در وبسایت کودکت تلاش کرده‌ایم تا با سری مقالات بارداری هفته به هفته نکات مهم بارداری را به شما ارائه دهیم. هفته سی و یکم بارداری هم یکی از هفته‌های مهم و پایانی بارداری خواهد بود. کودک رشد بیشتری داشته و آماده زندگی بیرون از رحم خواهد شد.

رشد کودک در هفته ۳۱ بارداری

هفته سی و یکم بارداری

در هفته ۳۱ بارداری، رشد مغز جنین به بالاترین سرعت خود می‌رسد. میلیاردها سیناپس در نورون‌های مغز تولید می‌شود و همگی باعث می‌شوند که پنج حس کودک فعال شود. کودک هم زمان خود را در رحم با تمرین حالات مختلف، تنفس و شنا در مایع آمنیوتیک و مکیدن انگشت شصت خود می‌گذارند. کودک شما در این هفته می‌تواند با لگد و ضربه به صدایی که می‌شنود پاسخ دهد، اما ضربه‌ها خیلی قوی نخواهند بود.

برخی کودکان در هفته ۳۱ بارداری شروع به سکسکه خواهند کرد. پس ممکن است نیمه‌شب با صدای سکسکه کودک خود از خواب بیدار شوید. چشمان کودک کاملا رشد کرده‌اند و او می‌تواند نور را دریافت کند. میزان عضله و چربی هم در بدن کودک بیشتر از همیشه می‌شود. اگر یک ملودی یا موسیقی پخش کنید شاید حس کنید که کودک شما در حال تکان خوردن در رحم شما است.

بیشتر بخوانید؛ بارداری هفته به هفته؛ هفته ۳۰ بارداری چه علائم و نشانه هایی دارد؟

قد و وزن کودک در هفته سی و یکم بارداری

در هفته ۳۱ و بارداری، کودک شما به اندازه یک نارگیل کوچک است. وزن او ۱/۵ کیلوگرم است و از سر تا پا ۴۰ سانتیمتر است.

تغییرات بدنی

حمل کودک هر هفته سخت‌تر و سخت‌تر خواهد شد. در هفته سی و یکم بارداری شاهد یک سری تغییرات رایج در بدن خود خواهید بود.

  • مشکل در تنفس: جنین به رحم شما فشار وارد می‌کند، به همین خاطر ریه‌های شما زیر فشار خواهند بود. این باعث می‌شود که نفس‌های شما حجم و میزان کمتری داشته باشند. البته نگران جنین نباشید، چون جنین میزان اکسیژن مورد نیاز خود را از طریق جفت خود دریافت می‌کند. اگر مشغول نرمش هوازی بوده‌اید، بهتر است در این هفته‌ها آن را متوقف کنید. احتمال کمبود نفس در این هفته‌ها احتمالی بالایی است.
  • ترشح پستان: در طول این هفته، باید منتظر ترشح یک مایع زرد رنگ به نام کولوستروم باشید. کودک شما در سه روز ابتدایی تولد خود از این مایع تغذیه خواهد کرد.
  • شکستن ناخن: تا به اینجا، مو و ناخن‌های شما رشد سریعی داشتند. اما حالا ناخن‌های شما خشک‌تر از همیشه می‌شوند و امکان شکستن آن‌ها وجود دارد. تلاش کنید ناخن‌ها را کوتاه نگه‌دارید که دچار مشکل نشوید.
  • انقباضات براکستون هیکس: این انقباض‌ها خود را در هفته‌های پایانی نشان می‌دهند. میزان درد این انقباضات بیشتر از همیشه خواهد بود. همیشه آب زیادی بنوشید. از نشستن و دراز کشیدن در برخی حالات که ممکن است درد بیشتری داشته باشید خودداری کنید. با این چند نکته می‌توانید میزان درد را کمتر کنید.
  • افزایش میزان خون: اکسیژن و مواد غذایی زیادی به جفت شما منتقل می‌شود. بدین ترتیب میزان خون موجود در بدن شما ۵۰ درصد افزایش خواهد داشت.

نشانه‌های رایج هفته ۳۱ بارداری

هفته سی و یکم بارداری

در میانه سه ماهه سوم، نشانه‌های بارداری بیشتر خواهند شد و تحمیل آن‌ها سخت است. درک هر درد و ناراحتی و همچنین پیدا کردن راه‌حل برای آن‌ها امری ضروری است.

  • ادرار مداوم: در این دوره بیشتر به سرویس بهداشتی نیاز خواهید داشت. فشار زیادی به مثانه شما وارد می‌شود و نیاز دارید که بیشتر از حد معمول مثانه خود را خالی کنید.
  • مشکلات کمر: وزن کودک بر روی نخاع شما فشار می‌آورد و بر روی فرم بدن شما تاثیر می‌گذارد. تعادل کمتری خواهید داشت و در راه‌رفتن دچار مشکل خواهید شد. نرمش یک راه خوب برای مقابله با درد کمر است.
  • سختی خواب: کم‌خوابی و بی‌خوابی مستقیما توسط بارداری ایجاد نمی‌شود. دلایل مختلفی هستند که باعث می‌شوند میزان خواب شما کمتر شود. درد و انقباض، هضم نشدن غذا، بیدار شدن برای ادرار یا حتی پیدا نکردن حالت مناسب برای خواب همگی از دلایل کم‌خوابی هستند.
  • درد لگن: رحم در هفته سی و یکم بارداری رشد خواهد کرد و این رشد به شبکه لگن فشار می‌آورد. برای رهایی از این درد به دکتر یا فیزیتراپیست مراجعه کنید تا چندین تمرین به شما معرفی کنند.

بیشتر بخوانید؛ کمر درد در دوران بارداری خیلی راحت درمان می‌شود

وضعیت شکم در هفته ۳۱ بارداری

با شروع هفته ۳۱ بارداری، شما ۱۰ تا ۱۲ کیلوگرم از حد معمول سنگین‌تر خواهید بود. با این میزان وزن اضافه تعادل شما کمی به هم می‌خورد. همچنین شکم شما بیش از اندازه کش خواهد آمد. بهتر است که مرطوب کننده مناسب تهیه کنید و شکم خود را مرطوب نگه‌دارید. از این طریق از آسیب به پوست جلوگیری خواهید کرد.

سونوگرافی در هفته ۳۱ بارداری

در این مرحله از بارداری، باید هر هفته به دکتر مراجعه کنید تا یک سونوگرافی تهیه کنید. اگر مبتلا به دیابت هستید یا اینکه چندقلو باردار هستید، تهیه سونوگرافی حیاتی است. در این اسکن‌ها کامل شدن کودک را مشاهده خواهید کرد. کودک در این دوره از بارداری سیستم ارگان کاملی دارد. ارگان جنسی کودک هم شکل کاملی پیدا کرده است. می‌توانید سونوگرافی سه‌بعدی تهیه کنید تا جزئیات چهره و بدن کودک خود را بهتر مشاهده کنید.

رژیم غذایی

هفته سی و یکم بارداری

سلامت کودک شما مبتنی بر رژیم غذایی مناسب است، پس مطمئن شوید که پروتئین، میوه، سبزیجات، سبوس و لبنیات مصرف کنید. بهتر است که میزان هر وعده را کمتر کنید تا درد به شکم شما وارد نشود و هضم غذا راحت‌تر باشد. از غذاهای سرخ‌شده، بسته‌بندی و حاوی چربی دوری کنید یا اینکه خیلی کم مصرف کنید. همچنین موارد زیر را در این دوره مصرف کنید:

  • ویتامین سی و آهن: کودک شما حالا سلول‌های خونی خود را دارد و نیازمند آهن بیشتر است. اضافه کردن ویتامین سی به رژیم غذایی به جذب آهن کمک خواهد کرد. حتما غذاهایی همانند اسفناج، ماهی، گوشت بدون چربی و سبزیجات سبز را بیشتر مصرف کنید.
  • کلسیم: استخوان‌بندی و اجزایی مانند ناخن کودک شما در حال رشد است و این رشد نیازمند جذب کلسیم است. همچنین برای سلامت خود هم نیازمند کلسیم هستید. برای جذب کلسیم شیر، کلم، اسفناج، پنیر و دانه سویا مصرف کنید. بدن شما نیازمند آهن و کلسیم است، اما توجه کنید که این دو را همزمان مصرف نکنید. کلسیم باعث می‌شود که جذب آهن بدن شما مختل شود. می‌توانید جذب این مواد را به زمان‌های مختلف روز تقسیم کنید.

بایدها

  • هفته سی و یکم بارداری زمان مناسبی برای مراجعه به کلاس تربیت کودک است. این کلاس‌ها تنها در مورد نگهداری از کودک نیست. مربیان این کلاس‌ها شما را با شرایط مختلف در زمان وضع حمل آماده می‌کنند. همچنین نکاتی در مورد مراقبت از کودک هم به شما آموزش داده می‌شود.
  • می‌توانید کیف بیمارستان خود را کم کم آماده کنید و در دسترس قرار دهید.
  • حداقل دو یا سه لیتر آب در طول روز مصرف کنید تا آب بدن خود را جذب کنید.
  • برای تقویت کف لگن می‌توانید تمرین‌هایی همچون تمرین کیگل را انجام دهید.

نبایدها

  • به ضربه‌های کودک بی‌توجهی نکنید. اگر الگوی خاصی را حس کردید دکتر خود را در این مورد با خبر کنید تا احتمال وضع حمل سالم را بالاتر ببرید.
  • باد کردن صورت گاهی اوقات به اضافه وزن بارداری مربوط است. اما اگر حس کردید صورت شما باد کرده است، بهتر است برای احتیاط با دکتر صحبت کنید .

بیشتر بخوانید؛ مراقبت از دندان ها در دوران بارداری را جدی بگیرید

چه وسایلی را باید برای هفته ۳‍۱ بارداری خرید؟

این هفته وقت مناسبی برای آماده کردن اتاق کودک است. لباس‌های مناسب هفته‌های بارداری را برای خود تهیه کنید. همچنین لباس‌های پس از بارداری را فراموش نکنید. لوازم مناسب برای تغذیه کودک را فراموش نکنید. اگر به فکر خرید گهواره هستید، به فکر خرید بالش، پتو یا اسباب‌بازی برای داخل گهواره نباشید. همچنین یک کالسکه خوب برای گردش کودک خریداری کنید.

هفته ۳۱ بارداری هفته‌ای است که شما نزدیک به وضع حمل هستید. پس آماده باشید که کودک شما به دنیا بیاید و زندگی خود را آغاز کند. باید از این زمان لذت ببرید و آماده حضور یک نفر تازه در زندگی خود باشید.

 

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید