در هفته سی و چهارم  بارداری روز به روز به هدف خودتان نزدیک می‌شوید. در این هفته هم مانند هفته‌های قبل با تغییرات جسمی و روانی مواجه خواهید شد. مطمئنا همه این نوسان‌ها را برای در آغوش گرفتن فرزندتان تحمل می‌کنید. در ادامه مجموعه مقالات علائم بارداری هفته به هفته، بیشتر با تغییرات و تحولات هفته سی و چهارم بارداری آشنا می‌شویم.

بیشتر بخوانید؛ در هفته سی و سوم بارداری باید منتظر چه تغییراتی باشید؟

رشد کودک در هفته سی و چهارم بارداری

رشد جنین در هفته سی و چهارم

در این هفته اندام جنسی جنین، بسته به اینکه دختر یا پسر است به خوبی مشخص است. در این هفته، چربی زیر پوست چروکیده او را پوشانده و باعث نرمی و قوام آن شده است. سیستم ایمنی بدن کودک و ریه او قوی‌تر از قبل شده است و مستقل از بدنش کار می‌کند. اکنون رحم شما بیشتر از هر زمان دیگری بزرگ شده است و هرگونه تغییری در آن به راحتی احساس می‌شود. همچنین جنین می‌تواند تماس گرم شما را از طریق شکم احساس کند. احتمال زایمان زود‌رس در این هفته هم وجود دارد.

قد و وزن جنین در هفته سی و چهارم بارداری

قد نوزاد از سر تا حدود ۴۵ سانتی‌متر و او اکنون اندازه یک کدو تنبل بزرگ است. وزن او از دو کیلوگرم بیشتر شده است و رشد او بیشتر شده است. تمام استخوان‌های او محکم شده است. البته استخوان جمجمه، هنوز نرم است تا سر نوزاد به راحتی داخل کانال تولد حرکت کند.

بیشتر بخوانید؛ تغذیه بارداری در طول روز و در محل کار باید چه برنامه ای داشته باشد؟

تغییرات بدنی شایع

تغییرات جسمی دوران بارداری

در این هفته بدن شما با تغییرات جدید و آزاردهنده‌ای رو به رو خواهد شد. یکی از این مشکلات، هموروئید است که به علت تغییرات هورمونی و یبوست در دوران بارداری ایجاد می‌شود. ممکن است مثل هفته‌های قبل، با درد و تورم در ناحیه مقعد مواجه شوید. با تجویز پزشک می‌توانید دارو مصرف کنید و تمرین‌های کگل را انجام دهید.

ترشحات واژن

یکی از نشانه‌های رایج در این هفته با نزدیک شدن به زمان تولد کودک، ترشحات واژن است. این ترشحات به دلیل هورمون استروژن است که گردش خون را در اطراف مهبل بیشتر می‌کند.

پا‌های متورم

ممکن است به دلیل احتباس آب در بدن، مچ پا‌ها و دست‌ها با تورم رو به رو شود. پوشیدن کفش‌های راحت باعث می‌شود که احساس بهتری در این هفته داشته باشید.

علائم کششی پوست

اگر در هفته سی و چهارم بارداری هستید، علائم کششی روی پوست شما اجتناب‌ناپذیر است. در خانم‌هایی که پوست تیره‌ای دارند، این علائم برجسته‌تر می‌شوند. می‌توانید میزان این علائم کششی با کاهش وزن خودتان تحت نظارت‌های پزشکی کم کنید.

ترشح از سینه‌ها

پستان‌ها در این هفته خودشان را برای تغذیه کودک از شیر شما آماده می‌کنند. پستان‌های شما بزرگ شده و از نوک سینه‌ها ترشحاتی را مشاهده می‌کنید. می‌توانید از پد‌های جاذب داخل سینه‌بندتان برای حل این مشکل استفاده کنید.

یبوست

رحم شما بزرگ شده است و به روده‌های شما فشار می‌آورد. این فشار، حرکت روده‌های شما را کم می‌کند. مصرف فیبر و آب فراوان می‌تواند تا حدودی به حل این مشکل کمک کند.

نفخ و گاز شکم

یکی از مشکلات رایج این دوره، گاز و نفخ شکم است. هضم نشدن غذا به همراه اضطراب ، وضعیت نفخ شما را بد‌تر می‌کند. می‌توانید از تمرین‌های تنفسی برای کاهش استرس و اضطراب کمک کنید.

بیشتر بخوانید؛ رفع تهوع بارداری و یبوست با فهرستی از غذاهای مناسب و مفید

گرفتگی عضلات

افزایش وزن و بی‌خوابی در طول شب ممکن است باعث گرفتگی و سفت شدن عضلات بدن شما شود.

تنگی نفس

رحم شما بیش از اندازه بزرگ شده و به قفسه سینه و ریه‌های شما فشار زیادی وارد می‌کند و نفس کشیدن را برایتان سخت می‌کند. سعی کنید از حرکت کردن زیاد، بالا و پایین رفتن از پله‌ها در این مدت خودداری کنید.

وضعیت شکم در هفته سی و چهارم بارداری

در هفته سی و چهارم بارداری حجم مایع آمنیوتیک بیش از هفته‌های گذشته است. رحم شما هزار برابر بزرگ‌تر از قبل شده است. در این هفته باید انتظار داشته باشید که ناحیه شکم شما از قسمت بالای رحم تا پایین ناحیه تناسلی حدود ۴۵ سانتی‌متر گسترش پیدا کند.

سونوگرافی در هفته سی و چهارم بارداری

اسکن اولتراسوند در این هفته ممکن است مورد نیاز باشد. اسکن می‌تواند حرکات کودک را در همان زمان به شما نشان می‌دهد. همچنین وضعیت تنفس و حرکات جنین را می‌توان در رحم مورد سنجش قرار داد.

رژیم غذایی

داشتن یک رژیم غذایی سالم هم برای شما و هم برای کودکی که در راه دارید، اهمیت بسیاری دارد. سعی کنید از تمام گروه‌های غذایی از سبزیجات و میوه‌ها گرفته تا گوشت و لبنیات را در برنامه غذایی خود بگنجانید. برخی از غذا‌های مهم این دوره عبارتند از: ویتامین کا و سی برای رشد استخوان‌ها، دندان و تقویت سیستم ایمنی بسیار ضروری است. می‌توانید ویتامین دی را از طریق مواد غذایی هم جذب کنید، اما در طول روز حتما حدود  ۱۰ تا ۲۰ دقیقه حتما آفتاب بگیرید. ویتامین سی در سبزیجات برگ سبز به وفور یافت می‌شود. ویتامین کا هم در خوراکی‌هایی مانند کلم، انواع لوبیا، انار، اسفناج و دانه سویا وجود دارد.

مراقبت‌ها و باید و نباید‌های بارداری

مراقبت‌های دوران بارداری

باید‌ها

می‌توانید به کمک برخی از تمرین‌ها خودتان را برای زمان زایمان آماده کنید. همچنین برای انجام این تمرین‌ها می‌توانید از توپ یا صندلی زایمان هم استفاده کنید.

بیشتر بخوانید؛ مراقبت های دوره بارداری ؛ ۱۰ روش برای مراقبت از خود

نباید‌ها

در دوران بارداری باید احتیاط‌های لازم را در زمینه‌های بهداشتی و غذایی انجام دهید. سعی کنید از خوردن غذا‌های ناسالم، الکل و غذا‌های تند اجتناب کنید. سعی کنید حتما تمرینات کیگل (عضلات کف لگن) را حتما انجام دهید. از انجام این تمرین‌ها خجالت نکشید. این تمرین‌ها می‌تواند گرفتگی عضلات و درد‌های هموروئید را کاهش دهید.

شما در هفته سی و چهارم بارداری چه علائمی داشتید؟ آیا توصیه‌های این مقاله را برای کاهش درد‌های بارداری، موثر می‌دانید؟ لطفا دیدگاه و نظرات خودتان را از طریق بخش نظرات همین مقاله یا سایر شبکه‌های اجتماعی کودکت با ما در میان بگذارید.

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید