نورو ویروس، که با عنوان آنفولانزای معده نیز شناخته می‌شود، یکی از علل اسهال و استفراغ در کودکان در سراسر جهان است. این ویروس بسیار مسری است و می‌تواند به‌سرعت در مکان‌هایی که افراد با یکدیگر در ارتباط‌اند مانند مهدکودک‌ها، مدارس، کشتی تفریحی و مانند این‌ها منتشر شود. در این مقاله درباره علل، علائم، درمان و سایر جنبه‌های مهم نورو ویروس در کودکان نوپا و کودکان بزرگ‌تر بیشتر می‌آموزید.

آنچه در این مقاله میخوانید:

نورو ویروس چیست؟

نورو ویروس عفونتی ویروسی است که باعث التهاب روده و معده می‌شود. همچنین به حالت تهوع، اسهال، گرفتگی عضلات شکم، استفراغ و سایر علائم مشابه در افراد مبتلا می‌انجامد. نورو ویروس می‌تواند روی افرادی با سیستم ایمنی ضعیف، افراد مسن و کودکان اثر بگذارد.

نورو ویروس چگونه منتشر می‌شود؟

نورو ویروس بسیار مسری است. به این معنی که به‌سرعت از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود. به این معنی که اگر فرزندتان در ارتباط مستقیم با فرد آلوده باشد، احتمال ابتلا به عفونت در او زیاد است. به‌غیراز تماس مستقیم، حتی ارتباط با فرد آلوده به ویروس می‌تواند کودک را بیمار کند. مجدداً، مکان‌هایی مانند پارک، استخرها یا مصرف غذاهای آلوده کودک را در معرض خطر ابتلا به عفونت قرار می‌دهد.

علائم نورو ویروس در کودکان

اگر فرزندتان مبتلا به این عفونت باشد، ممکن است در عرض چند روز از وضعیت سالم به وضعیت بیمار تغییر حالت دهد. در اینجا برخی از علائم ویروسی شدن معده در کودکان آورده شده است:

  • ممکن است کودک تب خفیف را تجربه کند؛
  • ممکن است کودک دچار استفراغ شود؛
  • ممکن است کودک مدفوع آبکی دفع کند؛
  • کودک ممکن است از حالت تهوع شکایت کند؛
  • کودک ممکن است تب شدید داشته باشد؛
  • کودک ممکن است لرز کند؛
  • کودک ممکن است سردرد و درد عضلات داشته باشد؛
  • کودک ممکن است احساس خستگی و بی‌حالی داشته باشد.

معمولاً این علائم چند روز طول می‌کشند. بااین‌حال، گاهی‌اوقات ممکن است علائم شدیدتر شوند یا بیش از حالت معمول طول بکشند، به‌ویژه در خردسالان و افراد مسن.

آیا درمانی برای نورو ویروس وجود دارد؟

هیچ درمان دارویی برای این وضعیت ناخوشایند وجود ندارد و بهترین کار این است که علائم را کنترل کنید. بنابراین، مطمئن شوید که علائم را با مصرف فراوان مایعات برای جلوگیری از دهیدراته شدن به‌طور مؤثر مدیریت می‌کنید. به کودکتان غذاهای سبک و قابل هضمی بدهید که سالم‌اند و برای مشکلات هضم و گوارش مفیدند. همچنین مطمئن شوید که کودکتان استراحت کافی داشته باشد، زیرا این بهترین مکانیزم بهبودی برای بدن است. می‌توانید با تماشای فیلم یا خواندن کتاب موردعلاقه یا هر فعالیت لذت‌بخشی هنگام استراحت حواسش را پرت کنید.

چگونه می‌توان از عفونت نورو ویروس در کودکان جلوگیری کرد؟

همان‌طور که گفته شد، هیچ درمان دارویی برای این ویروس مسری وجود ندارد. بنابراین، تنها کاری که می‌توانید انجام دهید این است که احتمال بیمار شدن فرزندتان با نورو ویروس را کاهش دهید. در اینجا چند راهکار پیشگیرانه وجود دارد که ممکن است احتمال ابتلا به نورو ویروس را در نوزادان زیر یک سال، کودکان نوپا و کودکان بزرگ‌تر کاهش دهد:

  • خانه خود را مرتب ضدعفونی کنید. این کار شامل چنین مواردی است: ضدعفونی کردن کف، دستگیره در، سینک‌ها، توالت و سایر قسمت‌های خانه که مرتب به آن‌ها دست می‌زنید.
  • به کودکتان بگویید از دست زدن به صورت، بردن انگشتان در دهان، جوییدن ناخن‌ها یا بردن اسباب‌بازی‌ها و سایر اشیا به دهانش خودداری کند.
  • کودکتان را تشویق کنید تا مرتب دستانش را با آب و صابون بشوید. اگر صابون در دسترس نیست، باید از ضدعفونی‌کننده دست استفاده کنند.
  • در صورت ابتلا به ویروس، به مدت چند روز از تهیه غذا برای خانواده خودداری کنید.
  • تمام لباس‌هایی را که آلوده به اسهال و استفراغ‌اند بشویید.
  • درمورد نوزادان یا بچه‌های کوچک، پوشک‌های کثیف را با احتیاط جمع کنید و دور بیندازید. فراموش نکنید که، برای جلوگیری از انتقال عفونت به اعضای خانواده، حتماً دستانتان را بشویید.
  • لطفاً برای جلوگیری از سرایت ویروس به سایر کودکان، تا زمانی که علائم کاملاً از بین نرفته‌اند، کودکتان را به مدرسه نفرستید.
  • حتماً تمام میوه‌ها و سبزیجاتی را که از فروشگاه می‌خرید قبل از دادن به کودک کامل بشویید.

WHO یا سازمان بهداشت جهانی واکسن‌های این بیماری عفونی را در اولویت قرار داده است. واکسن‌ها را روی جمعیت بزرگسال آزمایش کرده‌اند، اما هنوز روی کودکان آزمایش نشده‌اند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اکثر موارد آنفولانزای معده خودبه‌خود بهتر می‌شوند و کودکتان ظرف چند روز احساس بهبودی پیدا می‌کند. بااین‌حال، اگر احساس می‌کنید علائم فرزندتان بهتر نشده یا بهبود نیافته است، نشانه این است که باید با پزشک تماس بگیرید.

برخی‌اوقات نورو ویروس در نوزادان و کودکان خردسال ممکن است باعث کم‌آبی (دهیدراته شدن) و درنهایت منجر به عوارض شدیدتری شود. بنابراین، مراقب علائم کم‌آبی در نوزادان و کودکان خردسال باشید. این علائم می‌توانند شامل رنگ تیره (زرد تیره یا نارنجی) ادرار، رطوبت کمتر پوشک، کاهش یا نبود اشک هنگام گریه، بی‌میلی به نوشیدن آب و مانند این‌ها باشند. اگر متوجه یکی از این علائم شدید، باید در اولین فرصت با پزشک تماس بگیرید.

همچنین، اگر استفراغ کودکتان مایل به رنگ زرد یا سبز بود، می‌تواند نشانه انسداد روده باشد. اگرچه این اتفاق به‌ندرت رخ می‌دهد اما، در صورت وقوع، برای گزارش دادن به پزشک سریعاً اقدام کنید.

چه مدت طول می‌کشد؟

نورو ویروس در کودکان می‌تواند تا ۸ هفته در بدن باقی بماند. به این معنی که در این مدت هر فرد آلوده به این ویروس می‌تواند اطرافیان خود را نیز آلوده کند. بااین‌حال، ویروس با گذشت زمان ضعیف‌تر می‌شود. اگر کودک به مدت ۴۸ ساعت یا بیشتر هیچ علائمی نداشته باشد یعنی می‌تواند به مدرسه بازگردد.

برای والدین بسیار ناراحت‌کننده است که ببینند کودکشان از هر ویروس یا عفونتی رنج می‌برد. اگر این عفونت ویروسی همان چیزی است که کودکتان از آن رنج می‌برد، لازم است آرامشتان را حفظ کنید و مطمئن شوید که فرزندتان به مقدار کافی استراحت می‌کند، مقدار زیادی مایعات می‌نوشد و غذاهای سالم می‌خورد. به مرور زمان، این عفونت فروکش می‌کند و کودکتان سالم و قوی می‌شود. بااین‌حال، اگر در هر زمانی احساس کردید که نمی‌توانید علائم نورو ویروس در کودکان را کنترل کنید یا به نظر رسید که کودکتان بیش از حد بیمار است، برای مراجعه به پزشک و درخواست کمک حرفه‌ای تأخیر نکنید.

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید