سوالات در مورد خواب کودک همیشه زیاد است. یکی از این سوالات در مورد بهترین محل برای خواباندن کودک است. شما می‌دانید محل مناسب خواب نوازد شما کجا است؟ اغلب به والدین جوان گفته می‌شود که نوزاد را همانجایی که خوابش برده است بخوابانند. اما در واقع این توصیه درست نیست. آکادمی اطفال در امریکا توصیه می‌کند برای کاهش سندروم مرگ ناگهانی نوزادان بهتر است نوزاد را در اتاق خود اما نه روی تخت خودتان بخوابانید. خوابیدن در کنار والدین این خطر را برای نوزاد داشته باشد که بین دست و پای والدین یا پتو قرار گرفته و دچار خفگی شوند.

یک مطالعه نشان می‌دهد درصد خیلی پایینی از کودکانی که در صندلی ماشین کودک خوابیده بودند دچار سندروم مرگ ناکهانی شده‌اند. این موضوع به این معنی نیست که وقتی رانندگی می‌کنید نباید کودک خود را در صندلی ماشین قرار دهید. اما بهتر است برای خوابیدن طولانی مدت نوزاد جایی بهتر از صندلی ماشین پیدا کنید.

ویژگی های محل مناسب خواب نوازد

محل مناسب خواب نوزاد

مطابق توصیه آکادمی اطفال آمریکا محل مناسب خواب نوازد باید دارای ویژگی‌هایی زیر باشد:

  • یک گهواره، کریر یا تخت کوچک که در کنار تخت مادر قرار بگیرد.
  • خطر خفگی برای نوزادانی که روی شکم می‌خوابند بیشتر است. از آنجایی که ممکن است جلو دهان و بینی آن‌ها با تشک گرفته شود و باعث خفگی شود، نوازد باید به پشت بخوابد نه به شکم و یا پهلو.
  • نوزاد باید در یک سطح نسبتا سفت مانند تشک‌های تختخواب سفت مخصوص کودک که با یک پارچه مناسب پوشیده شده باشد.
  • از هیچگونه شیء نرمی مانند بالش یا اسباب بازی پشمالو یا ملافه‌های شُل یا پتو در گهواره یا تخت نوزاد استفاده نکنید.
  • گرمای بیش از حد یکی دیگر از عواملی است که موجب مرگ ناگهانی نوزادان می‌شود. بهترین دما برای اتاق خواب نوزاد بین ۲۰ تا ۲۲ درجه سانتی گراد است همچنین بهتر است جریان هوا در اتاق برقرار باشد.

خواباندن نوزاد

خواباندن نوزاد

از آنجایی که تختخواب کودک معمولا برای یک نوزاد تازه متولد شده بسیار بزرگ است، اگر با خواباندن کودک در تختخواب مشکل دارید می‌توانید از یک گهواره یا ننو به جای آن استفاده کنید.

بیشتر بخوانید:  خوابیدن کودک در کنار والدین بهتر است یا جدا از والدین؟

همچنین قنداق کردن کودک یک روش بسیار خوب برای آرام شدن و خواباندن سریع کودک است. به خصوص وقتی آن‌ها تازه متولد شده باشند.  اگر به خوبی نوزاد خود را قنداق کنید محیط گرم و ایمنی برای او فراهم می‌کنید. همچنین قنداق کردن مانع از پرتاب دست نوزاد می‌شود. این کار هم از ترسیدن و پریشان شدن نوزاد جلوگیری می‌کند هم مانع از این می‌شود که چهره‌شان را بخراشند.

با این وجود اگر احساس می‌کنید نوزاد شما خواب خوبی ندارد بهتر است با پزشک اطفال مشورت کنید. مطمئن شوید که فرزند دلبندتان دچار مشکل کولیک یا رفلاکس یا سایر مشکلات گوارشی نشده باشد.

نکات مهم در مورد جای خواب اطفال

محل مناسب خواب نوزاد

نکات دیگری که باید در مورد محل مناسب خواب نوزاد بدانید عبارتست از:

علت اصلی اینکه توصیه می‌شود نگذارید نوزاد برای مدت زیادی روی صندلی ماشین کودک بخوابد این است که احتمال کمی سندروم مرگ ناگهانی وجود دارد. همچنین در نوزادانی که طولانی مدت روی صندلی ماشین کودک می‌خوابند، احتمال اینکه دچار پلاژیوسفالی موضعی (سندروم سر صافی) شوند بیشتر است.

فراموش نکنید وقتی از ابتدا نوزاد را در جایی مثل صندلی ماشین یا تاب کودک بخوابانید ممکن است به آن عادت کنند. پس بهتر است به توصیه‌های بالا توجه کنید. کودک را در تخت یا گهواره بخوابانید تا در آینده دچار مشکل نشوید.

بیشتر بخوانید: می دانید کودک شما از چه سنی به بالش نیاز دارد؟

به خاطر داشته باشید که هرگز نوزاد را روی تختی که خودتان می‌خوابید نخوابانید. در اتاق خوابتان و در کنار تخت خواب خود جایی برای خواباندن کودک مهیا کنید. خواباندن کودک در اتاق خوابتان می‌تواند تا ۵۰ درصد احتمال مرگ ناگهانی نوزاد را کاهش دهد. و از خفگی تصادفی او جلوگیری کند. همچنین، به این مقاله کودکت نیز سر بزنید تا با بهترین نکات خواب کودک آشنا شوید.

اگر شما هم تجربه یا دانشی در مورد بهترین جای خواب نوزاد دارید می‌توانید از طریق وبسایت کودکت با دیگران به اشتراک بگذارید.

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید