موسیقی یکی از زیبایی‌هایی است که نوزاد از همان ابتدای زندگی آن را درک می‌کند، شاید با دیدن حرکات رقص مانند کودک چند ماهه خود در هنگام شنیدن موسیقی تعجب کنید، این حرکات ریشه در حس زیبایی‌‌‌ شناسی انسان‌ها دارد و طبیعی است که کودک هم با شنیدن موسیقی شاد به جنب و جوش افتد یا با شنیدن موسیقی غمگین گریه کند. در یک پژوهش انجام شده در دانشگاه مک‌مستر (McMaster University) مشخص شد کودکانی که در سال اول زندگی خود همراه با والدین در کلاس‌های موسیقی حضور داشته‌اند، بیشتر می‌خندند، بهتر ارتباط برقرار می‌کنند و واکنش‌های مغزی بهتری در پاسخ به موسیقی نشان می‌دهند.

مزایای کلاس موسیقی برای کودک

در ادامه این تحقیق بر جنبه‌ها و مزیت کلاس موسیقی برای کودک تمرکز شده که در ادامه هفت مزیت اصلی را توضیح خواهیم داد.

۱. تقویت روابط اجتماعی

تقویت روابط اجتماعی

بیشتر بخوانید: آیا از جدول زمانی روابط اجتماعی کودک خود آگاهی دارید؟

در ارتباط بودن نوزادان و کودکان با موسیقی باعث می‌شود تا بتوانند با احساسات شادی، غم و خشم زودتر آشنا شوند و ساختارهای مغزی برای دستیابی به مهارت‌های احساسی را تقویت کنند. با انتقال این احساسات از طریق موسیقی به کودکان و ترکیب آن با حرکات نواختن موسیقی، کودک یا نوزاد زودتر به خودآگاهی درباره احساسات خود دست پیدا می‌کند.

بخش اعظمی از مهارت‌های اجتماعی انسان وابسته به درک درست از احساسات خود و دیگران است و موسیقی در این میان باعث تحریک احساسات انسانی می‌شود و در نتیجه باعث تقویت روابط اجتماعی در آینده خواهد شد. در یک تحقیق مرتبط دیگر نتایج جالب‌تری درباره مزیت کلاس موسیقی برای کودک به دست آمد؛ در کنار موسیقی، حرکات هماهنگ و گروهی با موسیقی به کودکان کمک می‌کند تا با دیگران پیوند اجتماعی برقرار کنند.

۲. تقویت مهارت‌های حرکتی

تقویت رابطه کودک و والدین

وقتی کودکی با یک ساز موسیقی جدید آشنا می‌شود، به دنبال این است که چگونه با آن صدایی خلق کند و سپس صدایی را بسازد که خودش دوست دارد. در همین رابطه وقتی کودک کم سن یا نوزادی می‌خواهد نواختن موسیقی را تجربه کند باید هماهنگی حرکاتش را تقویت کند پس باید یاد بگیرد چگونه حرکاتش را کنترل کند و بتواند به موقع واکنش دهد.

۳. تقویت حس‌ها و واکنش‌پذیری

تقویت حس‌ها و واکنش‌پذیری

بیشتر بخوانید: ۵ راه برای درک و تقویت توانایی‌ های کودک

برای رشد یک نوزاد، حس‌های بدن در کنار مهارت‌های حرکتی باید توسعه یابند، تشخیص تفاوت صداها و دانستن حرکت لازم و کافی برای ساخت صدا در نواختن سازها اهمیت بالایی دارد و همین مهارت‌ها است که در یادگیری صحبت کردن و خواندن هم به کار می‌آید.

برای مثال در یک مطالعه موردی مشخص شد کودکی که پیش از حضور در کلاس موسیقی در کنار والدینش با هر صدای بلندی گریه می‌کرد اما اکنون با شنیدن مداوم صدای سازهای موسیقی مثل دارم، احساس ترس او کمتر شده است.

۴. تقویت مهارت‌های زبانی

تقویت مهارت‌های زبانی

مسلم است که بیشترین مزیت کلاس موسیقی برای کودک روی مغز و سیستم عصبی است پس انتظار تقویت مهارت‌های زبانی هم می‌توان از آن داشت. مشخص شد کودکی که با موسیقی ارتباط داشته باشد سعی می‌کند با روش خودش صداهای موسیقایی بسازد.

والدین جسکون که هنوز به طور کامل صحبت نمی‌کند او را با خودشان به کلاس می‌برند می‌گویند:

جکسون پیش از این ساکت بود اما حالا که به کلاس موسیقی می‌رود اما حالا به روش خودش پرحرفی می‌کند، تلاش می‌کند صحبت کند، هرچند نامفهوم. تحقیقات نشان داده است حتی تلاش برای صحبت نامفهوم هم تاثیر زیادی روی رشد مغزی دارد.

۵. تنظیم عواطف

تنظیم عواطف

بیشتر بخوانید: ویژگی های مهم کودکان با استعداد را بیشتر بشناسیم

والدینی که با موسیقی و به ویژه خواندن آهنگ‌های مورد علاقه کودک سعی می‌کنند کودک را آرام کنند، باعث تقویت حس همبستگی می‌‌شود. کودک به والدینش اعتماد می‌کند چون والدین با موسیقی باعث می‌شود که ذهن او آرام بگیرد. از طرف دیگر مزیت کلاس موسیقی برای کودک این است که او می‌آموزد چگونه خودش را بیان کند و نسبت به عواطف خود آگاهی داشته باشد.

۶. تقویت مغز کودک دیگر مزیت کلاس موسیقی برای کودک

تقویت مغز کودک دیگر مزیت کلاس موسیقی برای کودک

تحقیق دیگری که در دانشگاه واشنگتن انجام شده نشان می‌دهد که شرکت در کلاس موسیقی با عث می‌شود بخش‌هایی از مغز که مربوط به پردازش گفتار و صدا هستند تقویت شوند و همزمان دیگر مهارت‌های شناختی مثل کنترل توجه و درک الگوها نیز بهبود می‌یابند. در آزمایش جالبی دو گروه از کودکان که گروه اول با سازهای موسیقی کار کرده بودند و گروه دیگر فقط موسیقی را در هنگام بازی با اسباب‌بازی‌ها گوش داده بودند تحت اسکن مغزی همزمان با تغییر موسیقی قرار گرفتند و گروهی که فعالیت مرتبط با موسیقی داشتند واکش قوی‌تری در مغزشان دیده شد.

۷. تقویت رابطه کودک و والدین

تقویت مهارت‌های حرکتی

بیشتر بخوانید: چگونه از زمان برای ارتباط بهتر با کودکان نهایت استفاده را ببریم؟

والدینی که اولین کودک خود را به دنیا آورده‌اند کمی دچار سردرگمی هستند و کمتر به این موضوع توجه می‌کنند که باید رابطه با کودک را تقویت کنند. بهترین مزیت کلاس موسیقی برای کودک می‌تواند همین باشد که کودک و والدینش هردو فرصتی برای همراهی خواهند داشت.

مزیت کلاس موسیقی برای کودک را به خانه بیاورید

نیازی نیست که حتماً کودک شما در کنار والدین در کلاس‌های پرهزینه شرکت کند، همین که چند اسباب بازی موسیقایی برایش تهیه کنید، از لیوان‌های با آب پر شده استفاده کنید، یا حتی یک ساز موسیقی با لوازم دور ریختنی در خانه بسازید. می‌توانید از اپلیکیشن‌های آموزش موسیقی مثل پیانو و گیتار در موبایل یا تبلت خود استفاده کنید.

درست است که در این تحقیقات بر این تاکید شده است که نواختن و مشارکت کودک در ساخت موسیقی تاثیر زیادی دارد اما گوش دادن به موسیقی هم تاثیر به مراتب زیادی دارد که پیش از این اثبات شده است.

یکی از زمینه‌های پرورش استعداد کودک تشویق کودک به یادگیری موسیقی است. کودکان با یادگیری موسیقی نه تنها یک مهارت و هنر را می‌آموزند بلکه از مزایای زیادی هم بهره‌مند می‌شوند. اگر شما هم تجربه‌ای در این زمینه دارید حتما از طریق وبسایت یا رسانه‌های اجتماعی کودکت با ما در میان بگذارید.

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید