هر زنی در دوره خاطره‌­انگیز بارداری دوست دارد زیبا و آراسته به نظر برسد. این آراستگی و زیبایی باعث ایجاد حس خوب و مثبت در او می­‌شود. اما امروزه و در عصر محصولات زیبایی و آرایشی حاوی مواد شیمیایی، برای بسیاری از زنانی که بارداری را تجربه می­‌کنند نگرانی جدی و بزرگی درباره بی­‌خطر بودن یا نبودن این محصولات وجود دارد. یافته‌های جدید این احتمال را مطرح می­‌کنند که استفاده از برخی لاک‌­های ناخن در دوره بارداری ممکن است برای رشد جنین خطرناک باشد. این موضوع منجر به نگرانی بسیاری از خانم­‌های باردار درباره جنبه­‌های ایمنی استفاده از لاک ناخن در دوره بارداری شده است. در این مقاله کودکت، به بررسی همه جوانب استفاده از لاک ناخن در بارداری و توصیه‌­های لازم مربوط به آن پرداخته شده است.

آنچه در این مقاله میخوانید:

آیا می‌توان در دوران بارداری از لاک ناخن استفاده کرد؟

لاک زدن در دوران بارداری ، در صورتی­ که مداوم و همیشگی نباشد و مواد آن تصادفاً بلعیده نشود، ایمن و بی­‌خطر است. تاکنون هیچ دلیل و مدرکی مبنی بر واکنش منفی مرتبط با استفاده از لاک ناخن در بارداری گزارش نشده است. با این حال، سازمان غذا و دارو لیستی از مواد شیمیایی موجود در لاک ناخن و لاک­‌پاک‌­کن را دسته­‌بندی کرده و ­ارائه داده است. این لیست شامل موادی است که ممکن است مضر باشد و منجر به عفونت­‌های پوستی، مسمومیت و سایر عوارض ناشی از آن شود.

مواد شیمیایی به‌کاررفته در لاک

برخی از ترکیبات شیمیایی به­‌کاررفته در لاک ناخن اثرات مخرب بر بدن دارند. حتی در صورت تماس بدن با این مواد، می­‌توانند برای رشد جنین خطرناک باشند. مهم­‌ترین مواد شیمیایی استفاده‌شده در لاک ناخن به شرح زیر است:

فرمالدئید

فرمالدئید به‌عنوان سفت­‌کننده در لاک ناخن به کار می­‌رود. این ماده در صورت استنشاق می‌­تواند موجب سوزش بینی، چشم و دهان شود. در صورت مصرف تصادفی این ماده، بدن مادر قادر است اثر منفی آن را خنثی کند. در ادامه می‌تواند آن را به ماده شیمیایی نسبتاً کم‌خطری برای جنین در حال رشد تبدیل کند.

تولوئن

از تولوئن برای صاف و یک­‌دست نگه داشتن بافت لاک ناخن استفاده می­‌شود. استنشاق این ماده شیمیایی می­‌تواند منجر به سوزش دهان، ریه­ و چشم‌­ها شود. قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض تولوئن بر سیستم عصبی جنین در حال رشد تأثیر منفی می­‌گذارد.

دی بوتیل فتالات

دی بوتیل فتالات یکی دیگر از مواد شیمیایی به­‌کاررفته در ترکیب برخی لاک‌های ناخن است. این ماده تأثیری همانند فرمالدئید و تولوئن دارد. توصیه می­‌شود هنگام خرید لاک ناخن مراقب وجود این ماده در محصول خریداری‌شده باشید.

کدام‌یک از انواع لاک ناخن بی­‌خطر است؟

در بازار انواع مختلفی لاک ناخن هست که سه ماده شیمیایی خطرناک فرمالدئید، تولوئن و دی بوتیل فتالات را ندارند. برای انتخاب لاک ناخن مناسب و ایمن در دوره بارداری، هنگام خرید، برچسب روی محصول را با دقت بخوانید. با این کار هر یک از این مواد شیمیایی در ترکیبات محصول مورد نظر اطمینان حاصل کنید.

توصیه‌های ایمنی برای استفاده از لاک ناخن

برای اجتناب از اثرات مخرب مصرف لاک ناخن در بارداری توصیه­‌های زیر را به کار بگیرید:

  • همیشه از لاک ناخن استفاده نکنید.
  • از لاک ناخنی استفاده کنید که هیچ‌گونه ماده شیمیایی مضر نداشته باشد.
  • تا حد ممکن از پاک­‌کننده‌­های لاک بدون استون استفاده کنید.
  • هنگام استفاده از لاک، در و پنجره­‌ها را باز بگذارید تا بخارات سمی و بوی تند ناشی از لاک ناخن بیرون برود.
  • برای خشک شدن لاک از فوت کردن ناخن­‌هایتان پرهیز کنید تا بخارات سمی آن وارد بدن نشود. با دور نگه داشتن بازوها از بدن، لاک را خشک کنید.
  • برای شستن باقی‌مانده لاک از روی دست­‌ها، آن‌­ها را با آب و صابون بشویید.
  • اگر مقداری لاک تصادفاً روی زمین ریخت، از نشستن و ماندن در آن قسمت خانه اجتناب کنید.
  • ترجیحاً فقط از یک لایه لاک ناخن استفاده کنید.
  • اگر لاک ناخنی که استفاده کرده‌­اید زودتر از حالت معمول شروع به پوسته‌پوسته شدن کرد، از استفاده مجدد آن اجتناب کنید. در چنین موقعیتی احتمال بلعیدن تصادفی پوسته­‌ها وجود دارد.

آیا در این دوران می‌توان از پاک‌کننده‌های لاک استفاده کرد؟

یکی دیگر از دغدغه‌­ها­­ و نگرانی­‌های جدی و مهم مادران در دوره بارداری این است که آیا استفاده از پاک­‌کننده‌­های لاک ناخن در سه ماهه اول بارداری بی­‌خطر است؟ لاک­‌پاک­‌کن­‌ها معمولاً ایمن و بی­‌خطرند و حاوی ماده‌­ای به نام استون‌اند که در بدن و محیط زندگی وجود دارد. این ماده اگر به صورت محدود و نه همیشگی استفاده شود، خطری برای بدن و جنین به وجود نمی­‌آورد.

آیا داشتن لاک روی ناخن‌ها هنگام زایمان ایمن و بی‌خطر است؟

با وجود اینکه داشتن لاک ناخن هنگام زایمان آسیبی برای مادر و جنین ندارد، ولی برخی از بیمارستان­‌ها اجازه این کار را نمی­‌دهند. دلایل پزشکی این ممنوعیت این است که وجود لاک روی ناخن احتمال عفونت را افزایش می­‌دهد. در مواردی که ناخن به علت کمبود اکسیژن به رنگ آبی درمی­‌آید، این نگرانی وجود دارد که پزشک متوجه تغییرات نشود و جان مادر به خطر بیفتد.

در ابتدا ممکن است به نظر برسد لاک زدن در بارداری موضوع بی‌­اهمیت و پیش‌­­پاافتاده‌ای است. اما در هر صورت این محصول شیمیایی برای بدن مادر عوارضی دارد که استفاده محدود از لاک ناخن در بارداری موجب می­‌شود به‌طرز چشمگیری از عوارض و عارضه‌های احتمالی آن جلوگیری شود.

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید