شما وارد هفته ۳۰ بارداری شده‌اید! تبریک ما را پذیرا باشید. دیگر به مرحله ملاقات با فرزند عزیزتان نزدیک و نزدیک‌تر می‌شوید. به نظر می‌رسد که حالا باید ساک و وسایل رفتن به بیمارستان را هم تهیه و جمع‌آوری کنید. رشد جنین سریع‌تر از همیشه پیش می‌رود و وزن او هم افزایش پیدا کرده و مایع آمنیوتیک اطراف جنین هم در حال کاهش یافتن است. بینایی جنین بیشتر شده و حالا استخوان‌هایی محکم‌تر از قبل دارد. اجازه بدهید تا در ادامه بیشتر درباره هفته ۳۰ بارداری برایتان بگوییم:

رشد جنین در هفته ۳۰ بارداری چگونه است؟

هفته ۳۰ بارداری - علائم

در هفته ۳۰ بارداری، اندازه قد نوزاد حدودا ۴۰ سانتی‌متر است و حدود ۱/۳ کیلوگرم وزن دارد. اندازه قد و وزن جنین در حال افزایش است و تا زمان زایمان این ارقام کمی بیشتر خواهند شد. در ۳ماهه آخر بارداری، بدن مادر هم تغییراتی را متحمل می‌شود. شکم او بزرگتر و دیگر به وعده دیدار با نی‌نی با سرعت بیشتری نزدیک می‌شود. ممکن است در ۳ماهه آخر بارداری، افزایش وزن مادر از ۸ تا ۱۳ کیلوگرم باشد. درباره افزایش وزن مادر هیچ جای نگرانی نیست زیرا این اضافه وزن کاملا طبیعی است.

به واسطه سنگین شدن بدن مادر، انجام کارهای روزانه کمی سخت‌تر از قبل می‌شود و از آنجا که جنین بزرگ شده و حجم زیادی از رحم را از آن خود کرده است، فشار بر مثانه مادر هم افزایش می‌یابد و در نتیجه نیاز به استفاده مکرر از سرویس بهداشتی افزایش به وجود می‌آید. سینه مادر هم دچار حساسیت و کمی آزردگی می‌شود زیرا باید برای تغییر و شیر دادن آماده شود.

بیشتر بخوانید: بارداری هفته به هفته ؛ علائم و انتظارات در هفته ۲۹ بارداری چگونه است؟

علائم و نشانه‌های هفته ۳۰ بارداری چیست؟

هفته ۳۰ بارداری - علائم

  • سوزش معده همچنان وجود دارد زیرا دریچه‌ای که از ورود اسید به مِری ممانعت می‌کند در حال استراحت است و به همین خاطر اسید وارد شده به مری باعث سوزش در ناحیه معده می‌شود.
  • فشاری که جنین به دیافراگم وارد می‌کند موجب تنگی تنفس می‌شود.
  • ماهیچه‌های بدن در حالت استراحت هستند در نتیجه ممکن است کمی در زمینه هاضمه مشکلاتی به وجود بیاید.
  • حرکت ماهیچه‌ها کندتر می‌شود در نتیجه ممکن است مشکلاتی نیز در زمینه تجمع گاز در بدن به وجود آید.
  • احتمال وقوع یبوست و هموروئید (بواسیر) هم در برخی از مادران وجود دارد.
  • تعادل در راه رفتن هم کمی با مشکل مواجه خواهد شد زیرا مرکز ثقل بدن مادر تغییر می‌کند.
  • رگ‌های پا هم حالت واریس پیدا می‌کنند زیرا فشاری که بچه به کمر و رحم وارد می‌کند، رگ‌های خونی پا را نیز تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.
  • کشیدگی پوست شکم باعث ایجاد خارش در این ناحیه می‌شود.
  • به واسطه بزرگ شدن شکم، خواب و دراز کشیدن هم کمی دشوار خواهد بود.
  • حمل وزنی سنگین باعث خستگی بدن هم می‌شود.

بیشتر بخوانید: آیا می توان مدت زمان لازم برای باردار شدن را به طور دقیق تعیین کرد؟

وضعیت شکم مادر در هفته ۳۰ بارداری چگونه است؟

وزن شکم مادر در هفته ۳۰ بارداری به اندازه یک هندوانه می‌شود. بدیهی است که در این وضعیت انجام کارهای روزانه حتی بستن بند کفش کمی سخت است.تنفس و راه رفتن هم دشوار می‌شود ولی با نزدیک شدن به زمان زایمان و قرار گرفتن کودک در ناحیه لگنی دیگر این مشکلات ادامه نخواهند یافت. جنین بزرگ شده و حجم زیادی از رحم را به خود اختصاص داده است و لگدهایی که می‌زند، محسوس‌تر و مشخص‌تر هستند.

در هفته ۳۰ بارداری احتمال اینکه انقباضاتی شبیه انقباضات نزدیک به زایمان در مادر شکل بگیرد هم وجود دارد. با مراجعه به پزشک و کسب اطلاعات درباره انقباضات کاذب و انقباض نزدیک به زایمان باید اطلاعاتی مناسب کسب شود. برقراری رابطه جنسی میان زوج‌ها در هفته ۳۰ بارداری مشکلی ایجاد نمی‌کند مگر اینکه پزشک به انجام ندادن این کار توصیه کرده باشد.

وضعیت جنین در هفته ۳۰ بارداری چگونه است؟

هفته ۳۰ بارداری - جنین

جنین در شکم رشد کرده است و مجاری هاضمه و شُش‌هایش تکمیل شده‌اند. در این هفته از بارداری، جنین می‌تواند نور را تشخیص بدهد و چشمهایش را باز و بسته کند. اگر یک چراغ‌قوه را روشن کنید و به سمت شکم مادر بگیرید، بچه می‌تواند نور را حس و حتی میل دارد که آن را لمس کند. پوست جنین صاف‌تر و کشیده‌تر می‌شود و بافت‌های مغزی او به سرعت در حال تکامل هستند.

در هفته ۳۰ بارداری، مغز استخوان جنین هم شروع به تولید سلول‌های قرمز خونی می‌کند و در نتیجه فرزند دلبندتان می‌تواند بعد از تولد روی پای خود بایستد و زندگی کند. موهای نازکی که سطح بدن جنین را پوشانده بود هم با تنظیم دمای بدن او به کمک مغز و چربی بدنی ناپدید خواهند شد.

تغذیه در این دوران باید چگونه باشد؟

در هفته ۳۰ بارداری باید رژیم غذایی مادر سرشار از آهن باشد:

  • گوشت بدون چربی و ماهی؛
  • کلم بروکلی یا سایر سبزیجاتی که برگ‌های سبز دارند؛
  • غلات کامل؛
  • عدس یا سایر حبوباتی که در غلاف هستند؛
  • آجیل و میوه‌های خشک؛
  • تخم مرغ.

نقش آهن در تغذیه مادر در هفته ۳۰ بارداری بسیار مهم است. زیرا این ماده به حمل اکسیژن از بدن به رگ‌های خونی کمک می‌کند. این اکسیژن از طریق جفت به جنین می‌رسد. بنابراین مادران باید از خوردن موادی که مانع از رسیدن آهن به بدن می‌شوند به طور جدی پرهیز کنند و در مقابل، مصرف آهن را افزایش بدهند و موادی مقوی حاوی ویتامین C و… مصرف کنند.

کلسیم هم ماده مهم دیگری است که باید از مصرف هم‌زمان آن با مکمل‌های آهن پرهیز شود. زیرا مکمل‌های کلسیم می‌توانند مانع جذب آهن شوند. کمبود آهن در رشد شناختی جنین مشکلاتی ایجاد می‌کند و باعث کم‌خونی در مادر می‌شود.

به این نکات توجه کنید:

هفته ۳۰ بارداری - تغذیه

در هفته ۳۰ بارداری بهتر است به نکات زیر دقت داشته باشید و باید‌ها و نبایدها را رعایت کنید:

بایدها:

  • بهتر است به فکر ذخیره نمونه سلول‌های بنیادی جنین برای آینده و درمان‌های پزشکی محتمل برای او باشید؛
  • حرکات نوزاد در شکم را کنترل و بررسی کنید؛
  • نرمش‌های بسیار ملایم انجام بدهید؛
  • غذاهای حاوی آهن مصرف کنید.

بیشتر بخوانید: غذاهای نامناسب برای زنان باردار که باید از آن ها اجتناب کنند

نبایدها:

  • نباید انقباضات شکمی و پارگی کیسه آب را نادیده بگیرید؛
  • از انجام فعالیت‌های سخت و غیرملایم بپرهیزید؛
  • اگر حرکات جنین در شکم کاهش پیدا کرد، نگران نشوید و پزشک مراجعه کنید.

کم‌کم باید وسایل مورد نیاز نوزاد مانند: صابون، حوله، پوشک و… را تهیه کنید. برای خودتان هم به دنبال لباس و وسایل مناسب برای زایمان باشید. اگر می‌خواهید نمونه سلول‌های بنیادی نوزاد در بانک سلول‌های بنیادی ثبت و نگهداری شود هم باید اقدامات لازم را صورت بدهید.

ماه‌های آخر بارداری با درد و نوسانات هورمونی بیشتری همراه است. به همین خاطر احتمال دارد که کمی دچار افسردگی و اضطراب شوید. یادتان باشد که فقط غیرممکن، غیرممکن است. پس به هیچ عنوان خود را نبازید و اسیر سیاهی ترس و افسردگی نشوید. بدانید که این احساسات کاملا طبیعی هستند و اگر روش‌های مقابله با آن را بدانید هیچ اثری از آنها باقی نخواهد ماند. از فرصتی که تا زایمان باقی مانده برای ایجاد حس عشق و صمیمیت بیشتر با فرزندتان بهره ببرید. ارتباط بیشتر با عزیزان در این دوران می‌تواند قوت قلبی برایتان به حساب بیاید.

فراموش نکنید در هر زمان از بارداری که باشید با دنبال کردن مجموعه مقالات بارداری هفته به هفته می‌توانید با علائم و باید و نبایدهای دوران بارداری آشنا شوید. همچنین اگر شما این دوران زیبای بارداری را گذرانده‌اید می‌توانید تجربیات و خاطرات خود را با خوانندگان کودکت به اشتراک بگذارید.

 

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید