کرونا تمامی ندارد؛ سایه سیاهش بر سرمان افتاده است و انگار پایانی برای آن نیست. دیگر نمی‌توان گفت که پیک یا همان اوج تازه‌ای از این بیماری در کشور دیده می‌شود. فاجعه حضور این ویروس یکنواخت شده است و دست از سر روزها و ماه‌هایمان برنمی‌دارد. دراین‌میان، یکی از بزرگ‌ترین نگرانی‌هایمان کودکان‌اند. کودکانی که از موج‌ها و سویه‌های جدید این بیماری در امان نمی‌مانند و جان و زندگی‌شان، طراوات شاد روزهای عمرشان و از همه مهم‌تر آموزششان تحت‌الشعاع قرار گرفته است. اجازه بدهید که باهم نگاهی به وضعیت کرونا در این روزها و اثراتش بر ابعاد مختلف زندگی آنها، از جمله تحصیل کودکان در دوران کرونا بیندازیم.

آنچه در این مقاله میخوانید:

کرونای دلتا و کودکان؛ چه چیزهایی می‌دانیم؟

گفته‌های مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌های آمریکا (CDC) درباره سویه دلتای کرونا توضیحات واضحی ارائه نداده است. به‌طورکلی، ویروس کرونا، مانند نرم‌افزار یا اپلیکیشنی پیچیده و تخصصی، مدام در حال به‌روزرسانی خود است. همین هم باعث شده است که آشنایی با ویژگی‌های هر نسخه نسبت به قبلی کمی دشوار شود.

اما هنوز چند نکته کاملاً مشخص است:

  • سرایت‌پذیری کرونای دلتا نسبت به سویه‌های قبلی بیماری کووید-۱۹ بسیار بیشتر است.
  • عفونت‌های ناشی از کرونا می‌توانند وسیع و جدی بروز کنند.
  • هنوز هم واکسیناسیون بهترین راه برای مقابله با کروناست.

واکسن زدن راهی برای نجات جان افراد است. البته کسانی که واکسن کرونا می‌زنند همچنان می‌توانند ناقل ویروس باشند. آن‌ها می‌توانند بیماری را به افرادی منتقل کنند که واکسینه نشده‌اند. بااین‌حال، هنوز هم درصد دقیق امکان انتقال ویروس از افراد واکسینه‌شده در دسترس نیست.

واقعیت این است که هنوز دانشمندان به‌طور کامل درباره ویروس کرونا اطلاعات ندارند. درنتیجه نمی‌توانند درباره رفتار دقیق آن به‌طور قطع نظریه و دستورالعمل صادر کنند. به همین دلیل باید به راهکارهایی توسل کنیم که تا حد زیادی ما را در برابر کرونا حفظ می‌کنند. چه راهکارهایی؟

  • ماسک بزنیم و در اجتماعات شرکت نکنیم.
  • در صورت وجود واکسن، حتماً خود را واکسینه کنیم.
  • اگر علائمی هرچند مختصر از کرونا در ما دیده می‌شود، زود تست بدهیم و خود را قرنطینه کنیم.

رعایت صدردرصدی پروتکل‌هایی که تاکنون درباره کووید-۱۹ به ما آموزش داده شده‌اند جان خودمان و اطرافیانمان و از همه مهم‌تر افراد بیمار و سالخورده را نجات می‌دهد.

کودکان کمتر در معرض خطر کرونا هستند؟

برخی از پزشکان و متخصصان مدعی‌اند که کرونا در کودکان به‌شکل خفیف ظاهر می‌شود. اما واقعیت این است؟ مواردی از ابتلای سخت به کووید-۱۹ در میان کودکان دیده شده است. اطلاعات و داده‌ها درباره ابتلای کودکان به کرونا هم چندان روشن نیست.

پژوهشی فرانسوی نشان می‌دهد که بروز علائم ابتلا به کرونا در کودکان ۵۰ درصد است. مطالعات دیگر هم نشان داده‌اند که بیشتر کودکان درگیر با ویروس نشانه‌های خفیفی از بیماری را در خود بروز می‌دهند. مجله پزشکی معتبر لانست (Lancet) هم مقاله‌ای منتشر کرده است که در آن ۱۷۰۰ کودک مبتلا به کرونا بررسی شده‌اند. این کودکان نشانه‌ها و علائم کووید-۱۹ را در خود نشان داده‌اند.

بارزترین نشانه‌های ابتلا در آن‌ها خستگی و سردرد بوده و متوسط زمان بروز علائم در کودکان هم حدود ۶ روز اعلام شده است. در این مقاله گفته شده که ۷۵ درصد از کودکان نشانه‌های کرونا را به مدت یک هفته یا کمتر داشته‌اند. اما عوارض جدی و بلندمدت ویروس روی کودکان چطور خود را نشان داده است؟ نرخ بستری و خطر مرگ برای گروه‌های سنی پایین چقدر است؟

خطرات کووید-۱۹ در میان کودکان

در آمارهای زیر گفته می‌شود که مشکلات مختلف کرونا با چه بسامدی در جمعیت کودکان دیده می‌شود (البته به‌طور متوسط).

  • هرگونه علامت بلندمدت: یک نفر در هر ۱۵۰ نفر،
  • خطر بستری شدن: یک نفر در هر ۲۰۰ نفر،
  • خطر مرگ: باز‌ه‌ای به این شکل= یک نفر در هر ۸۰ هزار نفر تا یک نفر در هر ۲۰ هزار نفر.

کودکانی که از قبل دچار مشکلات جسمانی‌اند با کرونا سخت‌تر پنجه‌درپنجه می‌اندازند. کودکان رده‌های سنی بالاتر که رو به نوجوانی می‌روند هم بیماری سخت‌تری را تجربه می‌کنند. پرسش‌های بی‌پاسخ دیگری هم درباره ابتلای کودکان به کرونا وجود دارد. برای نمونه، آیا کووید-۱۹ در کودکان رنگین‌پوست سخت‌تر بروز می‌کند یا خفیف‌تر؟ جزئیات چندان مشخص نیست، اما تاکنون همه بر این تفکر بوده‌اند که درصد ابتلای کودکان نسبت به بزرگسالان کمتر است.

باید بدانیم که بیماری‌های تنفسی دیگری مشابه کرونا وجود دارد که کودکان هم به آن‌ها مبتلا می‌شوند. برای نمونه، ویروس سین‌سیشیال تنفسی (RSV) هم ویروسی تنفسی است که می‌تواند کودکان را درگیر کند. پس جای تعجب نیست اگر کرونا کودکان را هم از دردسرهایش بی‌نصیب نگذارد. نکته مهم این است که قبول کنیم مراقبت از کودکان در مقابل کرونا بسیار ضروری است. چون هنوز نمی‌دانیم چقدر و چطور کودکان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. سویه‌های جدید مرگ بیشتری در کودکان رقم زده‌اند و هنوز اطلاعات دقیقی درباره این بیماری و رابطه‌اش با بچه‌ها وجود ندارد. چاره چیست؟‌ رعایت ۱۰۰درصدی پروتکل‌ها و مراقبت زیاد از کودکان.

جهش دلتای کرونا برای کودکان خطرناک‌تر از سویه‌های قبلی کروناست؟

این هم به‌طور دقیق مشخص نیست. البته در جهش دلتا بستری شدن کودکان مبتلا در بیمارستان‌ها افزایش یافته است اما به این معنا نیست که دلتا در کودکان خطرناک‌تر از سویه‌های دیگر ظاهر می‌شود. شاید دلیل افزایش بستری‌ها موارد دیگری به‌جز خطرناک‌تر بودن ویروس جهش‌یافته جدید باشد. درواقع، افزایش شمار مبتلایان نمی‌تواند به معنای خطرناک‌تر بودن ویروس هم باشد.

یعنی زمانی که می‌بینیم شمار مبتلایان افزایش پیدا می‌کند، نمی‌توانیم بگوییم، برای نمونه، سویه کرونای دلتا باعث افزایش نرخ بستری‌ها هم می‌شود. این موضوع که ویروس دلتا برای کودکان خطرناک‌تر از سویه‌های قبلی است ازنظر علمی و پژوهشی هنوز اثبات نشده است. شاید افزایش مبتلایان به‌واسطه افزایش سرعت انتقال این ویروس تازه است.

البته همه این‌ها نیاز به بررسی‌ها و پژوهش‌های تخصصی دارد. ولی باید بگوییم که هنوز دستاوردهای پزشکی نشان نداده‌اند که ویروس دلتا برای کودکان خطرناک‌تر از گونه‌های قبلی‌ است؛ شاید هم چنین چیزی صحت داشته باشد. درهرحال، به بررسی‌های بیشتری نیاز است. شاید برخی از علائم کرونا که در کودکان به‌طور خفیف ظهور پیدا می‌کند فقط سرماخوردگی باشد. اما ازآنجاکه داده‌ها و پژوهش‌ها درباره کووید-۱۹ و به‌ویژه بروزش در کودکان کامل و مشخص نیست، هنوز نمی‌توان به‌طور دقیق اظهار‌نظر کرد. لذا باید نهایت توجه را به خرج داد و با ترس از احتمال ابتلا به کرونا مراقبت‌های لازم را انجام داد.

چیزی که با اطمینان می‌دانیم این است: کودکان هم می‌توانند به کرونا مبتلا شوند. پس باید از آن‌ها به‌شدت مراقبت کنیم. متأسفانه امکان مرگ کودکان هم با ابتلا به این بیماری وجود دارد.

مراقبت از کودکان و مدرسه رفتن آن‌ها در دوران کرونا چگونه است؟

کودکان مدرسه‌ای برای تحصیل در دوران کرونا از روش مجازی استفاده کرده‌اند. به نظر می‌رسد که اوضاع آن‌قدر وحشتناک شده است که باز شدن مدارس کار چندان عاقلانه‌ای به نظر نمی‌رسد. اما کودکان زیر سن مدرسه هم باید با احتیاط زیادی مراقبت شوند. فرستادن کودکان به مهد یا گذاشتن آن‌ها پیش پرستار و مادربزرگ‌ها برای نگه‌داری باید با نهایت دقت صورت گیرد. اگر قرار باشد کودکان از منزل بیرون بروند، استفاده از ماسک برایشان ضرورت خواهد داشت. فرستادن کودکان به مکان‌هایی که پروتکل‌های بهداشتی رعایت نمی‌شود اصلاً کار درستی نیست.

اگر قرار است تحصیل در دوران کرونا انجام شود و کودک برای آموزش به فضای بیرون از منزل برود، خطر او را تهدید خواهد کرد. در صورت اجبار و الزام برای حضور در مکانی آموزشی یا رفتن به مهدکودک، مکان‌های نگه‌داری و آموزشی کودکان باید کارمندانی واکسینه‌ داشته باشند، تهویه محیط باید به‌خوبی کار کند و استفاده از ماسک اجباری باشد. خطراتی که ممکن است در مکان‌های آموزشی حضوری برای کودکان پیش بیاید تا حد زیادی خارج از کنترل است. درنتیجه احتمال ابتلا در صورت شرکت حضوری کودکان در مدارس و مهدکودک‌ها وجود دارد. به نظر می‌رسد که تداوم آموزش‌های آنلاین و ماندن کودکان در خانه هنوز بهترین راه برای مراقبت و حفاظت از آن‌هاست.

تحصیل در دوران کرونا به شکل حضور فیزیکی کودک در مکان‌های آموزشی می‌تواند روی یادگیری بهتر و سلامت روانش اثرات مثبت بگذارد. اما تا زمانی که سایه سیاه کرونا سلامتی‌اش را تهدید می‌کند، فرستادن کودک به مدرسه و مهدکودک عقلانی به نظر نمی‌رسد.

اگر افراد منزل واکسینه شوند و پروتکل‌ها را به‌دقت رعایت کنند، مکان‌های آموزشی با نهایت تلاش برای کنترل بیماری بکوشند و همه نکات بهداشتی را رعایت کنند، شاید حضور فیزیکی کودکان کم‌خطرتر شود. اما چنین چیزی امکان وقوع دارد؟

در آخر

حواستان را جمع کنید و بدانید که هنوز تحقیقات درباره کووید-۱۹ ادامه دارد. این ویروس می‌تواند شکل‌های تازه‌تری از خود ارائه کند و رفتارهایی بروز دهد که فکرش را هم نمی‌کردیم. پس درباره تحصیل در دوران کرونا دقت داشته باشید و بدانید که باید نهایت دقت را در اجرای پروتکل‌های بهداشتی به کار بگیرید. چیزی که تاکنون دریافته‌ایم این است که کودکان هم به کرونا مبتلا می‌شوند و حتی جانشان را هم از دست می‌دهند. پس با نهایت احتیاط به آن‌ها در جلوگیری از ابتلا به کرونا رسیدگی کنید. برای همه شما آرزوی سلامت و شادکامی داریم. مراقب خودتان و کودکان دلبندتان باشید.

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید