ای کمک گرفته تا استعداد کودکتان تلف نشود.
با این حال دقت کنید که لزومی ندارد یک کودک نابغه و با استعداد همه این خصوصیات و رفتارها را داشته باشد.

نشانه های کودک نابغه ؛ پیشرفت سریع و ترقی و رشد کودک

نشانه های کودک نابغه

مقاله مرتبط:  ۷ تکنیک برای تربیت کودک با مهارت

معمولا این استعداد و نبوغ در خانواده ژنتیکی است و گاهی پیش آمده که جد پدری یا مادری کودک هم از استعداد و نبوغ برخوردار بوده است. معمولا رفتار کودکان نابغه‌ای که در یک خانواده هستند بسیار شبیه هم است و در صورتی که کودک شما، خواهر یا بردار بزرگتر از خود داشته باشد که او هم با استعداد و نابغه باشد، با دیدن نشانه‌های مشابه در کودک خود خیلی زود متوجه خواهید شد که او هم از استعداد بالایی برخوردار است. شما می‌توانید مراحل رشد و ترقی کودک خود را با سایرین مقایسه کنید و از این طریق بفهمید که آیا کودکت نابغه است یا نه!

نشانه های کودک نابغه ؛ حساسیت یا تحریک پذیری بسیار بالا

بسیاری از کودکان نابغه معمولا یک یا چند اخلاق خاص دارند و نسبت به برخی از رفتارها حساسیت بالایی نشان می‌دهند و در صورتی که تحت شرایطی قرار بگیرند که این احساسات در آن‌ها به وجود بیاید، ممکن است واکنش‌های بسیار شدیدی نشان داده یا فریاد بزنند. البته توجه کنید که این خصوصیت و ویژگی در همه کودکان نابغه وجود ندارد و برخی از آن‌ها ممکن است به این حد از حساسیت و تحریک پذیری به خصوص در زمان عصبانیت برسند.

تفاوت‌های معنایی واژه «نابغه» یا «با استعداد»

نشانه های کودک نابغه

مشکل عمده‌ای که اکثر والدین با آن درگیر هستند، تعریف معنایی واژه «نابغه» یا «با استعداد» است. در واقع بسیاری از ما نمی‌دانیم تعریف دقیقی از یک کودک نابغه دقیقا چه معنایی می‌دهد و شاید تعریف یک پدر و مادر از کودک با استعدادش با پدر و مادر دیگر بسیار متفاوت باشد.
بهتر است ابتدا تعریف دقیقی از این واژه بدانید و ببینید که این واژه در طول زمان‌های مختلف معنایی متفاوت داشته است. دانستن این موارد می‌تواند کمک بسیار زیادی به والدین برای ارتباط بهتر و درک استعداد کودکشان کند.
توجه داشته باشید که یک کودک می‌تواند کودک باهوش باشد اما نابغه نباشد، هرگز کودک خود را بخاطر این که نابغه نیست نباید سرزنش کنید زیرا میزان هوش او هرچه که باشد باید به آن توجه کرد و برای تکامل و پرورش آن تلاش کرد. هر کودکی استعدادی دارد و نباید او را برای نداشتن یک توانایی تحقیر و تنبیه کرد. یکی از بهترین راه‌های تشخیص نبوغ و هوش کودک، استفاده از تست هوش تحت نظر مشاوره حرفه است. تا تعریف دقیق و راهنمایی لازم را در خصوص نبوغ و استعداد این کودک به شما بدهد.

تست هوش

تست آی کیو، یکی از بهترین و شناخته شده‌ترین راه‌های شناسایی کودکان نابغه و میزان هوش آن‌ها است. محققان و داشنمندان توصیه می‌کنند، بهتر است تا قبل از پنج سالگی کودکان تحت تست آی کیو قرار نگیرند زیرا نتایج آن ممکن است زیاد دقیق نباشد. حتی گفته می‌شود که نتایج این تست ممکن است تا پیش از نه سالگی کودک هم با خطا همراه باشد. هرچند که توصیه می‌شود فقط در صورت لزوم و مشاهده نشانه های کودک نابغه در کودک خود، به مشاوره و انجام تست آی کیو مراجعه شود، زیرا برخی از والدین به دلیل حساسیت بیش از حد و کمال گرایی باعث می‌شوند که کودک از سنین پایین تحت فشار عصبی و روحی قرار گیرد. برای والدین این چنینی انجام تست آی کیو می‌تواند اطمینان و آرامش خاطر از نبوغ کودک را به آن ها بدهد. دقت داشته باشید نتیجه هر چه باشد، هرگز نباید کودک خود را اذیت یا تحقیر کنید.

چرا شناسایی و اهمیت به کودک نابغه انقدر مهم است؟

چرا شناسایی و اهمیت به کودک نابغه، انقدر مهم است ؟والدین کودکان نابغه اغلب با جملاتی مانند «بچگی کردن و کودکی را از کودکت نگیر» را زیاد می‌شوند یا متهم می‌شوند که درباره کوک خود دروغ می‌گویند و استعداد ساده او را زیادی بزرگ کرده‌اند. توجه کنید که والدین کودکان عادی، اغلب نمی‌توانند مشکلات و مسائلی را که پدر و مادر کودکان نابغه با آن‌ها روبه رو هستند، درک کنند.
کودکان نابغه حتی برای والدین خودشان هم مانند معمایی حل نشده هستند که نیاز به کمک حرفه‌ای و آموزش مخصوص برای پرورش این استعداد و نبوغ دارند. کودکان نابغه اغلب والدین خود را با کارهایی که می‌توانند انجام دهند غافلگیر می‌کنند و ممکن است پدر و مادر ندانند باید چه واکنشی نشان دهند. پدر و مادر کودک نابغه می‌خواهند همین توانایی را که کودک به آن‌ها نشان داده همه ببینید تا بفهمند که او نابغه کوچک خانواده است و می‌تواند بیش از هر کس دیگری موفق باشد.
شما کودک خود را چه نابغه باشد یا نباشد، دوست دارید اما هرچه بهتر کودکت را درک کنید، بیشتر می‌توانید به او کمک کنید و بدانید دقیقا به چه چیز نیاز دارد. والدین کودک نابغه اغلب سعی می‌کنند همه آن چه در توان دارند را به کودک خود هدیه بدهند اما گاهی پیش می‌آید که این تلاش برای کودک کافی نیست. به همین دلیل است که شناسایی کودک نابغه و درک درست از توانایی او می‌تواند کمک بسیار بزرگی در قبال مسولیت سنگینی باشد که شما به عنوان پدر و مادر کودک نابغه دارید.

نشانه های کودک نابغه

مقاله مرتبط: چطور به کودکان کمک کنیم مهارت نوشتن را یاد بگیرند؟ 

شناسایی و بررسی نشانه های کودک نابغه در کودک شما، می‌تواند در روند تحصیل و دانش او بسیار تاثیر بگذارد. بسیاری از کودکان نابغه ممکن است به دلیل عدم دریافت آموزش‌های لازم یا تحصیل در مدارس عادی از نبوغ خود دلزده شده و آن‌ها را مخفی کنند زیرا چیزی برای آن‌ها در مدارس عادی جالب نیست و هوش آن‌ها را به چالش نمی‌کشد. حالت دیگری هم وجود دارد که در آن کودک نابغه از تحصیلات عالیه برخوردار می‌شود اما باز هم به دلیل اینکه هوش او به چالش کشیده نشده، از قبول استعداد خود سرباز زده و ترجیح می‌دهد آن را مخفی کند.
به همین دلیل لازم است کودکان نابغه شناخته شده و از کمک‌های حرفه ای و ویژه برخوردار شوند. بررسی نشانه های کودک نابغه و شناسایی این که کودک شما نابغه است، می‌تواند باعث شود که او کمک‌های لازم را دریافت کرده و احساس امنیت و آرامش خاطر را به شما بدهد و کمک کند کودک خود را بهتر بشناسید و محیط مورد نیاز آموزشی برای پرورش و شکوفایی استعادا او را هم برایش فراهم کنید.

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید