نوزاد شما ممکن است با یک سر پر از مو و یا به صورت موهای پراکنده روی سر متولد شده باشد‌. در هر صورت نگران نباشید چرا که در نهایت موهای کودک دلبند شما رشد خواهد کرد و این رشد در تمام دوران زندگی ادامه خواهد داشت‌. با این حال برای داشتن موهایی سالم و قوی نیاز به مراقبت‌های مناسب وجود دارد‌. درست مانند جنبه‌های دیگر مراقبت از یک کودک، مراقبت از موهای کودک هم باید مورد توجه قرار گیرد در ادامه به چند نکته ضروری برای مراقبت از موهای کودک دلبند شما اشاره خواهیم کرد.

 راه های مراقبت از موهای کودک

در ادامه ۱۰ نکته برای پاکیزگی پوست سر و داشتن موهایی جذاب بیان شده است که با هم می‌خوانیم.

شامپوی مخصوص کودک

مراقبت از موهای کودک

یکی از دلایل اصلی شکننده بودن و نازک بودن موها‌، پوست سر کثیف و عرق کرده است‌. برای اطمینان از پاکیزگی موهای کودک باید سه بار در هفته موهای کودک را با شامپو بشویید و پوست سر را ماساژ دهید‌. برای این کار می‌توانید از شامپوی مخصوص کودکان و یا محصولات مراقبت از سر و بدن که مخصوص کودکان تولید شده است استفاده کنید‌. توجه کنید که لازم نیست موهای کودک را هر روز بشویید‌.

ماساژ با روغن

از جمله نکات مراقبت از موهای کودک ماساژ است، ماساژ درمانی روشی مفید برای کل بدن از جمله پوست سر است زیرا به بهبود گردش خون در حفره‌های مو کمک می‌کند و همچین به بهتر خوابیدن کودک نیز کمک می کند‌. علاوه بر این به رطوبت پوست سر کمک می‌کند و از تشکیل شوره سر جلوگیری می کند‌. مقدار لازم از روغن را روی پوست سر کودک قرار دهید و بدون فشار دادن به صورت دورانی ماساژ دهید‌. شما می‌توانید از روغن‌های طبیعی مانند روغن زیتون‌، روغن نارگیل و غیره استفاده کنید‌.

مراقبت از کلاه گهواره (‌درماتیت سبوره نوزادی‌)

نوعی التهاب پوست است که اغلب مزمن و عودکننده است و بیشتر در پوست سر و صورت دیده می‌شود. درماتیت سبوره‌ای معمولاً با شوره سر همراه است. درماتیت سبوره نوزادی به علت تولید بیش از حد چربی پوست به وجود می‌آید و این ماده چرب‌، رطوبت پوست را حفظ می‌کند‌. گاهی اوقات ممکن است درماتیت سبوره نوزادی به صورت لایه‌ای ضخیم به رنگ زرد یا سفید روی پوست سر دیده شود و به طور متداول و معمول بین ۸ تا ۱۲ ماهگی از بین می‌رود‌. بهترین راه حل شست و شو و شانه کردن منظم پوست سر است تا درماتیت سبوره نوزادی از بین برود‌.

بیشتر بخوانید؛ راهنمایی برای مراقبت از پوست نوزاد به شکل درست

شانه کردن

شانه کردن باعث تحریک پیاز مو (‌حفره های متخلخل پوست سر‌) می شود و به تولید چربی پوست کمک می‌کند. از آنجایی که پوست سر نوزاد حساس است از آرام شانه کردن موهای کودک اطمینان حاصل کنید‌. برای این کار از یک مسواک بزرگ و یا شانه نرم استفاده کنید‌. لازم نیست صدبار در روز و یا به طور غیر معمول چند بار در روز موهای کودک را شانه کنید‌، فقط یک یا دو بار در روز کافی است‌.

مرطوب کننده

اگر کودک شما طاس است حتما از مرطوب کننده استفاده کنید تا پوست سر را نرم و صاف و مرطوب نگه دارد. این کار به جلوگیری از شوره سر کمک می‌کند که ناشی از خشکی پوست سر است‌.

اصلاح مو

یکی از بهترین راه‌ها برای مراقبت از موهای کودک این است که به طور منظم پایین موها اصلاح شود‌. این کار مانع از موخوره و مشکلات خشکی مو می‌شود‌. همچنین ، کوتاه نگه داشتن موها به راحتی بیشتر کودک نیز کمک می‌کند‌.

تراشیدن سر

مراقبت از موهای کودک

یک روش میان‌بر برای مراقبت از موهای کودک ، پاک کردن کامل صورت مساله است‌. در صورتی که شما یک مادر پرمشغله هستید که دقیقه‌ها را می‌شمارید و مشکلات موی سر کودک شما خیلی شما را اذیت می‌کند این کار در زمان شما صرفه جویی می‌کند‌.

محصول مناسب را انتخاب کنید

از هیچ محصول مخصوص بزرگسالان استفاده نکنید چرا که ممکن است برای پوست کودک خشن باشد. محصولات کودک به گونه‌ای طراحی شده اند که حساسیت پوست کودک را مد نظر داشته باشند‌. فقط شامپوهای کودکان (‌شامپوی بدون سوزش چشم) استفاده کنید زیرا در صورتی که به چشم وارد شود باعث ایجاد هیچ آسیبی نمی‌شود.

بیشتر بخوانید؛ حمام کردن کودک؛ خطرات و توصیه هایی که والدین باید به آن توجه کنند

مراقبت های ویژه برای موهای بلند

اگر تصمیم دارید اجازه دهید که موهای کودکتان رشد کند باید هوشیار باشید‌. موهای کودک باید اصلاح شده، روغن زده و تمیز نگه داشته شود‌. مراقب باشید روغن زیتون را  به مدت طولانی روی سر کودک خود قرار ندهید زیرا خاک و گرد و غبار را جذب می‌کند‌. همچنین‌، از محکم بستن موها اجتناب کنید زیرا ممکن است کودک شما توانایی ارتباط برقرار کردن با این تجربه ناراحت کننده را نداشته باشد‌ و نتواند ناراحتی خود را از این مو نشان دهد.

گره خوردن مو

مراقبت از موهای کودک

تجربه گره خوردن مو یک مشکل رایج در کودکانی است که موهای بلند دارند‌. یکی از راه‌های خوب برای حفظ موهای کودک از گره خوردن، استفاده از نرم کننده مخصوص موی کودک است. همچنین‌، مرتب شانه زدن موها با آرامش و بدون هیچ فشاری به جلوگیری از گره خوردن موها کمک می‌کند‌.

مراقبت از موهای کودک کار پیچیده و عجیب و غریبی نیست اما نباید نسبت به آن بی‌توجه باشیم. در هر صورت، مراقبت از موهای کودک راحت‌تر از مراقبت کردن از موهای بزرگسالان است زیرا ریزش مو و آسیب به مو در چنین سن و سالی مشکل نیست‌. تنها موضوع مهم که باید مراقب باشید درماتیت سبوره نوزادی (‌کلاه گهواره‌ای) است که می‌تواند به طور موثر توسط شانه کردن منظم درمان شود‌.

شما هم می‌توانید تجربه‌های مادرانه خود در زمینه مراقبت از موهای کودک نازنین خود را از طریق وبسایت کودکت با والدین دیگر به اشتراک بگذارید.

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید