برای بسیاری از والدین سفر با فرزندان شاید کمی ترسناک باشد و ارزش سختی‌های پیش رو را نداشته باشد. اوضاع زمانی که فرزند شما سن پایینی داشته باشد، ممکن است بدتر هم به نظر برسد، چون پیش خود فکر می‌کنید که فرزند معصوم و کوچک شما ایده‌ای از زیبایی اقیانوس یا معماری تاج محل نخواهد داشت. اما سفر با کودک همیشه ترسناک نیست.

اگر کودکان نوپا را کنار بگذاریم، سفر با فرزندان‌ می‌تواند بسیار جذاب و آموزنده باشد. فرزند شما اهمیتی به رتبه هتل‌ها نمی‌دهد و شاید در مواجهه با خطرات واکنشی نداشته باشد، اما سفر کردن اندیشه‌ها و عادات تازه را به همراه می‌آورد. در این مقاله قصد داریم تا هشت مزیت سفر با فرزندان را به شما معرفی کنیم.

۱. سفر محرک کنجکاوی است

هیچ چیز مانند قرار گرفتن در یک فضای تازه باعث تقویت پنج حس و همچنین ذهن شما نخواهد شد. همه چیز، از شنیدن زبان‌ها و لهجه‌های تازه گرفته تا مزه کردن غذاها و برخورد با سنن فرهنگی باعث می‌شود تا فرزند شما شروع به سوال کردن کند. زمانی که از سفر بازگردید کودک شما هنور در حال کشف و شهود است.

تا زمانی که در معرض برخورد با یک تجربه تازه قرار نگیرید، نمی‌توانید در مورد آن کنجکاو باشید و در سفر، مدام در معرض تجربه‌های جدید هستید.

۲. سفر با فرزندان باعث وفق‌پذیری آن‌ها می‌شود

سفر با فرزندان

بیشتر بخوانید: سفر با کودک ؛ دردسر غیرقابل تحمل یا تجربه ای شیرین و به یاد ماندنی؟

سفر در کنار کلماتی همچون رسیدن به تجربیات جدید است. اگر به جایی تازه سفر می‌کنید مطمئنا هیچ جاده‌ای آشنا نخواهد بود. سفر شما را وادار می‌کند که روتین زندگی مانند غذا خوردن و ساعات خواب خود را تغییر دهید.

شما مجبور هستید که مرزها را جابه‌جا کنید. در چنین شرایطی فرزند شما هم با شرایط مختلف راحت وفق پیدا خواهد کرد. هر چقدر که بیشتر با تغییر در زندگی آشنا باشید، کمتر از آن ترس خواهید داشت.

۳. سفر سطح تحمل را بالا می‌برد

هنگامی که در سفر با فرزندان خود باشید، ذهن کوچک و بسته آن‌ها وادار به فکر می‌شود و این افکار جدید، چالش تازه‌ای برای ذهن او خواهند بود. نیاز نیست که به فرزند خود تحمل و کنار آمدن با مسائل را آموخته باشید. تجربه کردن یک غذای تازه، آشنایی با فرهنگ نو یا حتی بودن در مکانی نو به فرزندتان آموزش خواهد داد که این مکان ارزش کشف کردن را دارد.

۴. سفر رابطه بین اعضای خانواده را محکم‌تر می‌کند

سفر با فرزندان

بیشتر بخوانید: چند نکته در مورد استفاده از صندلی ماشین برای کودک

ممکن است در خانواده‌ای بزرگ به دنیا آمده باشید، اما این به این معنا نیست که شما حتما با اعضای خانواده خود دوست خواهید بود. در هسته یک رابطه دوستانه، حس اشتراک وجود دارد. یکی از اصلی‌ترین مزیت‌های سفر با فرزندان، این است که یک خواهر و برادر در کنار هم تجربه‌ای مشترک خواهند داشت.

حتی هنگامی که از سفر باز می‌گردید یک خاطره مشترک میان فرزندان وجود دارد که شاید ارزش مرور دوباره را داشته باشد و این خاطره فقط مخصوص آن‌ها خواهد بود.

۵. سفر به شما آموزش می‌دهد تا در لحظه زندگی کنید

سفر با کودکان

فرزند شما در سنین کودکی و حتی نوجوانی در لحظه زندگی می‌کند و شما هم باید چنین باشید. اگر خودتان بتوانید از یک سفر چند روزه یا چند هفته‌ای لذت ببرید، باعث می‌شود تا فرزندان شما هم از تجربه سفر با شما لذت ببرند. بهترین خاطرات و شاید ماندگارترین آن‌ها در سفر رخ می‌دهد و این تنها به خاطر جذاب بودن سفر نیست. این به این خاطر است که والدین تمرکز خود را روی لحظه قرار می‌دهند و نگرانی‌های خود را به حداقل می‌رسانند. دنیای مدرن، فرهنگی خاصی دارد و خواسته‌های متفاوتی از ما خواهد داشت. یک کامپیوتر همیشه در خانه‌ها روشن است و به نظر نمی‌رسد که هیچ‌گاه ما دست از کار کردن برداریم، اما هنگامی که سفر می‌کنیم این مسئله تغییر می‌کند.

بیشتر بخوانید: نکاتی که باید برای مسافرت با نوزاد حتما رعایت کنیم

شاید ما در سفر به زمان اهمیت بیشتری می‌دهیم، چون پولی را پرداخت کرده‌ایم تا به اماکن مشخصی سفر کنیم. به این ترتیب سفر با فرزندان به والدین و کودکان می‌آموزد که چگونه در لحظه زندگی کنند. دیدن عجایب طبیعی، مشاهده کردن یک معماری ناآشنا یا حتی بیرون بودن از مرزهای زندگی معمولی ما باعث می‌شود که به خاطر بیاوریم زندگی چیزی بیشتر از کار کردن است.

۶. سفر آموزش فرهنگ برای کودکان است

داشتن یک نوع فرهنگ و یک نوع شعور اجتماعی کیفیتی است که نیاز به چیزی بیشتر از تحصیلات یا اخلاق خوب دارد. سفر یک شخصیت را بلوغ می‌بخشد و آن را اصلاح می‌کند. هرگاه که یک کودک از سفر باز می‌گردد آن کودک همیشگی نخواهد بود. آن‌ها از یک مانع رد شده‌اند و یک یا دو نکته مثبت و دید تازه را آموخته‌اند. با چنین برداشت‌هایی و آموزش‌هایی کودک شما صبر بیشتری خواهد داشت و بیشتر به زندگی اهمیت می‌دهد.

۷. سفر حال کودک را جا می‌آورد

سفر با کودکان

هنگامی که مدرسه به اتمام رسیده و کودک شما خسته از ترم‌های تحصیلی است، هیچ چیز مانند یک سفر جذاب، حال او را خوب نخواهد کرد. شاید از نظر فیزیکی در سفر دچار خستگی شوید اما این روح شما است که تازه می‌شود.

۸. کودک شما در سفر جایگاهش در دنیا را پیدا خواهد کرد

این مسئله به سن شما ربطی ندارد، اما سفر باعث می‌شود تا شما بتوانید جایگاه خود را در دنیا ببینید. به همین خاطر است که بسیاری از مردم پس از سفر یک نوع تجلی تازه در زندگی یا کار خود پیدا خواهند کرد. هنگامی که با مردم متفاوت رو به رو می‌شوید، شما و فرزند شما با داستان مشخص و خاصی رو به رو می‌شود.

بیشتر بخوانید: چه زمانی برای سفر هوایی با کودک مناسب است؟

در محل زندگی شما، ممکن است کودکت، آن کودکی باشد که در مدرسه همه کارها را خوب انجام می‌دهد یا کودکی که با درس‌هایش مشکل دارد و حتی کودکی که همه را به خنده وادار می‌کند. اما هنگامی که از منطقه آرامش خود بیرون بزنید و از روتین زندگی بیرون بیایید، دوباره خود را کشف خواهید کرد. سفر فرصتی بیشتر از دیدن اماکن تازه را به شما خواهد داد.

ممکن است فرزند شما نکات زیادی را از سفر به خاطر نیاورد، اما سفر با فرزندان در سنین کم روی شخصیت او تاثیرگذار خواهد بود، چون در این سنین کودکان شخصیت نرم‌تر و شکل‌پذیرتری دارند. شاید پس از سفر فرزند شما کنجکاو‌تر، صبورتر و خالص‌تر از گذشته شده باشد و مطمئنا چنین مسئله‌ای مهم‌تر از یادآوری تمامی اطلاعات و خاطرات یک سفر است.

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید